endrebjo Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Jeg har i den siste tiden (etter at jeg fikk nye høyttalere), ergret meg over all støyen på PC-kanalen som kommer når jeg skrur opp volumet på forsterkeren. Hvis jeg skrur relativt høyt (volumet på PC'en står alltid på maks) kommer det masse støy i høyttalerene når jeg hører på musikk, og når jeg ikke gjør det. Det kommer også markant "skraping" når jeg flytter på musen, åpner/lukker vinduer og scroller. Dette er fryktelig irriterende, og spesielt når jeg hører på fin musikk på ganske høyt volum, og også veldig når jeg ikke hører på musikk. Problemet har ingenting med høyttalere/forsterker å gjøre, fordi det kommer akkurat de samme lydene i headset (som også er fryktelig irriterende). Det er da snakk om et Abit NF7-M hovedkort, hvor jeg bruker den integrerte lydkretsen. Overføringen til forsterker er ved vanlig analogt signal i vanlige kabler. Jeg er klar over at NF7-S har en bedre digital lydkrets, men påvirker dette også det analoge ut-signalet (som må gjennom en DAC)? Er dette et problem på også nyere hovedkort? Er eneste løsningen for mitt hovedkort å kjøpe et eget lydkort (Creative SoundBlaster Live! 24bit holder nok)? Er DAC'en der støyfri? Endret 14. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Berrern Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Dette er hovedårsaken til at mange kjøper seg et eget lydkort, istedenfor å bruke det integrerte. Hovedkort-integrerte lydkort lager ofte slik white noise, da det ikke er plass på hovedkortet til å skjerme lydkort-stashet godt nok. Hvis du ser på størrelsen på et avansert lydkort, er det klin umulig å få plassert alt det inn i hovedkortet MED god skjerming. Det kan være du kan redusere noe av støyen ved å passe på at ingen strømkabler ligger inntil høyttaler/signalkablene. Dette pleier ikke å ha så mye å si, men det er verdt å prøve. Kjøp deg et lydkort - det er absolutt ikke dyrt! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Jeg ser da etter et billig lydkort med god lyd, dvs. først og fremst en god DAC siden jeg overfører analogt. Jeg spiller ufattelig lite, og spillytelse og CPU-bruk og slikt er derfor lite relevant. Jeg har sett litt på TerraTec Aureon 5.1 og Sunsway/ST Lab 6-kanals, og kanskje litt på Creative SB Live! 24-bit. Hvilket av disse kortene har best lyd? Jeg heller litt mot Sunsway pga. gameport (har et ratt som ligger og støver ), men også pga. TerraTec fordi det virker som et kort av bedre kvalitet enn Sunsway. Hvordan blir et Audigy LS mot de nevnte kortene (jeg fant et brukt til 150,-)? Testen på HW.no ble jeg ikke særlig klok av pga. at den fokuserte nestn utelukkende på teknologi, spesifikasjoner, ytelse og programvare. Endret 14. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Kjenner til det problemet, er jo egentlig utbredt blandt hovedkort med innebygd lydkort da, har det samme problemet med min Shuttle, har levd med det, men det er et iritasjons momument for meg. Neste gang jeg kjøper en Shuttle kjøper jeg et lydkort i tillegg. Frankie Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 Er det virkelig ingen her som har peiling på lydkvaliteten på billige lydkort? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Er det virkelig ingen her som har peiling på lydkvaliteten på billige lydkort? 5013081[/snapback] http://www4.head-fi.org/forums/showthread....8255#post848255 Dette kortet er ikke å oppdrive i Norge så vidt jeg vet (www.hovedkort.no var de siste som hadde det, men de har opphørt) Men hvis du orker å ta deg bryet med å importere selv, er det absolutt det aller beste lydkortet du kan kjøpe for 200kr. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Er det virkelig ingen her som har peiling på lydkvaliteten på billige lydkort? 5013081[/snapback] http://www4.head-fi.org/forums/showthread....8255#post848255Dette kortet er ikke å oppdrive i Norge så vidt jeg vet (www.hovedkort.no var de siste som hadde det, men de har opphørt) Men hvis du orker å ta deg bryet med å importere selv, er det absolutt det aller beste lydkortet du kan kjøpe for 200kr. 5013116[/snapback] Det ser bra ut, men jeg tenkte egentlig å gjøre dette så enkelt som mulig, og lurte derfor på kvaliteten på DAC'ene på kortene jeg nevnte ovenfor. Eventuelt andre billige kort i Norge. Endret 16. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 [bumpetibump] Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305065&cks=PRL Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305065&cks=PRL 5026538[/snapback] Har dette kortet bedre analog lydkvalitet enn de andre kortene jeg har nevnt?Jeg spiller en lang blås i spillytelse og fancy 3D-lyd-greier, og er kun ute etter et kort som spiller bra på utgangen som skal inn i en forsterker. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305065&cks=PRL 5026538[/snapback] Har dette kortet bedre analog lydkvalitet enn de andre kortene jeg har nevnt?Jeg spiller en lang blås i spillytelse og fancy 3D-lyd-greier, og er kun ute etter et kort som spiller bra på utgangen som skal inn i en forsterker. 5026576[/snapback] SB har helt greie kort, dette er nok noe bedre men tviler på om du merker noe forskjell siden forsterkeren bestemmer resten av lyden.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303733&cks=PRL ps. bruker selv kun SB-kort... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305065&cks=PRL 5026538[/snapback] Har dette kortet bedre analog lydkvalitet enn de andre kortene jeg har nevnt?Jeg spiller en lang blås i spillytelse og fancy 3D-lyd-greier, og er kun ute etter et kort som spiller bra på utgangen som skal inn i en forsterker. 5026576[/snapback] SB har helt greie kort, dette er nok noe bedre men tviler på om du merker noeforskjell siden forsterkeren bestemmer resten av lyden.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303733&cks=PRL ps. bruker selv kun SB-kort... 5026700[/snapback] Hva mener du med "forsterkeren bestemmer restn av lyden"? Jeg kjører analogt fra lydkort til forsterker, og trenger derfor en god DAC i lydkortet.Jeg hørte en gang et lydkort som spilte temmelig flatt, men husker overhodet ikke hva det var for et, og vil absolutt ikke ende opp med et slikt kort. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305065&cks=PRL 5026538[/snapback] Har dette kortet bedre analog lydkvalitet enn de andre kortene jeg har nevnt?Jeg spiller en lang blås i spillytelse og fancy 3D-lyd-greier, og er kun ute etter et kort som spiller bra på utgangen som skal inn i en forsterker. 5026576[/snapback] SB har helt greie kort, dette er nok noe bedre men tviler på om du merker noeforskjell siden forsterkeren bestemmer resten av lyden.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303733&cks=PRL ps. bruker selv kun SB-kort... 5026700[/snapback] Hva mener du med "forsterkeren bestemmer restn av lyden"? Jeg kjører analogt fra lydkort til forsterker, og trenger derfor en god DAC i lydkortet.Jeg hørte en gang et lydkort som spilte temmelig flatt, men husker overhodet ikke hva det var for et, og vil absolutt ikke ende opp med et slikt kort. 5026717[/snapback] Mitt SB 5.1 LIVE kjører uten problemer(støy) ovennevnte kortene er mye bedre. (begge har 24bits DAC) Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Hei igjen! Om jeg skulle velge selv, tror jeg at kortet fra Terratec havnet øverst på listen. At creative 5.1-kortet i teorien støtter 24bit har ingen beydning for avspilling av vanlig CD/MP3/Spill-lyd, og DACen trenger slett ikke være bedre enn den i Terratec-kortet. Det materalet man spiller av som forbruker er omtrent utelukkendene kodet i 16bit \ 44100hz, slik at det i hovedsak er en DACs prestasjoner på dette området som er viktig. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei igjen!Om jeg skulle velge selv, tror jeg at kortet fra Terratec havnet øverst på listen. At creative 5.1-kortet i teorien støtter 24bit har ingen beydning for avspilling av vanlig CD/MP3/Spill-lyd, og DACen trenger slett ikke være bedre enn den i Terratec-kortet. Det materalet man spiller av som forbruker er omtrent utelukkendene kodet i 16bit \ 44100hz, slik at det i hovedsak er en DACs prestasjoner på dette området som er viktig. 5027089[/snapback] Nå mener jeg ikke SB 5.1 kort men de to andre som er nevnt lengre oppe Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Hei igjen!Om jeg skulle velge selv, tror jeg at kortet fra Terratec havnet øverst på listen. At creative 5.1-kortet i teorien støtter 24bit har ingen beydning for avspilling av vanlig CD/MP3/Spill-lyd, og DACen trenger slett ikke være bedre enn den i Terratec-kortet. Det materalet man spiller av som forbruker er omtrent utelukkendene kodet i 16bit \ 44100hz, slik at det i hovedsak er en DACs prestasjoner på dette området som er viktig. 5027089[/snapback] Så TerraTec-kortet låter bedre enn SoundBlaster Live!-kortet? Finnes det bedre alternativer i Norge i samme prisklasse? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Det er ikke så stort utvalg av lydkort til 200kr, og ingen av dem låter fantastisk, det er tross alt det aller aller billigste man kan få tak i av lydkort man snakker om. Et lydkort til 200kr er bedre enn ingen lydkort, men en får det en betaler for. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Det er ikke så stort utvalg av lydkort til 200kr, og ingen av dem låter fantastisk, det er tross alt det aller aller billigste man kan få tak i av lydkort man snakker om. Et lydkort til 200kr er bedre enn ingen lydkort, men en får det en betaler for. 5031220[/snapback] Men Terratec er best av de tre? Edit: Jeg fikk litt info på et annet forum, og TerraTec-kortet ble visst konklusjonen der. Så jeg går for TerraTec-kortet. *gå og mase på HiFi-frelste pappa* Endret 20. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå