Gå til innhold

Raid disk spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet til 2x250 hdd til et raid kontrollerkort i maskinen. Det jeg gjorde for å få de til i windows, var at jeg fant dem som unallocated space i partition magic og formaterte dem så for å finne dem i windows.

Det jeg nå har tenkt å gjøre er å formatere systemdisken min, men er i tvil om jeg på ny må finne hdd i raid via partition magic og så formatere dem på ny? Jeg har en del filer og ting på hdd som er koblet til via raid.

Vil dette funke slik at jeg finner dem automatisk etter at jeg har formatert windows på ny eller må jeg lage backup på dem først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Promise, Highpoint, Intel og Windows software RAID, og alle har funnet seg selv etter omformattering av systemdisken saa lenge

A) Egen systemdisk ble brukt utenfor raid'et

B) RAID driverene ble installert i Windows igjen

Ta backup av det viktigste foerst likevel. Hadde ei kjip erfaring med RAID som var skada naar maskina doede. Den nye maskina klarte ikke aa reparere RAID'et selv om den kjente igjen konfigurasjonen. (4x200G i software RAID5 som ble tapt - dvs. har diskene liggende i ei skuff ennaa).

En annen mulighet er aa kjoepe en ny systemdisk, installere windows paa den og sjekke om RAID'et kommer opp. Om det kommer opp og alt er bra saa kjoer paa, om RAID'et ikke kommer opp har du den gamle Windows'en aa gaa tilbake til.

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...