Gå til innhold

Kjøp av en ny Dell 8100 og lisens.

roroem

Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt meg en ny Dell 8100 med Windows XP.

Problemet er at Dell bruker en recovery-cd. Jeg mener det at jeg kjøper jo en lisens og skal ha original Windows Xp plate. Jeg er drita lei av at andre skal bestemme hva jeg skal ha på pc'en når jeg kjøper en ny en. De bruker jo image-filer som de har laget spesielt for 8100 serien. Jeg mener at jeg har krav på original cd'en siden jeg kjøper en lisens.

Er det noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den andre siden så er ikke Dell særlig hyppe på å levere blanke maskiner. Tror du må krangle en hel del med de.

En jeg kjenner prøvde å få levert uten, men det var ikke aktuelt.

Men er det generelt mulig å kreve det? Står det noe i en eller annen lov?

Dell kan jo hevde at de selger kun komplette produkter, og at en pc ikke er komplett uten OS.

Noen jurister her?

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har hört. Man må jo selv få bestemme hva man skal kjöpe. Om man skal kjöpe hardware eller software eller begge deler er vel opp til en selv. Kunne aldri falle meg inn å kjöpe ny PC med innlagt programvare. Det har jeg fra för.

Lenke til kommentar

Det er slik at vist du skal få levert maskinen uten OS, det gjelder ferdigbygde pc-er fra dell, Siemens, Toshiba osv, må du dokumentere at du har en lisens på et opperativ system fra førav. Uten det, kan du bare glemme å få pc-en levert uten XP.

Og at XP-bare ligger på recovery cd-en, er helt vanlig blandt pc-levrandører. "Alle" levrandører gjør dette. Bare gå inn på en dataforetning som fører pc-er og spør om det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-30 12:52, MailMan13 skrev:

Det ser ut som Dell har en litt spesiell lisensavtale med M$.

Man kan vel eventuelt kreve å få kjøpet hevet hvis du mener produktopplysningene var misvisende og du ikke har fått en fullverdig Windows lisens.

Du kjøper vel uansett ikke ferdig PC neste gang?

Vell, kan du å bygge bærbare pc-er da? Desuten er det en fullvedig lisens. Hva gjør lisensen til en "ikke-fullverdig" da?

Hele opperativsystemet er der, og det at dell gjør det på denne måten, er ikke noe nytt. Feks har min 2 år gamle Toshiba bærbare akkurat samme systemet.

Men som sakt, lisensen følger maskinen, det er derfor det somregel er klistret en lapp med lisens koden på selve maskinen. Du kan derfor bruke en annen Win XP cd til å instalerere XP, og bruke din lisens key.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-30 13:01, tibbs skrev:

Dokumentere at man har lisens på OS fra för av? Dette blir bare dummere og dummere. Man kan jo bruke et gratis OS. Linux for eksempel.

Det er ikke vår feil at verden er syk. Tviler du kan du jo gå på en eller anna datashappe som selger ferdigbygde pc-er, som feks Telehuset, spaceworld, Expert, Elkjøp osv. Du finner vel en eller anna person som kan svare deg der.

Har du en linux cd som du har kjøpt, så har du en lisens på linux, og da kan du kreve å få pc-en uten lisens.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-30 13:12, tibbs skrev:

Alt dette viser vel bare hvor stor makt Microsoft har fått. Jepp...helt sykt. Og slik vil vi ikke ha det. Boikott de forretninger som ikke er villig til å selge en PC tom for programvare.

Enda bedre, boikott all M$ bloatware!

Lenke til kommentar

Det kan da hende at Dell Ol. gjør det for å spare penger på support, de slipper jo mange telefoner fra newbier som bare får 16 farger eller ikke lyd etter instalsjon med en sånn cd. Men jeg synes de kunne gjitt med orginal XP-cd utenom, den er jo ikke verdt en krone uten lisesen.

Lenke til kommentar

D_KILLAH har et meget godt poeng med at Dell og de andre gjør det for å spare support.

Men uansett, jeg håper og tror at det ikke vil vare så lenge før man faktisk kan bygge bærbare selv. De blir stadig mer populære, og noen ser nok et markedspotensiale her snart.

Det er vel foreløpig ikke så lett siden produsentene har sine egne hovedkort og sånt, for å passe formfaktoren, men uansett er det vel begrenset hvor mye mindre tingestene kan bli, pga skjermen. Dermed burde det åpne for en viss standardisering innefor de enkelte størrelsesgruppene(laptop, ultrabærbar...)

Det er hvertfall mitt håp :smile:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

"Jeg har bestillt meg en ny Dell 8100 med Windows XP.

Problemet er at Dell bruker en recovery-cd. Jeg mener det at jeg kjøper jo en lisens og skal ha original Windows Xp plate. Jeg er drita lei av at andre skal bestemme hva jeg skal ha på pc'en når jeg kjøper en ny en. De bruker jo image-filer som de har laget spesielt for 8100 serien. Jeg mener at jeg har krav på original cd'en siden jeg kjøper en lisens.

Er det noen som har peiling på dette? "

Har en Inspiron 8000, og med den fulgte det med en recovery CD. Recovery og recovery. Det som lå på den var en kopi av Win Me. Den ferdig installerte som lå på maskina da jeg fikk den har jeg fjernet. Partisjonert litt jeg dah.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er du sikker på at det er en Recovery CD du har, og ikke en standard XP-CD med blått (eller sort, whatever) Dell-trykk på?

Jeg kjøpte Dell maskin i fjor, med Win2k lisens, og fant ut at "Recovery CD'en" de sendte med bare var en helt ordinær Win2k CD...

Lenke til kommentar

Når du kjøpte maskinen sa du deg enig i avtalen som innebærte bl.a. maskinvaren som fulgte med. Dersom du skulle ha noe forandret, har du måttet sagt ifra når du kjøpte den, men det skulle vel gå an å brenne en cd med bare WinXP, som du bruker med den lisensen som fulgte med maskinen.

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro - jeg anskaffet meg en Inspiron 8100 for to måneder siden med XP lagt inn. En komplett Windows XP CD fulgte med. Og jeg sier komplett fordi jeg senere har formatert og partisjonert harddisken og lagt inn alt på nytt. Det som irriterer er at disse Dell folka lager en eneste kjempepartisjon av hele harddisken før de sender maskinen...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar

Designer hadde rett..det er en original Windows version på cd-platen. Cd-platen har et merke der det står Reinstalering only for Dell computers...

Jeg har prøvd den på min andre pc og det gikk fint.

Vil ellers bare skryte av Dell Inspiron, skjermen har et knivskarpt bilde, en 15 tommer og 32Nvidia Geforce2 Go skjermkort er å anbefale.

Jeg bestilte ikke min Inspiron via nett, men via en selger her i Trondheim og fikk pc'en etter 10 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...