the_fire Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har tenkt å kjøpe dSLR kamera. Egentlig har ikke dette noe med saken å gjøre.. Uansett, hvor mange megapixler må man ha for å kunne kjøre ut et bilde i størrelse ~60 cm x 80 cm altså posterstørrelse. Og hvordan vil resultatet bli med et 6 Megapixel kamera? Planen er å få et trykkeri til å skrive dette ut. Noen som har kostnadserfaringer? Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Hei Det er ingen problem. Jeg har nettopp trykket opp plakater i størrelsen 135 x 90 cm hos Allkopi. Riktignok i sv/hv, men det gjaldt visst det samme for farger. De ville ha rett størrelse i cm (90 cm var bredden på rullen), og 150 punkter per tomme. Det vil altså si at jeg måtte interpolere bildene til "rett" størrelse. Det kan du ikke se på dem. Jeg har også fått fremkalt 50 x 75 med 300 punkter per tomme uten problemer (med 6 mill.punkter kamera). Angående kostnader: Jeg tror jeg betalte ca 40 kroner per kvadratmeter for sv/hv. For fargekopi var prisen ca 12 ganger så høy for kvadratmeteren. Tor Endret 12. oktober 2005 av eitp Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Okay. Virket ikke så dyrt for fargerm men S/h var jo så billig at man skaffe seg flere. Hadde faktisk forventet mye høyere priser. Lenke til kommentar
ruva Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Trenger kopier i 50*75 cm, noen andre forslag på hvor dette kan bestilles. Jeg bor i Oslo og ser helst at det er en butikk der da jeg kan hente det selv. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Akerfoto i VG-passasjen har 40x60 og 60x90, kanskje de kan hjelpe deg? Koster litt hos dem da, men to utskrifter koster omtrent det samme som en der. http://www.glansbilde.no har inntil 100x160 på fotopapir og inntil 100 x 100 på blindramme, men der koster det enda mer enn litt http://www.orangefx.no/ har en storformat-lightjet (kjenner ikke dette firmaet, noen? Lurer på om det het noe annet før?), intil 127 x 306 cm. på vinyl, plast og stort sett hva det skulle være http://www.redlab.no lager også intil 100x100 og det samme gjør http://www.farvelabben.no Alle disse er i oslo, alle bortsett fra glansbilde er i sentrum (01xx). Endret 17. oktober 2005 av olemm Lenke til kommentar
Trynnn Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg slenger meg inn her.... Hadde tenkt meg en plakat eller bilde i 100x70 eller 100x75. Hva bør da kvaliteten på filen være? Holder 5 megapixler? Hva pleier pris å ligge på? Trenger ikke allverdens kvalitet. Plakat holder lenge. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Synes ingen av alternativene var så billige. Bortsett fra Allfoto, men når jeg søker etter det, finner jeg ikke tilbudet som eitp oppga. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) www.oikopi.no gjør også store utskrifter; send mail for prisforslag. De har 50% rabatt for studenter, og bor du i Trondheim kan du spare endel hvis du henter bildet selv i butikken framfor å benytte Posten... Jeg tror det er snakk om ca 250 kr/kvm (glanset fargebilde) for studenter, og det er ikke så verst. Sist jeg sjekket kunne de trykke i 135cm og "uendelig" langt (fra rull). Dvs 90*135cm eller 135*203cm er typisk egnete formater for å utnytte papiret, om dine bilder er i 2:3-formatet. Endret 22. april 2006 av anderfo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 I slike store format er det som oftest optikkens svakheter som blir åpenbar, spesiellt kontrastegenskapene. Derfor har det liten betydning om man bruker 6 eller 8mp kamera. Et kompaktkamera har nok for dårlig optikk til at slike store format blir særlig bra, men en god semikompakt eller slr klarer oppgaven (med visse forbehold). Lenke til kommentar
bullefnatt Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har brukt glansbilde, og er kjempe fornøyd. Printene skal holde i 70 til 100 år og de tar ikke noen startkostnad for og sette i gang med printingen. Hvis du sjekker litt priser rundt på proff labber så er de ikke noe dyrere. Har også sammenlignet med noen av de billigere alternativene og det er som natt og dag kvalitets messig, så det er vel ikke bare pris som burde være det viktigste her... Lykke til med valget! Lenke til kommentar
jammi Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Jeg slenger meg på her.. Hvor store trykk (på f.eks. en plast-plate eller fotopapir..) eller utskrifter kan man få (sånn cirka) med 4 og 5 megapixler? Få gjerne med en ca-pris også Endret 5. november 2006 av jammi Lenke til kommentar
