Gå til innhold

Installering av RIS (Remote Installation Services)

Mendel

Anbefalte innlegg

Jeg har som Prosjektoppgave under lærlingtiden min her i bedriften å sette opp en RIS server og har derfor lest en del om dette på nett.

Jeg har installert RIS og lagt inn "grunn" imaget (bildet) av Windows XP Pro Norsk og har kommet til det punktet i guiden at jeg skal autorisere RIS serveren i DHCP.

Problemet her hos oss er at vi allerede har terminalservere som bruker PXE i Nettverksboot på maskinene, slik at tynne klienter kan koble seg opp mot de. Og det jeg har forstått så bruker også RIS PXE.

Her er spørsmålet:

Vil det være noe problemer i forbindelse med 2 PXE kilder, vil disse krangle og skape problemer?

Det er det spørsmålet som har holdt meg litt tilbake og enda ikke autorisert RIS serveren i DHCP.

På forhånd takk

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To pxe-servere på samme nett er problematisk. Men jeg tror ikke jeg forsto beskrivelsen av den eksisterende pxe-oppsettet.

Booter virkelig terminalserverne via PXE? Og hvordan hjelper det de tynne terminalene? :) Antagelig ikke, men kan du beskrive det nærmere?

Lenke til kommentar
To pxe-servere på samme nett er problematisk. Men jeg tror ikke jeg forsto beskrivelsen av den eksisterende pxe-oppsettet.

Booter virkelig terminalserverne via PXE? Og hvordan hjelper det de tynne terminalene? :) Antagelig ikke, men kan du beskrive det nærmere?

5000772[/snapback]

Jeg vet ikke helt selv hvordan dette systemet fungerer da jeg bare er lærling her og sitter for det meste på IT-support.

Men dette vet jeg:

Vi har en eksisterende PXE server i nettverket vårt, tror det er domenekontrolleren. Og de gamle maskinene vi har her som har PXE støtte på nettverkskortet har vi gjordt om til tynne klienter, når disse starter opp så kommer de til en meny der en kan velge hvilken terminalserver en skal koble seg opp mot.

Men nå som jeg skal ha inn en RIS server i nettverket så vil det bli 2 PXE servere og jeg har forstått at det kan skape problemer.

Jeg har ingen mulighet til å sette RIS serveren i eget nytt domene, da vi bruker VMW servere her og de står på eksisterende domene.

Blir litt komplisert å forklare da jeg ikke helt vet alt selv, men er det mulig at en kan integrere RIS i eksisterende PXE server uten å installere RIS på domenekontroller?

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Ikke noen som har peiling på dette?

Kort oppsumert: Jeg skal plassere inn en RIS server som har innebygd PXE server, denne vil jeg plassere i et nettverk med en PXE server fra før.

Er dette mulig eller vil de to serverene sloss og skape problemer?

Edit: Når en starter opp en maskin her hos oss ved hjelp av F12 (Nettverksboot (PXE)) så kommer en inn i en meny der en må velge en av de to terminalserverene vi har oppe å går. Er det mulig å integrere RIS i denne menyen slik at en får en 3. valgmulighet som forsetter på RIS? Da selvfølgelig med passordbeskyttelse slik at ikke brukerene klarer å reinstallere sine maskiner, bare vi her i IKT avdelingen!

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...