Gå til innhold

Maxtor 200Gb - Gjenoppretting av filallokeringstab

Draghi

Anbefalte innlegg

Hei alle HW-freaks.

Fikk et probl. med min 14 dager gamle HD da jeg for ca. en time siden fant jeg ut at jeg skulle re-installere windows på burken min. Startet WinXP for å forsikre meg om at jeg hadde kopiert event. info jeg måtte ønske fra c disken til en annen partisjon. Bootet så med min orginale XP-pro (dog oppgrad vers). I og med at jeg har hatt wind. installert tidligere burde jeg ikke fått beskjed om å sette inn en annen org. versjon av wind. ved nyinstallasjon, men det måtte jeg denne gangen. Når partisjons info. så dukket opp, viste den en upartisjonert HD på litt i underkant av 200 Gb ledig plass. (det forsvinner jo litt til clusters osv.) Dette kan ikke være mulig tenkte jeg, og bootet opp på nytt, fra HD, men joda, det var mulig ja. Jeg prøvde å boote opp i rep. konsollet for å kjøre fixboot og fixmbr, fixboot ville ikke. Jeg kjører nå med min gamle 80 Gig IBM sliter og Linux.

Dette er første gang jeg opplever et slikt probl. og vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Har ikke søkt på nett etter info enda, da jeg tenkte jeg skulle teste kunskapen til dere på forumet først ; )

Disken er som nevnt en ny Maxtor 200 Gb. (Som bråker no jæ***g, ved lesing og skriving forresten)

Hovedkort: MSI KT4 Ultra

CPU: AMD Athlon 1.4 Ghz (Socket A)

512 Mb DDR RAM 333 Mhz

Skjermkort: ATI Radeon 9600 Pro 256 Mb

WindowsXP Pro SP2

Spørsmål 1.:

Hva i huleste skjedde de 30 sek. fra jeg hadde Windows oppe å gå, til jeg bootet opp med XP cd'n.? Det eneste som skjer så langt under installasjonen er at maskinvaren sjekkes, og drivere lastes inn i minnet.

Spørsmål 2.:

Er det filallokerings tabellen som har gått føyken, og hva kan jeg gjøre for å gjenopprette denne

uten å måtte formattere disken på nytt (hvis det går da, kan kjøre disken som slave osv.)?

Spørsmål 3.:

Jeg har behov for å redde noe data fra denne disken. Jeg kan jo selvsagt formattere og kjøre en eller annen form for recovery prog. men bortsett fra det? IBAS er utelukket, det er ikke livsviktige filer det er snakk om, men en del egenkomponert musikk.

Håper noen av dere på forumet har noen gode råd å gi meg.

//Roger

Endret av Draghi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere versjoner av XP CD. Når man har disk større enn 120GB så må man kun benytte CD med ServicePack innkludert. Det skal i såfall stå på selve CD'en.

Så første spørsmål er hvilken XP CD du benyttet? Hvis det var førsteutgaven så skjer slike ting, partisjonstabell kan bli overskrevet. Men det er kanskje mulig å redde data med egnet programvare. Disken må da kobles som slave og du må kopiere data til en annen disk.

Lenke til kommentar
Det finnes flere versjoner av XP CD. Når man har disk større enn 120GB så må man kun benytte CD med ServicePack innkludert. Det skal i såfall stå på selve CD'en.

4998856[/snapback]

Hei. Ja det glemte jeg å ta med ja.

Det er en oppgraderingsversjon som kjører med SP2.

//Roger

Lenke til kommentar

Har fikset det.

Må si jeg er litt skuffet over at jeg ikke fikk flere svar enn det jeg fikk. Trodde det var masse eksperter her, men det er visst bare "eksperter".

Dere kan foresten alle drite og dra, og fortsette å diskutere tusjer.....amatører.

// Roger

Endret av Draghi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har fikset det.

Må si jeg er litt skuffet over at jeg ikke fikk flere svar enn det jeg fikk. Trodde det var masse eksperter her, men det er visst bare "eksperter".

// Roger

5007984[/snapback]

Hvordan fikk du fikset det? Trenger desperat dine råd!

Har klart det sinnsyke å slette feil partisjonstabell i installasjonsprogrammet til Xp, men røsket disken ut i fart for å sikkre meg for ytterliger datatap... Har koblet den inn igjen og prøver å finne ut om det er noe jeg kan gjøre for å gjennopprette tabellen.

Har dokumenter og for ikke snakke om bilder som alt lå som backup på den disken, men akkurat nå er det vel som tapt å regne...

Geir Rasmussen

Lenke til kommentar
Hvordan fikk du fikset det? Trenger desperat dine råd!

Har klart det sinnsyke å slette feil partisjonstabell i installasjonsprogrammet til Xp, men røsket disken ut i fart for å sikkre meg for ytterliger datatap... Har koblet den inn igjen og prøver å finne ut om det er noe jeg kan gjøre for å gjennopprette tabellen.

Har dokumenter og for ikke snakke om bilder som alt lå som backup på den disken, men akkurat nå er det vel som tapt å regne...

Geir Rasmussen

5176786[/snapback]

Hei. Det var ganske enkelt, men det kostet meg penger.

Jeg kjøpte partition table doctor: http://www.ptdd.com/ptdmoreinfo.htm

Jeg sjekket ut div andre freeware, men kunne ikke måle seg mot dette hverken når det gjelder UI eller funksjoner.

//Roger

Lenke til kommentar

Hei. Det var ganske enkelt, men det kostet meg penger.

Jeg kjøpte partition table doctor: http://www.ptdd.com/ptdmoreinfo.htm

Jeg sjekket ut div andre freeware, men kunne ikke måle seg mot dette hverken når det gjelder UI eller funksjoner.

//Roger

5176818[/snapback]

Takk for hjelpen Roger, programmet var verdt kronene!

Ellers så er jeg litt enig i dine tanker om forumet. Har tidligere selv spurt spm hvor man får en haug med svada svar som ikke har noe med løsning å gjøre, og jeg tolker de som at man prøver å "flashe" kunnskaper man egnetlig ikke har. Hører også om andre som har gjort seg opp tanker om mange av brukerne her, som ikke er videre flaterende...

Igjen takk for all hjelp Roger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...