flytende Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg har selv brukt Kluver Grafisk , og er veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. Prisene er også bra! Tok bare et par dager før jeg hadde bildene i posten, og de som jobbet der var veldig reale med hjelp. Bare et tips. Lenke til kommentar
sosimomonon Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Driver å bygger hus, og kom akkurat på en artig idè. Jeg planlegger et tv-rom og det hadde vært litt arti å hatt et sort-hvitt bilde som dekket de tre av veggene, altså alle veggene untatt der hvor tven står. Til sammen blir bildet 1265 cm x 240 cm stort Vurderte et panoramabilde av en eller annen storby i sort/hvitt. Må passe på at oppløsningen er stor nok, så bildene ikke blir så grove. Men hvor i all verden kan jeg få printet ut bilder i denne størrelsen? Og er det noen som har noen artige bilder i passe stor oppløsning? (trenger ikke nødvendigvis å være av byer) Men si at jeg tar et bilde selv i 12 mpix oppløsning, hvor mange dpi er det mulig å få på denne størrelsen jeg planlegger? Simon // sosimomonon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Driver å bygger hus, og kom akkurat på en artig idè. Jeg planlegger et tv-rom og det hadde vært litt arti å hatt et sort-hvitt bilde som dekket de tre av veggene, altså alle veggene untatt der hvor tven står. Til sammen blir bildet 1265 cm x 240 cm stort Vurderte et panoramabilde av en eller annen storby i sort/hvitt. Må passe på at oppløsningen er stor nok, så bildene ikke blir så grove. Men hvor i all verden kan jeg få printet ut bilder i denne størrelsen? Og er det noen som har noen artige bilder i passe stor oppløsning? (trenger ikke nødvendigvis å være av byer) Men si at jeg tar et bilde selv i 12 mpix oppløsning, hvor mange dpi er det mulig å få på denne størrelsen jeg planlegger? Simon // sosimomonon Hvis du får lånt deg panorama-stativ, så kan du lage en vanvittig panorama selv. Du setter kamera på høykant og tar mange bilder der hvert bilde overlapper ca 30% til du har kommet rundt. Du kan å justere høydn på stativet og gjenta. Men da må du bruke en speilrefleks med god optikk (er usikker på brennvidde) - 12mp lommekamera duger ikke da. Da bør du komme opp stor nok oppløsning. Tom Edit: leif Endret 20. januar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
sosimomonon Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Men er det noe programvare å anbefale, eller er det enklest å åpne et stort photoshop-dokument og dra bildene inn og prøve å få alt til å stemme selv? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Men er det noe programvare å anbefale, eller er det enklest å åpne et stort photoshop-dokument og dra bildene inn og prøve å få alt til å stemme selv? De nyere versjonene av photoshop har verktøy som hjelper deg å lime sammen så mange bilder og lage panorama av det - men jeg frykter du må ha et beist av en maskin for å dra det rundt. Tom Lenke til kommentar
sosimomonon Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jaja, er jo verdt et forsøk hvertfall. Ønsk meg lykke til Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Lykke til! Og fortellom/ta biler av resultatet Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Men er det noe programvare å anbefale, eller er det enklest å åpne et stort photoshop-dokument og dra bildene inn og prøve å få alt til å stemme selv?Med Autostich eller Autopano pro så går jobben automatisk så lenge du ikke slurver altfor mye når du tar bildene. Tar man nok bilder med et kompaktkamera som har god zoom så kan man fint dekke 12 meter med god oppløsning. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Men hvor i all verden kan jeg få printet ut bilder i denne størrelsen? Og er det noen som har noen artige bilder i passe stor oppløsning? (trenger ikke nødvendigvis å være av byer)Men si at jeg tar et bilde selv i 12 mpix oppløsning, hvor mange dpi er det mulig å få på denne størrelsen jeg planlegger? Simon // sosimomonon http://www.panzerprint.no/ Snakk med Rune Han printer ut på fotopapir og vinyl i 150 bredde og lengden, hvor lang er rullen??? Mine kopier målte i allefall 150x250 cm. Har også skrevet ut bannere i 70x600 cm, og det gikk på 3 timer, levert tilbake på min jobb. Panoramabilde som er stort nok?? 20% skrev jeg denne linken - https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10690402 Det holder for meg. Et skjema som gir en liten tommel på antall pixler: Denne_tabell_viser_opp_til_hvilken_anbefalt_printst_rrelse_du_kan_skrive_ut_digitale_billeder.pdf Endret 30. mars 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå