Gå til innhold

2 norske skriftspråk , en vannvittig sløsing.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
To norske skriftspråk gir som sagt en enorm fordel fremfor land der de bare har ett. Vi har nemlig lettere for å skjønne/lære andre språk pga. dette, var det vel nylig noen forskere som fant ut :)

Ser ikke denne nødvendigheten selv. Husk at man begynner såpass seint med systematisk sidemålsundervisning, og på det tidspunktet er man allerede nærmest ferdig (ihvertfall mange elever) med rettskriving og grammatikk på bokmål. Engelsk starter derimot allerede i begynnelsen av barneskolen og er mer nyttig i så måte, ved at ungene kan se paralleller mellom språkene og grammatikalske konsept.

Lenke til kommentar

Etter min mening er obligatorisk nynorskundervisning en vits. Hver enkelt skole må selvsagt stå fritt til å undervise på den språkformen som passer best, men elevene må også stå fritt til skrive på enten nynorsk eller bokmål. Elevene er selv i stand til å velge det som passer dem selv best, og det er bare tøys og formelt mikkmakkeri å ha eksamen i bokmål/nynorsk hvis det ikke samsvarer med den formen for norsk eleven bruker til daglig.

Staten må få bruke det språket som passer best, men de får for pokker holde de skitne fingrene unna avisene!

Jeg fikk 2 på nynorskeksamen, og jeg er stolt av det. Ikke stolt fordi det ville vært en dårlig skrevet tekst på nynorsk, men stolt fordi det ikke har noen som helst betydning i livet utenfor skolene eller i arbeidslivet og fordi skolen har kastet bort så utrolig mye av norskundervisningen til nynorsken. :thumbdown:

To norske skriftspråk gir som sagt en enorm fordel fremfor land der de bare har ett. Vi har nemlig lettere for å skjønne/lære andre språk pga. dette, var det vel nylig noen forskere som fant ut

Tross alle odds, så tror jeg at jeg likevel overlever.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...