grastust Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Hei hei, Skal kjøpe bærbar til noen som absolutt ikke har snøring på datamaskiner. "Ja, ok greit" sa jeg og la ut på tur i den store jungelen av bærbare maskiner. Noen små føringer fikk jeg selvfølgelig: Til godt voksne personer- altså ingen spill-pc Funksjonell i dag, morgen og om 2 år God skjerm Alskens duppeditter er ikke nødvendig Mine tanker om dette blir som følger: 1024 MB RAM - mener 512 er minumum men litt lite(synes jeg), men det kan jo utvides.. Centrino-teknologi 60-80 GB HD Nettverk - kommer noen uten? WLAN 11b/g 10/100 Skjerm: 15'' SXGA (1440x1050). Widescreen vurderes (WSXGA el. WXGA) Skjermkort: pga bruksområde trenger man ikke gforce 9999XX 512 MB Støy - tror ikke det er et stort problem pga bruksområde, men så lite som mulig Duppeditter som ikke er nødvendige - bluetooth, kort-leser etc...men man vet jo aldri om man får bruk for dem. Batteritid > 3 timer. Vekt: <= 3kg - skal jo til en viss grad være bærbar Med et røft prisestimat på mellom 12-15000 skulle man få noe brukbart. Har sett på alle mulige slags tester, guider, forum uten og bli så veldig mye klokere - finner jo stadig noe nytt som kan være brukbart. Problemet er som jeg ser det at de som skal ha bruke pc'en ikke er spesielt datakyndige og ikke helt vet hva de trenger og om det skulle oppstå komplikasjoner må service være i orden. Har selvfølgelig skaffet til veie ett sett med pc'er som kan være interessante. HP Compaq nx6125 15"SXGA+, Turion ML-34, ATI X300,512MB,80GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP HP med AMD Turion 64. Spennede variant med det meste. Godt batteritid ifølge Komplett (3.75t). Komplett Notebook 410, 15" SXGA, PM 735, 1024MB, 80GB, DVD±RW, WLAN, XPH Komplett sin versjon. Inneholder jo både office og anti-virus fra Norman. Noen med erfaringer? Fujitsu-Siemens LifeBook C1320 1.73GHz 15,4"WXGA,1GB,80GB S-ATA,DVDRW,BT, XPP Denne ser veldig spennende ut. Har jo det aller meste av både duppeditter og andre spesifikasjoner. "Otto Fantastico" fra Whitebox Konfigurasjonsmulighetene er jo der. Litt usikker på kvalitet og service på Whitebox, men den er vel helt kurant? Zepto Znote 2215W Zeptos deltaker. Gode konfigurasjonsmuligheter, men er litt i tvil pga de ikke har alt på lager. Netshop 259IEN "SmartBook" 15,4" 1680x1050, Nvidia 6600 m/256MB Anbefales av Hardware.no. 2 forskjellige skjermkort - fiffig anordning. Netshop 1559 "bygg din egen bærbar" 15" SXGA+,6600 m/128MB,56K,10/100 nettv. Denne ser veldig bra ut, men ble litt skeptisk når jeg leste om problemer med tastatur og andre ting her på forumet. Asus 15.4" WXGA MT30 nVidia Go 6200 256MB 512MB/80GB/DVD DUAL DL/WLAN W-XP-Home AMD 64 fra Asus. Tundra 1557E Tundra 1557E skulle vel ikke trenge noen nærmere presentasjon her. I tillegg har man Dell Inspiron 6000, men her føler jeg det er viktig å få tak i den når det er et "godt" tilbud hos dell, kanskje spesielt dobbelt minne. Man må ikke glemme "lurebutikk nr 1" Elkjøp, men der tror jeg aldri jeg kommer til å handle datamaskiner... Angående minne: bør man vektlegge hastigheten i stor grad på en slik maskin? Jeg vil vel helst unngå maskineer med 333 MHz (selv om det er noen ovenfor som har det). Men hvordan blir forskjellen mellom 400 og 533 MHz evt 333 MHz? Og holder 512 i massevis til en "kontor-pc" (man kan jo kjøpe mer senere)? Takker på forhånd for råd, vink og tips. Endret 13. oktober 2005 av grastust Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå