Macint0sh Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Jeg installerte WinXP prof. eng. versjon for ca. 6 måneder siden, og til og begynne med gikk alt veldig greit. I et par måneder nå har dog maskinen blitt veldig treg til å boote, men av og til booter den "unormalt" kjapt. De siste ukene har ting blitt verre, og spesielt de siste par dagene har jeg opplevd en drøss med krasj. Det meste jeg har av programmer (fra Opera 6.0 til Counter-Strike til Quake 3 til Winamp når jeg skal encode til wav-->mp3) uforklarlig krasjet og gitt meg en beskjed om at "programmet har dessverre krasjet". Jeg kan som regel starte opp igjen programmet rett etterpå som om ingenting har skjedd. Av og til låser dog hele systemet seg, og ingenting annet enn å holde inn powerknappen hjelper. Jeg har ikke installert noe jeg kan komme på i det siste som kan være relatert til problemet, og jeg kan ikke komme på noen grunner ei heller løsninger. Forslag? Maskin specs: AMD XP 1600+ 512 MB DDR RAM Soundblaster audigy Maxtor 60GB ATA-133 D740X Win XP Pro eng. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 20. august 2002 Forfatter Del Skrevet 20. august 2002 Jeg vil legge til at jeg nå som jeg gjør ting som maskinen må bruke mye kraft på så skjer det ofte en spontanreboot, og jeg får en blue screen. Dessverre klarer jeg ikke lese hva det står, og jeg kan ikke finne en feilmelding som forteller meg *hva* som er galt =/ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 I System Properties, Advanced, Startup and Recovery, finner du en setting som heter Automatically restart. Default er at den starter automatisk, og det gjør det vanskelig å se feilmeldingen. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Har desverre ikke noen løsning på problemet ditt. men jeg lurer på en sak: Det står at i signaturen din; Gamer.no jobber du der ?? Moderator ?? Redaktør ?? Hva driver du med ?? Bare nysjerrig :razz: Magnus Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 20. august 2002 Forfatter Del Skrevet 20. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 20:41, Menkromsen skrev:Har desverre ikke noen løsning på problemet ditt.men jeg lurer på en sak:Det står at i signaturen din; Gamer.nojobber du der ??Moderator ??Redaktør ??Hva driver du med ??Bare nysjerrig :razz:Magnus Som alle som jobber for Gamer.no har jeg "Fullt Navn, Gamer.no" i signaturen min. Siden du kan lese det fulle navnet mitt kunne du jo slått opp selv her (http://www.gamer.no/diverse/omoss.html), og sett hva jeg gjør. I tilfelle du fortsatt lurer er jeg Xbox ansvarlig. Jeg er også moderator her på forumet. Du kan ta en titt på "Omtaler" så kan du bare ta en kikk øverst på omtalen og se hvilke tester jeg har skrevet. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 20:35, hårek skrev:I System Properties, Advanced, Startup and Recovery, finner du en setting som heter Automatically restart. Default er at den starter automatisk, og det gjør det vanskelig å se feilmeldingen. Jeg har gjort som du sa, og nå fikk jeg skrevet av feilmeldingen. Den er som så: the problem seems to be caused by the following file: Ntfs.sys PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA Technical information: *** STOP:; 0x00000050 (0xFFbF68CA, 0x0000001, 0XF84E909E, 0x000000) *** Ntfs.sys - Address F84E909E base at F94E7000, DateStamp 3b7dc5d0 Beginning dump of physical memory Physical memory dump complete. Dette skjønte jeg ingenting av, så jeg lurer rett og slett på hva det betyr? Og viktigere, hvordan kan det løses? Dette krasjet skjedde mens jeg defragmenterte disken. [edit: "--" blir visst tolket som at meldingen er slutt, irriterende bug] _________________ Erik Jørgensen Gamer.no [ Denne Melding var redigert av: Macint0sh på 2002-08-21 17:11 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 http://www.microsoft.com/windows2000/techi...hd_exe_duol.htm Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 Siste feilmelding: *** STOP: 0x0000008E (0XC0000001D, 0x804F03B1, 0XF1ACD308, 0x0000000) Dette er siste feilmelding. Denne tilsier visstnok RAM-problemer, men alle feil relatert til denne ser ut til å ha noe med xp-installasjon å gjøre. Dette er ikke aktuelt for meg, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg får den. Noen som kan anbefale et program som kan checke RAM-en min for feil? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 http://www.memtest86.com/ Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Prøv å stille på RAM-timingene i bios. Page fault kan også være ustabil harddisk da windows ofte skriver swap-minne til denne. Litt avhengig av hovedkort vil jeg gå ut ifra at de instillingene du leter etter ligger under Chipset features... Lykke til Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 leste litt bedre litt lengre oppe.. Sjekk om RAM-brikkene står skikkelig i.. trykk litt ekstra godt.. Vanlig prosedyre: Installer nye chipset drivere oppdater drivere generelt Se om alt fungerer med HD i pio-mode test annen RAM prøv annen HD-kabel clone innholdet (ghost?) til en annen HD og se om dette hjelper.. IRQ-konflikter mellom hd-kontroller og andre ting ? onboard IDE-kontroller eller ekstern ? både promise og hpt sine kontrollere har en tendens til å være litt ustablie alt etter bios-revisjon Lars Ove [email protected] Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 Quote: Vanlig prosedyre:Installer nye chipset drivereoppdater drivere genereltSe om alt fungerer med HD i pio-mode Hva mener du med HD i pio-mode? Quote: test annen RAM Jeg har nå kjørt MemTest fra diskett på RAM-en min, og etter drøye 13 timer hadde den enda ikke fått en error. Kan jeg da se etter andre løsninger enn at RAM-en min er ødelagt? Quote: IRQ-konflikter mellom hd-kontroller og andre ting ? Hvordan sjekker jeg dette? Lenke til kommentar
goose Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 I BIOSEN så har du en instilling som heter: QUCK POWER ON SELV TEST. sett den til disablet. Da vil rammen din blir sjekket grundig . Hvis det er ram feil så fil du få feilmelding fra biosen. (legg merke til at ram tellingen vil gå sakte og den vil gjenta seg 3 ganger (tilsammen)) Håper det hjelper Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Dersom du har tilgang på eller mulighet til å få tak i, anbefaler jeg større testverktøy, som Norton Utilities og lignende. Det viser seg ofte at ram som feiler egentlig skyldes feil på andre komponenter, som f.eks. hovedkort. Et program ga meg stadig feilmeldinger om at en rambrikke var defekt, men etter å ha byttet omtrent alt av deler, var det et annet hovedkort som ga det fine stabile systemet igjen. I tillegg til testprog for minnet som er nevnt kan jeg nevne et som heter GoldMemory. Dette kan kjøre kortere eller mer omfattende tester. Men som sagt anbefaler jeg at man tester hele komponenthaugen. -P- Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jeg har samme greia. Maskinen er superUstabil og krasher hele tiden. Om den står i fred en stund går den til slutt i blue screen. Maskinen er også utrolig treig til tider. Men jeg har 2 x HD (i raid) som jeg er litt redd for går på sine siste dager. Kan disse sjekkes vha Norton Utilities? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 1) sjekk temperaturen i Pc`en 2) Kjør pc`en med bare en ram brikke om gangen og test ram brikkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå