Gjakmarrja Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Ja titlen sier vel det meste hvordan simulerer jeg tyngde kraft i 2d... Noen som har formler? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 g = 9.81 m/s² Altså, en gjenstand i fritt fall vil øke farten mot bakken / sakke farten vekk fra bakken med 9.81 m/s per sekund. Dette er ca. 36 km/t. Kanskje lettere å komme med noe håndfast om prosjektet, for hvis ikke er det vanskelig å gi noen andre formler enn de rent fysiske. Fortell gjerne hva du vil implementere; er det ei pistolkule, en mann, eller en generell motor? skal luftmotstand ha noe å si? skal friksjon med bakken være tilstede? isåfall med forskjellig friksjonstall for forskjellige grunnlag? vil det kun være vannrette plan man beveger seg / hopper på, eller vil man skli nedover skråplan? Trenger mye info fra deg Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Tøft... Hovedsaklig er det vel et bilspill...? 2D bil spill... bilen blir sett fra siden... Men det blir vel andre ting i bilspillet som også trenger dette... Hvordan funker friksjonen dekk vei? EDIT: Akslerasjon hvordan gjør jeg det? Ble litt mye Endret 13. oktober 2005 av chills Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Altså et slikt bilspill? Friksjon: R = N/µ R er friksjonen, N er lik tyngden som bilen presser ned mot bakken med (faktisk motsatt, men det behøver du ikke tan hensyn til), og µ er friksjonstallet. Høyt friksjonstall = større friksjon. Du kan f.eks. sette at om R er under en viss grense, enten fordi bilen kjører over en bakketopp og ikke presser ned på bakken så mye, eller fordi det er et glatt underlag så µ blir liten, så begynner hjulene å spinne, og fremdriften blir drastisk senket. Du bør nesten kjøpe deg ei 2-FY-bok om du vil lage det stort mer avansert, men hvis ikke kan vi jo alltids beta-teste spillet og peke på grove fysikkmotor-feil. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Daft... Men jada fysikken er grei bak det har funnet mange sider med mange formler men ikke så mye forklaring... Hmm du har rett blir vel litt feil ja. 2fy ja ja... u har peiling? går u på almenne elns? EDIT: Hmm det derre med friksjon hvordan gjør jeg det i praksis... kode? bilen har verdien x og y hvordan kode? Endret 13. oktober 2005 av chills Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Jeg går allmennfaglig VKII, og har i år 3FY, 3MX og 3KJ. Vet ikke hva du legger i "har du peiling?", men jeg ligger på 5 i snitt. Vil tro at mange her på forumet, og særlig innen vitenskap og teknologi-delen kan mer en meg på de fleste felter. Uansett, dette er fullstendig off topic. Hvordan du koder i VB har jeg dessverre null peiling på; jeg er vel en halvveis ferdigutdannet nybegynner i C++, det er det eneste jeg har med programmering å gjøre. Leste engang ei bok og skrev noen små console-applikasjoner, men har nå ikke hatt tid på altfor lenge. Hvis du har en x-posisjon og en y-posisjon, tror jeg du bør kalkulere endring i x-posisjon og endring i y-posisjon for hver gang du oppdaterer spillet. Akselerasjon er rett og slett større endring for hver gang. Bil med konstant fart på 2m/s (veldig sakte), bortover en rett veg: Tid = 1s, x-posisjon = 0m Tid = 2s, x-posisjon = 2m Tid = 3s, x-posisjon = 4m Tid = 4s, x-posisjon = 6m Tid = 5s, x-posisjon = 8m Stein som vi kaster opp i lufta, med startfarten 30 m/s (ganske fort, ca. 100 km/t). Nå sier vi at tyngdekraften virker på steinen med 10 m/s² fremfor 9,81 for enkelthets skyld. Tid = 1s, y-posisjon = 0m Tid = 2s, y-posisjon = 30m <- beveget seg 30 m opp siste sekund Tid = 3s, y-posisjon = 50m <- beveget seg 20 m opp siste sekund Tid = 4s, y-posisjon = 60m <- beveget seg 10 m opp siste sekund Tid = 5s, y-posisjon = 50m <- beveget seg 10 m ned siste sekund Tid = 6s, y-posisjon = 30m <- beveget seg 20 m ned siste sekund Tid = 7s, y-posisjon = 0m <- beveget seg 30 m ned siste sekund, og treffer bakken Tid = 8s, y-posisjon = 0m <- den ligger fremdeles på bakken; ingen bevegelse. Her ser du altså at steinen stadig beveger seg 10 m/s saktere oppover, eller fortere nedover. ...ganske enkle og mangelfulle forklaringer, men de forklarer hovedprinsippene. Spør om du lurer på noe mer edit: svar til det du skrev nedenfor: njaa.. vet ikke om fremtiden min er så lys.. Jeg får hvertfall utdanne meg innen det jeg har interesser innenfor, og dét har jo en del å si for trivselen. Men hvem kan spå hva fremtiden bringer? Lege og advokat vil jeg helst slippe å bli, men jeg har planer om å satse på å utdanne meg innenfor data og teknologi, kanskje med støtte på enkelte andre realfag; jeg er usikker enda. Siden du virker interessert i programmering og fysikk, bør du kanskje satse på noe liknende selv? Det er ingen tvil om at en god utdannelse lønner seg i det lange løp, og særlig ikke om du virkelig er interessert i det du studerer. Endret 13. oktober 2005 av Zethyr Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) VELDIG OFF TOPIC Men damn du har en lys fremtid... skal u bli lege eller advokat elns? Har u peiling var liksom bare ment som at du vet hva du snakker om Endret 13. oktober 2005 av chills Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå