Gå til innhold

Hva kan jeg bruke fra nåværende PC hvis oppgr.?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2 år gammel pc ca. som jeg merker begynner å slite litt i de nyeste spillene, så jeg får vel oppgradere rundt juletider. Men som alle vet så utvikler dataverdenen seg fort, så jeg spør ikke om hjelp til hvilke komponenter jeg skal ha enda, men om hvilke jeg har nå jeg fortsatt kan bruke i den oppgraderte pcen.

Nåværende pc :

Skjermkort : PowerColor Radeon 9800 Pro.

Minne : 2x 512 MB OCZ av denne typen. (Jeg er ikke 100% sikker, men timinga er iallfall 2-3-3-6)

Skjerm : Samsung Syncmaster 959NF.

Kabinett/PSU : Chieftec Dragon 360W innebygd PSU.

Prosessor : AMD XP2800+.

Hovedkort : ASUS A7N8X-E Deluxe

Harddisk : Seagate Barracuda 120GB 7200RPM, 8MB Cache, ATA 150.

Tastatur/Mus/Headset osv er vel heller uvesentlig.

Det jeg er helt sikker på å bytte ut er skjermkortet, prosessor og hovedkort, men så kommer jeg med et par spørsmål. :)

1 : Jeg ser at folk her anbefaler 2GB minne hvis man skal oppgradere, så jeg tenkte å bestille meg 2x 1024MB brikker av noe slag, siden folk sier at 3 eller flere minnebrikker gir dårligere ytelse. Men jeg lurte på om hvis jeg bestiller 2 1024MB brikker av samme type som jeg har nå, og så har de i tillegg til de gamle, om det ville gi bedre ytelse enn bare de 2 1024MB brikkene. Eller er det minnet jeg har nå bare helt elendig? :p

2 : Jeg må vel også oppgradere PSUen, men kan jeg sette den inn i Chieftec kabinettet, eller må jeg kjøpe et nytt kabinett? Er ganske fornøyd med det jeg har nå, og det er jo penger å spare på det.

3 : Den skjermen jeg har nå er helt grei, ikke sant? Jeg har ikke noe spesielt behov for en LCD-skjerm, og bildet blir ikke stort bedre i en LCD-skjerm blir det? Den klarer ganske høy HZ også, 120 i 1024x760 bl.a.

4 : Er harddisken god nok? Jeg synes det er nok plass, jeg tenker mer på fart og lignende.

På forhånd takk.

EDIT : 2-3-3-6, ikke 2-5-5-6 :)

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg har ville kjøpt 2 stk 1024 brikker, hvis du skal ha 2GB med minne.

3GB minne er unødvenig, har ikke bruk for så mye ved "vanlig" ungdomsbruk av maskinen. Selg heller de gamle :)

2. Tror strømforsyningen skal holde, spørs hvilke komponenter du har planlagt å kjøpe. Men en større strømforsyning er ikke å forakte.

Du trenger ikke kjøpe nytt kabinett fordi du skal bytte strømforsyning.

Kabittet ditt er sikkert etter ATX standard, og så lenge du kjøper en strømforsyning etter ATX standard, så vil den passe. (Er et fåtall strømforsyninger som ikke er etter ATX standard på de store nettbutikkene)

3. Hvis du er fornøyd med skjermen, så trenger du ikke kjøpe ny.

Du har en bra CRT skjerm. Må vel også punge ut noen høvdinger for en god LCD også.

4. Harddisken er helt grei. (Hvis du vil ha en harddisk som er kjappere, så må du vel kjøpe en Raptor harddisk f.eks. De spinner vel på 10k og 15k RPM)

Det har kommet harddisker med 16mb cache, samt S-ATA2 (Teoretisk kjappere overføring, men i praksis er det omtrent likt).

Hvis du føler behov for mer lagringsplass, har jeg ville gått for en 16mb cache S-ATA(2) harddisk.

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar
Det har kommet harddisker med 16mb cache, samt S-ATA2 (Teoretisk kjappere overføring, men i praksis er det omtrent likt).

Hvis du føler behov for mer lagringsplass, har jeg ville gått for en 16mb cache S-ATA(2) harddisk.

5001072[/snapback]

Hva er forskjellen på 8mb og 16mb cache? Har ikke behov for mer lagringsplass nei, ikke med det første iallfall. :)

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
1. Jeg har ville kjøpt 2 stk 1024 brikker, hvis du skal ha 2GB med minne.

3GB minne er unødvenig, har ikke bruk for så mye ved "vanlig" ungdomsbruk av maskinen. Selg heller de gamle :)

2. Tror strømforsyningen skal holde, spørs hvilke komponenter du har planlagt å kjøpe. Men en større strømforsyning er ikke å forakte.

Du trenger ikke kjøpe nytt kabinett fordi du skal bytte strømforsyning.

Kabittet ditt er sikkert etter ATX standard, og så lenge du kjøper en strømforsyning etter ATX standard, så vil den passe. (Er et fåtall strømforsyninger som ikke er etter ATX standard på de store nettbutikkene)

3. Hvis du er fornøyd med skjermen, så trenger du ikke kjøpe ny.

Du har en bra CRT skjerm. Må vel også punge ut noen høvdinger for en god LCD også.

4. Harddisken er helt grei. (Hvis du vil ha en harddisk som er kjappere, så må du vel kjøpe en Raptor harddisk f.eks. De spinner vel på 10k og 15k RPM)

5001072[/snapback]

Kjøp et nytt hk som støtter dual channel (socket 939, og f.eks en 3500+) Deretter kjøper du heller bare 2x512 mb til. 1024 mb rammen er veldig dyre i forhold til ytelse og du må ut med 3000 for å få noen dugelige. + at du ikke får brukt dine helt greie rammbrkkene! Så kjøp 2x512 mb, som er så like gode som mulig dine gammle ram.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Kjøp et nytt hk som støtter dual channel (socket 939, og f.eks en 3500+) Deretter kjøper du heller bare 2x512 mb til. 1024 mb rammen er veldig dyre i forhold til ytelse og du må ut med 3000 for å få noen dugelige. + at du ikke får brukt dine helt greie rammbrkkene! Så kjøp 2x512 mb, som er så like gode som mulig dine gammle ram.

:thumbup:

5001117[/snapback]

Uff, det nye forumet er utrolig ustabilt. :\ Men, får svare igjen :

Jo, hadde likt det, men har hørt at 4 rambrikker gir en god del dårligere ytelse enn 2, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Har aldri noe imot å spare en 1000-1500 kroner. :)

EDIT : Slenge på et spørsmål til. Rammen som jeg har er PC3200, er den bra nok til AMD 64 prosessorene; 3500+ eller 3700+ f.eks?

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
Jo, hadde likt det, men har hørt at 4 rambrikker gir en god del dårligere ytelse enn 2, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Har aldri noe imot å spare en 1000-1500 kroner. :)

EDIT : Slenge på et spørsmål til. Rammen som jeg har er PC3200, er den bra nok til AMD 64 prosessorene; 3500+ eller 3700+ f.eks?

5001155[/snapback]

Når du bruker mere enn to brikker på s939 så må rammen gå på command rate T2, istedenfor T1 som er det raskeste. Leste på ett utenlands forum der en tekniker fra OCZ hadde postet endel. Ifølge denne teknikeren så tapte du ifra 7% til 10% ytelse totalt på systemet på dette. Det er jo endel. Så du bør absolutt kjøpe nye brikker dersom du ønsker 2GB ram. Men brikkene dine er helt ok som de er dersom du synest 1GB er nok.

Lenke til kommentar

5001155[/snapback]

Når du bruker mere enn to brikker på s939 så må rammen gå på command rate T2, istedenfor T1 som er det raskeste. Leste på ett utenlands forum der en tekniker fra OCZ hadde postet endel. Ifølge denne teknikeren så tapte du ifra 7% til 10% ytelse totalt på systemet på dette. Det er jo endel. Så du bør absolutt kjøpe nye brikker dersom du ønsker 2GB ram. Men brikkene dine er helt ok som de er dersom du synest 1GB er nok.

5001223[/snapback]

Ok, da blir det vel nye brikker da, takker.

Men noen som kan svare på hva som er forskjellen mellom 8mb og 16mb cache på en harddisk?

Lenke til kommentar
Men noen som kan svare på hva som er forskjellen mellom 8mb og 16mb cache på en harddisk?

5001232[/snapback]

Forskjellen er 8mb :p

I praksis er det veldig liten forskjell.

5001553[/snapback]

Å? Hehe :p Jeg vet ikke hva "cache" er for noe, så var mer det jeg tenkte på, men hvis det er en liten merkbar forskjell, så gidder jeg ikke å kjøpe noen ny harddisk, har ikke noen problemer med den jeg har nå.

EDIT: Angående strømforsyning...la oss si at jeg skal kjøpe et vanlig hovedkort, en AMD 64 3700+, 7800GT og 2GB Minne, vil 360W holde til det? (Har også 2 kabinettvifter forresten, men de bruker vel ikke mye strøm) Prøvde en PSU-kalkulator, og der stod det at jeg sannsynligvis ville trenge ca. 318W.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Om du skal oppgradere skjermkortet (som du har nevnt), prosessor og hovedkort tror jeg ville kjøpt en hiper 480w psu ellernoesånt, siden nye skjermkort trekker noe ufattelig med effekt. just a thought. Hiper er billige og BRA strømforsyninger.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...