petterg Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Skal ha en slagordkonkurranse. Dommerene skal så kunne gi de innsendte slagordene poeng. (Det er flere dommere.) I den forbindelse sliter jeg med noen select-spørringer. Dersom en dommer oppfatter et forslag som useriøst kan han gi det minuspoeng, slik at de andre dommerene skal slippe å bruke tid på å lese dette. Tabellene ser slik ut: Dommer: dommerid : tinyint unsigned primary key dommernavn : varchar(20); Slagord: slagordid : int unsigned primary key slagord : varchar(255); Poeng: dommerid : tinyint unsigned primary key slagordid : int unsigned primary key poeng : tinyint; Jeg trenger følgende spøring: Finne alle slagord som en bestemt dommer ikke har bedømt ennå, og som ikke har fått minuspoeng av noen andre. Dvs. alle poster i tabellen Slagord som ikke har noen matchende poster i tabellen Poeng med en gitt dommer id, og som heller ikke har noen poster i Poeng hvor poeng er negativ, uansett dommerid. (Fare for at det kan dukke opp flere spørringsproblemer etterhvert.) Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) SELECT S.* FROM Slagord AS S, Dommer AS D, Poeng AS P WHERE P.poeng > 0 AND P.dommerid = D.dommerid AND P.slagordid = S.slagordid AND D.Dommerid <> $DINDOMMERID Edit: Så ikke at du hadde mysql, så jeg måtte endre litt, men tror da at det der vil fungere. <> bruker som ulik i sql. Endret 13. oktober 2005 av mikaelandre Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Hmm Den ble ikke helt riktig. Den forutsetter at det allerede er en matchende post i Poeng for at slagordet skal tas med. Jeg trenger å ha med alle som ikke har blitt bedømt av noen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå