Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabler utendørs

Anbefalte innlegg

Skal lage nettverk hjeme, og har funnet ut at den enkleste metoden å få nettverkskablen ned til den 2. meskinen er å trekke den ut, rundt hjørnet og inn ventilen i kjeller'n. Er det dumt av meg å trekke kablen ut i guds frie natur? Siden jeg bor i langt oppe i nord, blir det en god del snø og kulde, og jeg lurer på om kablen tar skade av dette, og om alt kommer til å gå til helvette... Bruker coax. kabler bestilt fra komplett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAR tenkt på det samme som du, de profesjonelle kabelselgerne anbefaler vaeselinfylte kabler så ikke de går i stykker. Ring "Ola Normanns kabelservice" og snakk med de (tror prisen lå på 100 kr meteren eller noe sånt). Sats heller på et trådløst nettverk hvis du kan.

Lenke til kommentar

Noen kompiser av meg har gravd ned en Utp et stykke og latt den henge i trær og busker et stykke til..totalt ca 100m...ligget nede i ca 2år nå og funker fremdeles..inntil de klipte den heh..

Vaselin fylt kabel er dog tingen, for utendørs bruk, ditt lokal Bravida whatever kan kanskje gi deg del meter gratis (kapp) Telekabel er dog Cat3 og derav max 10mbit

:grin:

[ Denne Melding var redigert av: Himmit på 2002-08-20 21:08 ]

Lenke til kommentar

Har TP-kabel fastspikra på veggen ute til en maskin i andre enden av huset og 1 50 meter lang kabel nergravd (i slange) over til naboen. Den ute på veggen har vært der i 2½ år og fungerer fortsatt. Den har heller ikke blitt hard og sprø. Dette er ikke en kabel som er spesiellt gjort for å være ute, men det skal også tillegges at det ikke er mye sol der kabelen sitter.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-20 21:07, Himmit skrev:

Noen kompiser av meg har gravd ned en Utp et stykke og latt den henge i trær og busker et stykke til..totalt ca 100m...ligget nede i ca 2år nå og funker fremdeles..inntil de klipte den heh..

Vaselin fylt kabel er dog tingen, for utendørs bruk, ditt lokal Bravida whatever kan kanskje gi deg del meter gratis (kapp) Telekabel er dog Cat3 og derav max 10mbit

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Himmit på 2002-08-20 21:08 ]</font>

Ehh. Både 10BaseT og 100BaseT bruker akkurat like mange ledere.... husker ikke hvor mange ledere det er i CAT3, men det burde vel være 4 ledere, og da funker det på 100Mbit....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-27 12:32, laaknor skrev:

Quote:

Den 2002-08-20 21:07, Himmit skrev:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Himmit på 2002-08-20 21:08 ]</font>

Ehh. Både 10BaseT og 100BaseT bruker akkurat like mange ledere.... husker ikke hvor mange ledere det er i CAT3, men det burde vel være 4 ledere, og da funker det på 100Mbit....

Cat3 funker ikke på 100 Mbit. Antall ledere har ingenting å si denne sammenhengen. Et 10 Mbits nettverkskort bruker like mange ledere som et 100mbits.

Dette går på twistingen og kobberet/aluminiumen i ledningen. Cat 5 er vesentlig bedre tvunnet enn cat3. Dette er fordi i 100Mbps er signalet naturlig nok satt på en høyere frekvens, og det er dermed lettere å forstyrre. Støy på lederne vil ødelegge kommunikasjonen. Tvinningen i en cat5 kabel er laget for å minske støyen fra de andre lederne i kabelen, samt eksterne ledere. Om du bruker UTP cat5 eller STP cat5 har også noe å si på hastigheten - dersom det er mye støy i nærheten av kabelen. STP (Shielded TP) er shieldet mewd en strømpe av aluminium mot utvendig støy. Derfor går ikke 100Mbps på cat 3. Det være seg stp eller utp.

Videre; jeg ville unngått dersom mulig å trekke kabel ute. Som nevnt av andre her er UTP ypperlige lynavledere... Og du vil neppe ha et lyn inn på NICet ditt :grin:

For lengre strekk ute, bruk trådløst eller fiber, i værste fall, bruk STP, og la den bli SYKT godt jordet. Så lenge den holder seg inntill husveggen er faren for lynnedslag lavere, men jeg vil likevel ikke anbefale bruk av UTP der. Åh, og btw, ikke jorde samme ledning to steder... Forskjellige spenningspotensialer i bakken på forskjellige omeråder kan gi uønskede resultater...

[ Denne Melding var redigert av: WebWarrior på 2002-08-27 15:45 ]

Lenke til kommentar

hallo..

d vil gå heilt fint.. ej he: nettverk me nabon kor 30 m med kabel er ute.. både beskytta å ikje beskytta..

ej he brukt: coax, tp cat 4/5

alle he funka heilt fint ute.. hekje vør nokke prob d..

ska snart trekke opp en til kabel..

d du tenker på er vel å legge den atme huset..

det vil gå heilt fint..

Hilsen Kim

Lenke til kommentar

Ingen fare for at lynet slår ned ner i huset, nei! Det lyner aldri her, så kabeln får henge i fred... BTW: er det noen som vet hvor man kan kjøpe en plugg som man kobler to Coax. kabler sammen slik at man får en lengre kabel :smile: Har sett på komplett, men finner det ikke :=)

***My dreams***

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...