Gå til innhold

Kode For Nytt Ikon "oppe", Som Vg.no..?

Anbefalte innlegg

Som et ledd av en oppgave på et data-fag så skal vi lage en hjemmeside... Tenkte jeg skulle slenge på et ikon a la det vg.no har gjort, med firma-logo på tab'en i firefox..

Hvordan programmerer jeg inn det i html?

Bruker Dreamweaver, om det finnes noen snarveier der...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en plugin til photoshop. Det hjelper ALDRI å kun endre endelse på filer. Det skaper bare misfårståelser.

Hva størrelse angår hvet jeg ikke. ca 20 pleier jeg å bruke. Kvadratisk

5001851[/snapback]

At det aldri hjelper er ikke sant. Vi holder på med webdesign, sant? Da kan man feks døpe om en .txt fil tilf feks php, asp eller html.

I tillegg kan man bruke noe så enkelt som paint i windows. Finn deg et .ico bilde (feks fra db.no eller vg.no), åpne det i paint. Derretter limer du inn et skalert bilde inn i paint og lagrer.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk :)

Da blir det litt cut'n paste.. hehe

EDIT: Hmmm.. Hvor finner jeg dette .ico bildet? Sjekket kilden til vg.no, men fant ikke noe .ico bilde der.. Om noen har et liggende, gidder dere legge det ut her i en times tid, så jeg kan laste det ned?

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Det er en plugin til photoshop. Det hjelper ALDRI å kun endre endelse på filer. Det skaper bare misfårståelser.

Hva størrelse angår hvet jeg ikke. ca 20 pleier jeg å bruke. Kvadratisk

5001851[/snapback]

Favikonene skal være 16x16px. Internet Explorer (og kanskje Opera) krever ICO-filer, mens Firefox så vidt jeg vet tar PNG-bilder også.

Lenke til kommentar
du trenger først et .ico bilde, og så må du legge inn <link rel="favico" href=#favico.ico">

5001723[/snapback]

Kan ikke si det hjalp. :shrug:

Har et favico.ico bilde som er på 16x16px og lagt <link rel="favico" href=#favico.ico"> i header men det hjalp ikke. For den skal ligge i header, right?

EDIT: Nå har jeg prøvd en hel haug. med og uten #, med og uten />, prøvd meg i css fila uten at jeg egentlig trodde noe på det heller.

Hvordan? :dontgetit:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Når det gjelder hva som skal være verdien i rel, er det jo flere alternativer en sandkorn i sahara. Er det noen som har et "fasitsvar" på dette? Et svar med godt feste i en standard el.

5006592[/snapback]

Tror ikke favicons har noe godt feste i noen standarder i det hele tatt. Er vel bare en morsom funksjon som browserleverandørene bare tok med. Det funker bra med rel="shortcut icon", og det er vel det som er mest utbredt og "riktig" å bruke også.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så leter skikkelige nettlesere etter ./favicon.ico enten det står i header eller ei.

Ihvertfall gjør mine det.

[root@sjefen httpd]# grep favico access_log
10.0.0.27 - - [16/Oct/2005:03:14:06 +0200] "GET /favicon.ico HTTP/1.1" 404 278 "-" "Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.7.12) Gecko/20050922 Firefox/1.0.7 (Ubuntu package 1.0.7)"
10.0.0.48 - - [16/Oct/2005:03:15:32 +0200] "GET /favicon.ico HTTP/1.1" 404 278 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; Konqueror/3.4; Linux) KHTML/3.4.0 (like Gecko)"
[root@sjefen httpd]# 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...