jonnor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg skal nå til å montere peltierelementet på mitt Radeon 9800np, og lurer på hvor mye jeg skal gjøre uttav isoleringen mot kondens. Elementet er ett Swifttech 80W, som jeg kjører på 12V. Det vil da yte noe rundt 50Watt (tipper jeg), og jeg kommer jo til å overklokke kortet mitt en del. Altså tror jeg at delta T (og dermed også core temp) kommer til å bli såpass liten at store kondensproblemer på baksiden av GPU er lite sannsynlig og har bare tenkt til å isolere med dielektrisk fett. Er dette ren idioti? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Nei, det er jo bare å prøve! Utifra de verdiene du legger på bordet, ville i alle fall jeg tatt sjansen. Men området rundt selve elementet må du selvsagt isolere på vanlig måte. Men følg allikevel med på hva som skjer i området på baksiden av core. Er det på grensen der, så må du antakelig ty til et lag med neopren i stedet. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Takk for kjapt svar Skrue. Når utarter kondens seg som vanndråper egentlig? Ved normal luftfuktighet så trengs det vel en temperaturforskjell på en 20 grader eller mer? Luftgjennomstrømningen i området er moderat. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) 80w er nok ingen killer på et 9800pro, så det er nok ikke nødvendig å isolere som en galning. Jeg vet ikke hvor mye varme et 9800pro utvikler, men jeg tror ikke du trenger noe særlig isolasjon på baksiden av gpu. Endret 12. oktober 2005 av Økonom Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Når utarter kondens seg som vanndråper egentlig? Ved normal luftfuktighet så trengs det vel en temperaturforskjell på en 20 grader eller mer? Luftgjennomstrømningen i området er moderat. Vel, kondens er jo egentlig bittesmå vanndråper. Når disse etterhvert "smelter" sammen, får man jo det man vanligvis forbinder med vanndråper. Ved normal luftfuktighet, (som vel ligger rundt 20 til 40%), så vil kondens kunne oppstå ved en overflatetemperatur på 7-8grader eller lavere, men da fortrinnsvis på harde flater, som metall eller glass. Av den grunn tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Men følg i alle fall med! Endret 12. oktober 2005 av Skrue Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det som kan være skummelt er når maskinen bare idler,altså at det ikke er belastning på kortet. Det er da kondensproblemene oppstår, har selv sett dette og at det begynte å rime på baksiden, om jeg da belastet systemet forsvant dette i løpet av sekunder. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Godt poeng, Snekker´n! Det kan være greit å tenke på.... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 har noen en guide eller en tråd der det står litt om peliter? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 har noen en guide eller en tråd der det står litt om peliter? http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12605 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Nei, nå skjønner jeg ingentingen her. Tror kanskje jeg har svidd av mitt r9800 også. :\ Takker igjen for svar, og dersom noen tror de kan hjelpe meg med mitt nye problem, titt her http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&f=23&t=482474 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå