mandela Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 har tittet på mulige kandidater for min frie harddiskplass, men ser det samme problemet hos de aktuelle distroene. (ubuntu, kanotix, fedora). Mitt spørsmål, noen som vil tippe når det blir mulig å sette opp kryptert WLAN forbindelse like lett som i win eller osx? slik jeg ser at det gjøres nå, er dette veldig lite brukervennlig (f.eks i ubuntu blir man anbefalt å slå av krypteringen i ruteren før man setter opp, altså ikke så lett når man bruker nettverk som man selv ikke administrerer. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Snakker du om WEP ved istallering nå? Eller når du er inne i et WM? Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Ser ikke helt problemet. HEX: iwconfig wlan0 key xxxx ASCII: iwconfig wlan0 key s:**** Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 olear, er dette kommandoer for wep eller wpa? Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) WEP. (Idiotisk ny regel på minimum 14 tegn ) Edit: mer info om WPA: http://hostap.epitest.fi/wpa_supplicant/ Endret 13. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 takk, med tanke på enkelheten av å sette det opp slik jeg ønsker å gjøre det, dette er forskjellen mellom winxp og gnulinux (winxp er MYE mer brukervennlig her!): http://www.usit.uio.no/it/wlan/peapforxp/index.html http://www.usit.uio.no/it/wlan/linux.html Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 winxp er MYE mer brukervennlig her! WinXP med SP2 er mye enklere, SP1 er jo et rent helvete. GNOME har et applet som gjør ting litt enklere for deg: http://www.linux.com/article.pl?sid=05/09/13/1914255 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 takker! vil prøve ut apt-get install netapplet (kan jeg gjøre det samme med KInternet dersom jeg velger KDE? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 takker! vil prøve ut apt-get install netapplet (kan jeg gjøre det samme med KInternet dersom jeg velger KDE? 4999734[/snapback] Tror ikke det. Tror KDE-folka holder på med en løsning til KDE4 Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 har tittet på mulige kandidater for min frie harddiskplass, men ser det samme problemet hos de aktuelle distroene. (ubuntu, kanotix, fedora). Mitt spørsmål, noen som vil tippe når det blir mulig å sette opp kryptert WLAN forbindelse like lett som i win eller osx? slik jeg ser at det gjøres nå, er dette veldig lite brukervennlig (f.eks i ubuntu blir man anbefalt å slå av krypteringen i ruteren før man setter opp, altså ikke så lett når man bruker nettverk som man selv ikke administrerer. 4999412[/snapback] Hei . Instalerte OpenSuse 10.0 på laptoppen idag og der fikk jeg alternativ med wpa-psk . Funker fett på D-Link pcmcia nettverkskort . Ikke noe problem Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hei .Instalerte OpenSuse 10.0 på laptoppen idag og der fikk jeg alternativ med wpa-psk . Funker fett på D-Link pcmcia nettverkskort . Ikke noe problem 5002598[/snapback] Hva heter programmet? Kinternet, Kwifimanager? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det er nøyaktig like lett i Gnu/linux som i Windows. Man må jo selvfølgelig ha drivere til enheten som støtter WEP, men det gjelder vel for begge plattformene så vidt jeg vet. Nå driverne er på plass kan du gjøre alt grafisk med f.eks. network-admin, under Gnome! Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 har tittet på mulige kandidater for min frie harddiskplass, men ser det samme problemet hos de aktuelle distroene. (ubuntu, kanotix, fedora). Mitt spørsmål, noen som vil tippe når det blir mulig å sette opp kryptert WLAN forbindelse like lett som i win eller osx? slik jeg ser at det gjøres nå, er dette veldig lite brukervennlig (f.eks i ubuntu blir man anbefalt å slå av krypteringen i ruteren før man setter opp, altså ikke så lett når man bruker nettverk som man selv ikke administrerer. 4999412[/snapback] Hei . Instalerte OpenSuse 10.0 på laptoppen idag og der fikk jeg alternativ med wpa-psk . Funker fett på D-Link pcmcia nettverkskort . Ikke noe problem 5002598[/snapback] Ligger som standard i konfigurasjonen av instalasjonen . Du trenger ikke noe eget program . Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) jepp, da har jeg fått opp gui for wep config, nå gjenstår det å spoofe MAC addressen siden jeg har chello bredbånd som tillater kun en maskin på nett. noen gui for MAC spoofing tilgjengelig for debian-baserte distros eller i annen form? (har lest litt om hvordan man kan gjøre dette fra kommandolinjen, men det virker problematisk å beholde den spoota adressa etter reboot). takk for alle svar så langt Endret 14. oktober 2005 av modellmakt Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jeg vil tippe routeren/switchen din har et webgrensesnitt (til meg er ipen http://192.168.1.1 ) der du kan sette routerens mac-adresse. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 det er ikke routeren som trenger mac spoofing, beklager å skrive uklart. maskinen min brukes to steder hvor det er chello, ene stedet har ikke router, dermed på jeg bruke kabel direkte for modemet. derfor trenger jeg å spoofe MACen på mitt nettverkskort Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 ifconfig <interface> down ifconfig <interface> hw ether 00:11:22:33:44:55 ifconfig <interface> up Noe sånt. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Dersom du releaser IP-adressa på den andre maskina, skal du vel sleppe å spoofe nokon MAC for å bruke andre maskiner... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 nope, her måtte vi ringe til chello og oppgi MAC addresse, kun den funker Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 nope, her måtte vi ringe til chello og oppgi MAC addresse, kun den funker 5004904[/snapback] Ahahah :!: Lattis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå