Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sliter litt med et java program her.. skal gange en 3x3 matrise med en vektor.

 

transformer[][] er matrisa, pt0[] er orginalpunktet, pt1[] er produktet av multiplikasjonen.

 

double pt0[] = { x, y, 1 };  // originalt punkt
double pt1[] = new double[3];	// modified punkt
 
for(int i = 0; i < 3; i++) {

 for(int n = 0; n < 3; n++) {

 	pt1[n] += (pt0[n] * transformer[i][n]);	
 
 } // end inner for
 	
} // end for

 

Er det noen som umiddelbart kan se noen feil?

Det er en stund siden jeg hadde matriseregning, og nå har jeg sittet altfor lenge og grublet..

Endret av Edorph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er litt vanskelig å si, jeg bruker ikke løker når jeg multipliserer med vektorer, av hastighetshensyn er det raskere å skrive koden direkte, uten løkker.

 

C++

vector3f ret;
ret.x = v.x * (float)m11 +
 	v.y * (float)m12 +
 	v.z * (float)m13 +
     (float)m14;
ret.y = v.x * (float)m21 +
 	v.y * (float)m22 +
 	v.z * (float)m23 +
     (float)m24;
ret.z = v.x * (float)m31 +
 	v.y * (float)m32 +
 	v.z * (float)m33 +
     (float)m34;

return ret;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...