all right Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg sliter med å få alle linux pcene i huset på internett. Jeg har Linux på 3 pcer, 2 SuSE og 1 Ubuntu. Når jeg starter/rebooter maskinen eller har vert vekke fra den ca 10 min++. Så virker ikke internett. Jeg går inn i termenalen å prøver å pinge www.vg.no. Det går ca 1 min før den får noe svare. Og etter den har fått svar virker jo internett fint. helt til jeg tar meg en 10 minutters ++ pause, da er det på en igjen. --- www.vg.no ping statistics --- 16 packets transmitted, 16 received, 0% packet loss, time 15022ms rtt min/avg/max/mdev = 17.815/27.758/98.351/19.045 ms Dette får jeg som svar etter pinging. Så det er ingen ting gale med internett når den først er oppe å går. Jeg grere å pinge dataer på hjemmenettverket med en gang maskine starter, men det er internett som er problemet. I windows er det ingen problem med internett. Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Endret 12. oktober 2005 av all right Lenke til kommentar
Ümlaüt Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hva slags router bruker du? Er maskinene satt til å bruke DHCP? Lenke til kommentar
all right Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Min ISP er Nextgentel, så jeg bruker Netopia 3351 ruter. Ja maskinen er satt opp til å bruke DHCP, rener i hvertfall med det, ettersom den kommer på"internett etter hvert. Endret 12. oktober 2005 av all right Lenke til kommentar
Ümlaüt Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Hmm, ikke lett å si hva det kan være. Har du samme oppsettet (på TCP/IP) i Windows? Kan virke litt som om det er noe med innstillingene til DNS eller gateway. Men er ikke sikker. Noen andre som vet? Lenke til kommentar
all right Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 linux@ubuntu:~$ route Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 10.0.0.0 * 255.0.0.0 U 0 0 0 eth0 default 10.0.0.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0 Dette kommer viss jeg skriver "route" i terminal. Det kommer det samma når maskinene er på internett eller ikke. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Merkelig problem. Du har Internett, men etter en stund uten bruk slutter de å fungere? Og dette gjelder alle maskinene? Så lenge de har IP-adresse, gateway og DNS-adresse i orden (og disse skiftes ikke av seg selv), så kan jeg ikke se at det skal være noe gale. Lenke til kommentar
all right Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Merkelig problem. Du har Internett, men etter en stund uten bruk slutter de å fungere? Og dette gjelder alle maskinene? Stemmer, dette gjelder alle maskiner med linux. Så lenge de har IP-adresse, gateway og DNS-adresse i orden (og disse skiftes ikke av seg selv), så kan jeg ikke se at det skal være noe gale. Hvordan kan jeg se at de har IP-adresse, gateway og DNS-adresse i orden og at de ikke skifter? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 IP-adressen ser du ved å skrive ifconfig eth0 (mest sannsynlig), gateway ved route -n og DNS ved å ta cat /etc/resolv.conf. Men tviler på at disse endrer seg når du ikke bruker PC-ene. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Kan ikke være at de av en eller annen grunn har samme hostnavn? Eller at de har samme IP? Sjekk det. Lenke til kommentar
all right Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) IP-adresse, gateway og DNS holder seg lik uansett om internett fungerer eller ikke. Det er ingen andre maskiner som op nettverket som har den samme ipen nei! Burde jeg ta en telefon til NGT å spør om de har vert borti noe slik før? Endret 14. oktober 2005 av all right Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 IP-adresse, gateway og DNS holder seg lik uansett om internett fungerer eller ikke. Det er ingen andre maskiner som op nettverket som har den samme ipen nei! Burde jeg ta en telefon til NGT å spør om de har vert borti noe slik før? 5004510[/snapback] Meget rart. Har du ein annan router liggande? I så fall kan du prøve å sette den inn bak den routeren som allereie er, for å sjekke om den evt mistar kontakten med neste router, eller om GNU/Linux-maskinene framleis mistar kontakten. Kan du pinge router når du ikkje har internett-tilgang? Lenke til kommentar
all right Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Kan du pinge router når du ikkje har internett-tilgang? Ja, jeg kan pinge ruteren når jeg ikke har internett tilgang. Har du ein annan router liggande? I så fall kan du prøve å sette den inn bak den routeren som allereie er, for å sjekke om den evt mistar kontakten med neste router, eller om GNU/Linux-maskinene framleis mistar kontakten. Den ruteren som jeg bruker nå er Modem og ruter i et. Så det går vell ikke ann å sette noen ruter bak denne. Viss det var det du mente. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Kan du pinge router når du ikkje har internett-tilgang? Ja, jeg kan pinge ruteren når jeg ikke har internett tilgang. Har du ein annan router liggande? I så fall kan du prøve å sette den inn bak den routeren som allereie er, for å sjekke om den evt mistar kontakten med neste router, eller om GNU/Linux-maskinene framleis mistar kontakten. Den ruteren som jeg bruker nå er Modem og ruter i et. Så det går vell ikke ann å sette noen ruter bak denne. Viss det var det du mente. 5005003[/snapback] Kan du pinge IP-adressar på internett? Jo, såklart kan du setje ein router bak ein router. Ein router er berre det same som ein PC med to nettverkskort. Dvs, den første routeren trur at den andre berre er ein PC, men i realiteten kan det vere mange PCar bak der igjen. Lenke til kommentar
all right Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Kan du pinge IP-adressar på internett? Jeg kan ikke pinge andre ip-adresser når jeg ikke har internett tilgang. Men når jeg har internett tilgang går det jo. Jeg kan prøve å sette en ruter bak den første ruteren å se hva som sjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå