Gå til innhold

Dslr Som Lysmåler Til Filming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Filmkamera kan være så mangt, men normalt så stemmer ikke det nei. Du kan stille lukker på filmkamera, på samme måte som på vanlig kamera. Film er dessuten normalt 24 bilder i sekundet, ikke 25.

5004679[/snapback]

Nå er det slik at jeg ikke kan stille lukkeren til 24 bilder per sekundet på dslr kameraet mitt, så det nærmeste blir da 1/25. Det jeg lurte på var egentlig bare om eksponeringen blir riktig hvis jeg måler den på 1/25 med dslr kameraet mitt og bruker den f-stoppen jeg får på et filmkamera som skyter i normal hastighet (enten det er 24 eller 25 bilder i sekundet.

Lenke til kommentar

Da må jeg spørre, er det videokamera, ikke filmkamera du har? Type DV f.eks? For da er det 25 (PAL) eller 29,97 (NTSC) bilder som gjelder. Men uansett så bruker kamera andre lukkertider enn 1/25. 1/25, dvs 1/50 siden det er interlaced er bare øvre grense for treg lukker. Desverre er det mange DV kamera som ikke støtter manuell styring av verken blender eller lukker, og i værste fall så kan du heller ikke se verdiene. Da er det lite du får gjort med ekstern lysmåling.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
Da må jeg spørre, er det videokamera, ikke filmkamera du har? Type DV f.eks? For da er det 25 (PAL) eller 29,97 (NTSC) bilder som gjelder. Men uansett så bruker kamera andre lukkertider enn 1/25. 1/25, dvs 1/50 siden det er interlaced er bare øvre grense for treg lukker. Desverre er det mange DV kamera som ikke støtter manuell styring av verken blender eller lukker, og i værste fall så kan du heller ikke se verdiene. Da er det lite du får gjort med ekstern lysmåling.

5004820[/snapback]

Det var film jeg tenkte ja, ikke DV.

Lenke til kommentar
Det jeg lurte på var egentlig bare om eksponeringen blir riktig hvis jeg måler den på 1/25 med dslr kameraet mitt og bruker den f-stoppen jeg får på et filmkamera som skyter i normal hastighet (enten det er 24 eller 25 bilder i sekundet.
Du må sjekke spesifikasjonene til det kameraet. Eksponeringstiden er forskjellig fra kamera til kamera, noen kamera har også justerbar eksponeringstid.

En eksponeringstid på 1/72s er ikke uvanlig på et filmkamera men det finnes mange andre verdier som blir brukt. Hvis du tenker etter så kan aldri eksponeringstiden bli så lang som 1/24s fordi neste bilde må bli dratt fram og det tar målbar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...