Gå til innhold

Ny HDD... IDE/Serial ATA?

ler91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det blir kalt Sentral ATA men seriel-ATA men S-ATA er nyere og P-ATA er gamlere S-ATA skal egentlig gå kjappere men det er ikek så fantastisk mye bedre men IDE er på vei ut og S-ATA er på vei inn, egentlig goidt inne men IDE holder seg fast

Lenke til kommentar

Forskjellen er at p-ata sender 8bit(mener jeg å huske) av gangen, men ettersom de må komme frem samtidig kan de ikke sendes like fort som s-ata som sender bitene serielt. Da sendes en bit av gangen i en lang rekke, da er det mulighet for å sende dem mye raskene men bare av bit av gangen da bare en bit skal komme fram om gangen. Med dagens disker er det liten vits å bruke s-ata, pga at de ikke er raske nok. Riktignok støtter de nyeste s-ata spesifikasjonene(feilaktig referert til som s-ata2) ncq men hvis du har en ledig

s-ata kontakt på hovedkortet kan du lite godt gå for en s-ata disk, men jeg ville ikke kjøpt et separat s-ata kontrollerkort hvis jeg ikke hadde

s-ata porter på hovedkortet men ledige p-ata porter. Men husk at du ikke bør kjøre en cd/dvd-rom/brenner på samme kabel som en harddisk, da harddisken vil kjøre på samme hastighet til kontrolleren.

Håper du skjønte noe av dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...