Edorph Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Hei, Sliter litt med et java program her.. skal gange en 3x3 matrise med en vektor. transformer[][] er matrisa, pt0[] er orginalpunktet, pt1[] er produktet av multiplikasjonen. double pt0[] = { x, y, 1 }; // originalt punkt double pt1[] = new double[3]; // modified punkt for(int i = 0; i < 3; i++) { for(int n = 0; n < 3; n++) { pt1[n] += (pt0[n] * transformer[i][n]); } // end inner for } // end for Er det noen som umiddelbart kan se noen feil? Det er en stund siden jeg hadde matriseregning, og nå har jeg sittet altfor lenge og grublet.. Endret 13. oktober 2005 av Edorph Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 det er litt vanskelig å si, jeg bruker ikke løker når jeg multipliserer med vektorer, av hastighetshensyn er det raskere å skrive koden direkte, uten løkker. C++ vector3f ret; ret.x = v.x * (float)m11 + v.y * (float)m12 + v.z * (float)m13 + (float)m14; ret.y = v.x * (float)m21 + v.y * (float)m22 + v.z * (float)m23 + (float)m24; ret.z = v.x * (float)m31 + v.y * (float)m32 + v.z * (float)m33 + (float)m34; return ret; Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 En god F.A.Q. om matriser og vektorer. Også en fordel at du navngir variablene som row og column, i stedet for i og n. Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Flotte greier, nå multipliseres det så filla fyker. Tusen takk, begge to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå