Macint0sh Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Jeg frykter at problemet mitt (http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=48272&forum=25) kan være relatert at CPU blir for varm i denne fryktelige varmen vi har om dagen. Finnes det et program som måler varme på cpu kontinuerlig, så jeg kan se om det finnes en sammenheng mellom krasjene og cpu-varme? Lenke til kommentar
que Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 http://mbm.livewiredev.com/ Motherboard Monitor gjør det, den kan du sette opp til å logge alt som skjer, i intervaller du setter og de tingene du ønsker logget. Dette er kun mulig dersom du har temperatursensorer på hovedkortet, noe de fleste hovedkort har i dag. [ Denne Melding var redigert av: que på 2002-08-20 20:29 ] Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Hvis jeg ikke tar feil, kan vel "motherboard monitor 5" gjøre dette. Leser da av temperatur i tidsintervaller du kan velge selv (standard hvert 10 sekund tror jeg), ved hjelp av den innebygde temperaturmåleren på hovedkortet. Tror også at temperaturen logføres. Hvertfall maks/min temp + max/min spenninger. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Vell en ting som jeg alltid bruker er det programmet som følger med HK. Synes det er greit og virker fint. Noen ganger kan de ha med litt lite funksjoner ,men jeg likte spessielt ASUS probe. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 20:30, Kjellinge skrev:Hvis jeg ikke tar feil, kan vel "motherboard monitor 5" gjøre dette. Leser da av temperatur i tidsintervaller du kan velge selv (standard hvert 10 sekund tror jeg), ved hjelp av den innebygde temperaturmåleren på hovedkortet. Tror også at temperaturen logføres. Hvertfall maks/min temp + max/min spenninger. Nå har jeg lastet ned og installert MBM 5. Det ser ut til å funke, men jeg sliter med å sette det opp. Jeg kan velge mellom 32 sensorer, men jeg vet ikke helt hva de skal brukes til. Det er en box som sier "should display sensor", og her er det jeg skal velge hva sensoren skal vise meg. Problemet er at jeg ikke skjønner hva jeg velger, og ei heller hva jeg da får temperaturen på ( :smile: ). Jeg kan velge mellom WinBond 1, 2 og 3. Alle "bare" WinBond, WinBond 2N3904 eller WinBond diode. Hva er forskjellen på disse valgene? Så er det det at når jeg brukt sensor 3 til Winbond 3 diode viser den meg en stabil temperatur på 127 grader Celsius. Hvor måles dette hen? Hva er så varmt? Naturligvis gikk alarmen, men jeg hverken krasjet eller frøys, så jeg skjønner ikke helt hva som er så grusomt varmt, eller hvordan det blir det. Ellers viser WinBond 1 meg en ca. temp på 50 grader C, og WinBond 2 meg ca 65 grader. Mitt andre spørsmål er nå, hvor varm kan en AMD XP1600+ ligge på før det begynner å bli problemer? Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Hei! Selve programmet har mulighet til å lese informasjon fra 32 sensorer, men du trenger bare å bruke et par av disse. Som du sikkert har funnet ut, velger du f.eks. : Sensor 1 "should display" "navn på sensor". På mitt noe gamle Abit KT7A-Raid kan jeg velge mellom 3 forskjellige sensorer som heter "via....1", "via....2" osv. Vet ikke hvilket hovedkort du har, men hvis du kan lese av temperaturer i bios, kan du bare sjekke de forskjellige temperaturer i bios, og finne de sensorene i MBM5 som gir omtrent den samme temperaturen. Hvis du ikke kan lese av temperaturer i bios, foreslår jeg at du sjekker manualen til hovedkortet, kontakter produsent, eller prøver et søk på google. Så til ditt andre spørsmål. Har selv en T-bird 1400 som ligger rundt 50 grader om dagen, og har ingen problemer der. En kompis av meg har en XP 1600 som har kjørt problemfritt rundt 60 grader. Tror ikke det skal være store problemer med prosessor oppmot 70, bortsett fra kortere levetid, men det er absolutt ikke å anbefale. Ville ikke latt temperaturen gå mye over 55 - 60 grader. Det finnes dessuten en del temperatur poster her på forumet. Sjalabais! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå