Gå til innhold

viftestyring + cpu temp

Trancequence

Anbefalte innlegg

problem nr. 1:

jeg har laget meg en slags baybus, kan ikke noe avansert elektronikk (går på ungdomsskolen) så jeg brukte 6 stk LED for panelmontasje, Luksus, Blå fra microplex.no og 6 stk Bryter, 20A, Ø12 hull, Rød fra samme sted.

har montert opp uten å lodde fast for å teste, og greier ikke å få led til å lyse! er koblet opp i en enkel seriekobling:

PSU > vifte > LED > bryter > tilbake til PSU

vifta er ei Zalman vifte, 90m³/time, 20-36 dB(A).

strømmen ser ut til å gå rett igjennom LED uten å at det blir lys! viftestyringen funker, bryter opp = vifte av og omvendt. har også testa å koble kun lyset på bryteren, og det funker da.

en kompis av meg sa noe om at kansje vifta brukte opp all strømmen i strømkretsen, eller noe med motstanden i vifta som var for høy.

Ideas anyone?

problem 2:

har en Swiftech MCXC370B kjøler med den anbefalte PAPST vifte, + 1 stk 120mm Enermax og 1 stk 80mm Zalman for luftinntak i kabinett og 1 stk 92mm Zalman og 80mm Zalman for luftuttak.

temperaturen på northbridge er omtrent konstant 24.5°C (gått opp til ca 30°C nå som romtemperaturen er 25-28°C), men cpu temperatur er som oftest ca 45-50°C (også gått opp til ca 55°C pga økt romtemperatur) ved oppstart! etter en del spilling er cpu-temperatur stabilt på 55°C ved normal romtemp (ca 60° nå).

er dette normalt?

cpu = athlon XP 2000+ @ (ca) 2200+

kjølepastaen er av merket Titan "Artic Silver" (fake Arctic Silver, les mer HER). Har en Arctic Silver 3 liggende, skal ha på når/hvis jeg får av kjøleren fra socket på ASUS KT333-R kortet mitt.

<!-- start n00b-c0d3 -->

pl33Z 4nZw3r f4wZtH 0r 1Ll D0Z y00r l4m3 4zZ 0pH w|t mY l33+ h4Xx0R sk|lLZ!!! :smile: :smile:

<!-- end n00b-c0d3 -->

takker for svar!

(edit: überscheisse! er så n00b at jeg glemmer å skrive hvilken cpu jeg har!!! hører jeg deg si w0000t??? :smile:

vennligst unnskyld bruken av h4xx0r sp33k, en liten intern spøk jeg bedriver innimellom :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Trancequence på 2002-08-20 17:42 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal koble vifta og lysdioden i paralell, ikke serie slik som du har gjort. Siden det er vifta som går, og lysdioden er mørk, kan det også tyde på at du har koblet lysdioden feil vei. Når du så kobler om dette må du vel ha en formotstand på diodene dine hvis det ikke er 12v dioder da. Forkoblingsmotstanden bruker på å være på 560-1000 ohm, men dette bør du undersøke fra leverandøren, eller beregne selv hvis du kan det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...