Gå til innhold

AMD X2 4400, Stock kjøler eller Zalman?

Solarstone

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte min Workstation for 3 dager siden så var jeg litt usikker på hvor godt stock kjøleren kjøla cpu, så jeg bestillte med en Zalman CNPS7700-Cu.

Nå sitter jeg her og har en Wow opplevelse av Amd's stock kjøler!

Den kjøler da ganske så bra synes jeg da.

Men kan det være mere å hente ut ifra Zalmanen? :dribble:

Står jo også på Zalmanen Ultra Quiet! hehe :hmm:

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Idle: 39

Load: ca 50 tror jeg.

Men hele poenget mitt var å ha en stille pc til og begynne med.

Er Zalmanen stillere?

5000556[/snapback]

Ja, det er den. Men hvis ikke støyen fra stockvifta irriterer deg og du synes den kjøler godt nok, så er det ikke noe poeng i å bytte.

Lenke til kommentar

Eg har en XP-120 på min 4400+, en kjøler som er i samme klasse som Zalman CNPS7700-Cu. Eg valgte min pga den er så mye lettere enn Zalman-kjøleren. Eg har 28-30c idle og 38-40 load når eg ikkje overklokker, ved en romtemperatur på ca 22c. Du kan nok forvente tilsvarende temperaturer.

Lenke til kommentar

Ble litt skremt av vekta til Zalmanen! Men er jo kjipt å ha punga ut for den hvis jeg ikke skal bruke den. Og hvis den er stillere så vil jeg helt klart bytte med engang, min forige pc ga meg traumatiske opplevelser og varig meen pga all støyen.

Endret av darapa
Lenke til kommentar

Måtte bytte ut BOXED kjøleren på min Intel CPU, da den ble "litt" for varm. lå over 60c hele tiden, hvis jeg hadde spilt o.l.

Plutselig så låste skjermbildet seg. Ingen ting som reagerte. Fant ut at det kunne være CPU'en som hadde knerta.

Når jeg skulle ta av kjøleren, hadde CPU "brent" seg fast til ribba. reiv den rett ut av HK!

tørket av kjølepasta og hadde på ny. Satte den inn igjen og monterte på min Zalman CNPS 7000B-AL-Cu LED kjøler.

Da gikk temp. ned til: 45c.

På BOXED kjøleren vare det et tykt lag av støf. Det var så hardpakka, at jeg måtte ha støfsugeren på Max for å få det av!

Heldigvis starta datan opp igjen, uten å ha tatt skade av varmen :)

Har kanskje ikke så mye med hva denne tråden handler om, men legger historia her.

SÅ husk kjøling er viktig!

Endret av netrom86
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja..nå angrer jeg som en gris! stock kjøleren til Amd bråker mindre!

Vifta som skal ifølge Zalman ha bra kulelager(noe som jeg ikke finner helt sant) da dette er noe av problemet til bråket som jeg opplever.

Til de som har anbefalt denne vifta til meg kan gå og **********

Lenke til kommentar
Måtte bytte ut BOXED kjøleren på min Intel CPU, da den ble "litt" for varm.  lå over 60c hele tiden, hvis jeg hadde spilt o.l.

Plutselig så låste skjermbildet seg. Ingen ting som reagerte. Fant ut at det kunne være CPU'en som hadde knerta.

Når jeg skulle ta av kjøleren, hadde CPU "brent" seg fast til ribba. reiv den rett ut av HK!

tørket av kjølepasta og hadde på ny. Satte den inn igjen og monterte på min Zalman CNPS 7000B-AL-Cu LED kjøler.

Da gikk temp. ned til: 45c.

På BOXED kjøleren vare det et tykt lag av støf. Det var så hardpakka, at jeg måtte ha støfsugeren på Max for å få det av!

Heldigvis starta datan opp igjen, uten å ha tatt skade av varmen :)

Har kanskje ikke så mye med hva denne tråden handler om, men legger historia her.

SÅ husk kjøling er viktig!

5001620[/snapback]

Hehe, CPU hadde nok ikke brent seg fast i kjøleribben, en intel cpu tåler betydelig høyere temperaturer enn det du hadde. Det var nok bare kjølepastaen som gjorde at cpu satt såpass godt fast, siden den nesten fungerer som lim. Det du må gjøre er å vri litt på kjøleribben for å få den til å gi slipp fra cpu, slik at du ikke river med deg cpu ut fra festemekanismen. Uansett så er det sjeldent cpu tar skade av å bli dratt ut slik du gjorde :)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...