Gå til innhold

Av - På - Av Vippetrømsbryter?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg driver å leter etter en vippestømsbryter type Av-På-Av- Det vil si at bryteren skal ha tre posisjoner:

1: Av (sideposisjon) Sender IKKE signal

2: På (midtposisjon) Sender signal

3: Av (sideposisjon) Sender IKKE signal

Vet at dette er en litt spesiel forespørsel, men er det noen som vet av noe slikt, eller om det går an å lage noe lignende?

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5644AB kanskje 35-223-64 hos elfa..

er ikke så god på svensk, men den kan brukes som 1pol 3 veis bryter, så da kan du bare la vær å koble utgang 1 og 3 og bruke 2.....

Av rein nysjerighet :innocent: hva skal det brukes til?

EDIT Leste litt nærmere nå (så på bildet :!: )

Om du kortslutter pinne 3 og 5, bruker pinne 2 som inngang,

så vil den veksle mellom å gi ut på pinne 1,4 og 6, da kan du bare måle deg fram til hvilken som er midtre posisjon :thumbup:

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

da skal det funke med den bryteren jeg viste til. (35-223-64)

Men det er klart, 45kr pr stk, da går det jo ann å finne på noe annet :hmm:

Hvor mange trenger du?

EDIT utifra siden du viste til når du sa hva det skal brukes til, vil jeg tippe det gjelder en flysimulator eller noe? Det går ikke å sette instillingene i flysim`en til "hold" istedenfor "toggle"

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Tenkte egentlig å få bryteren til å stå i posisjon, det vil si at de ikke spretter tilbake. Det kan til nød og neppe gå med en bryter som spretter tilbake i posisjon, men de skulle egentlig vært litt kortere "stag" på de? Litt arbeidsomt å kutte og sette sammen 100 stk...

Hva er RC ledd & x-or krets?

Lenke til kommentar
Tenkte egentlig å få bryteren til å stå i posisjon, det vil si at de ikke spretter tilbake. Det kan til nød og neppe gå med en bryter som spretter tilbake i posisjon, men de skulle egentlig vært litt kortere "stag" på de? Litt arbeidsomt å kutte og sette sammen 100 stk...

Hva er RC ledd & x-or krets?

5071717[/snapback]

Artikkel id 35-006-00 hos elfa er nok en passende bryter kr 3.55 ved kjøp av 100

Et RC ledd er en tidsforsinkelse laget ved hjelp av en kondensator C og en motstand R

En X-or krets er en logisk krets som gir ut et 1 signal når det er forskjellig inn signal på inngangene dvs 1-0 og 0-1 ikke 1-1 og 0-0

RC-ledd +X-or krets= En bryter som gir ut en signalpuls når det skiftes posisjon på bryteren, kombinert med en transistor så har du det du er ute etter.

100stk bryter med ca pris på 800kr med alt

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt RC leddet og X-or kretsene da? Du kan gjerne skrive hvordan de skal kobles, siden jeg aldri har hørt om noe slikt...

Innkjøpsliste:

100 stk 35-006-00

100 stk RC ledd

100 stk X-or krets

Stemmer det, og er det noe jeg har glemt av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...