Gå til innhold

Ønsker kritikk på tre nye bilder

picpac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Er kansje litt mer kritisk jeg, men er det ikke derfor du legger ut bildene?

De to første bildene gir ikke meg så mye, men jeg ser det er andre som likte det første godt, så da er vel ikke det så viktig ;) Dette blir for meg veldig ordinære bilder.

Det siste bildet derimot, har jeg mye mer sansen for. Her har du fått med en god stemning, fine refleksjoner i vannet og linjer som leder blikket inn i bildet. Men dette er også et eksempel på hva sterkt lys kan gjøre med et bildet. Skyggene blir veldig mørke og himmelen helt utbrent. Kameraet klarer rett og slett ikke å fatte om de store kontrastene som er i dette bildet.

Mitt forslag; stå opp gry-tidlig og ta bilde av samme plass en halvtime før solen er oppe. (Det går også an å vente til sola har gått ned, men lyset om morgenen er det fineste.) Da tror jeg du kan få et flott bilde! :yes:

Endret av Shutter
Lenke til kommentar

Hei!

Enig med Shutter.

For å ta bilder som er interessante for et publikum så bør en forsøke å gjøre fremstillingen så interessant som mulig... Still deg selv spørsmålene:

- hva ønsker du å fortelle med bildet?

- kunne motivet vært mer interessant med en annen bakgrunn?

- kunne en ta bildet fra en annen vinkel?

- kunne en gå nærmere eller lengre bort fra motivet?

Bildene du presenterer her er etter min mening relativt ordinære.

Mye av det jeg nevner kan kun læres gjennom å skaffe seg erfaring fra fotografering, og der er du på riktig vei! Positivt at du ønsker tilbakemeldinger, da en kan lære mye av konstruktiv feedback, både positiv og negativ.

Stå på videre :-)

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Shutter og Fready har to gode svar til deg.

For min degen del.

Bilde 1. Pluss for å ha tenkt gjennom utsnittet. Dvs zoomet inn og beskjert såpass at det ikke er direkte forstyrrende elment i bildet.

Når det er sagt er komposjonen ikke spesiellt slående. Midtstillt og relativt tilfeldig. Når motivet i tillegg ikke er av spesiell interesse samt at belysningen blir feil (motivet ditt er jo i skyggen) blir det ikke så bra nei. I tillegg synes jeg det er en del uskarphet å spore uten at jeg skal si sikkert grunnen. Dårlig optikk, for stor blender, hardt behandlet fil...(?)

Bilde 2. Om du skal selge sykkelen på finn.no - Helt ok bilde.

Ellers et totalt uinteressant bilde for det jevne publikum. Men du skal ha igjen for å ikke ha med for mye unødvendige detaljer i forgrunnen

Bilde 3. Her er du ikke på noe. Du har lyset med deg her i motsetning til de to andre bildene. Flott og mykt ettermiddagslys.

Men her er mye å peke på her også.

- Siden du har tatt utsnitt så nær sola er store deler av himmelen utvasket og borte. En ser jo antydning til hvor fin den kunne vært. Prøv å i størst mulig grad ha sola inn fra siden eller i ryggen. Dette er et generellt tips. Du hadde da i tillegg til å få maks ut av sola som lyskilde også fått en helt annen himmel.

- Deretter er det ikke mulig å se hva som er hovedmotivet ditt her. Du har ville ha med for mye noe som er en typsik feil å gjøre. Konsentrer deg om bygningen (som nå ligger delvis i skjul bak treene..så flytt deg lenger mot høyre), båten, trærene med flott høstløv, eller kanskje zoome inn på det repeterende mønsteret i brygga osv... Mange motiv her, men du har nok forsøkt å sluke over for mye. Ikke for det, det kunne ha funka slik du hadde tenkt, men da måtte nok komposisjon/ståsted vært annerledes og mer planlagt.

Lykke til

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger, skikkelig bra respons Nice!

Bildet av sykkelen, er tilfeldig at det er en sykkel. Valgte det fordi jeg syntes det er vanskelig å få slike typer bilde fine. Tenker på mye skarpe farge og blanke gjenstander.

Også mye detaljer og kontraster. Hvis noen gidder må de gjerne gi meg forslag til å ta gode liknende bilder.

Syntes tilbakemeldingenene på bilde 3 var helt topp, har en del å lære om lys i forhold til bilder.

Bilde 1 er litt uskarpt, er cropa en god del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...