TcB Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hei, holder på å lage en JSP side, hvor jeg skal ha all informasjon lagret i xml filer. Et eksempel er nyheter, som har da: (en litt forkortet xml fil for nyheter) <heading>Test</heading> <body>Kroppen<(body> Det jeg da lurer på er om det finnes noen måte å kanskje få <p> inn i body teksten, slik at man kan få lagret avsnitt i xml filen <body><p>Dette er første del</p><p>andre del</p></body> (dette fungerer vel ikke) Eller er det noen annen smart måte å gjøre ting på. Planen min er å ha på en måte ferdige sider med tekst i xml, som ikke trenger å være like. Og så styre hvordan diverse blokker ser ut vha css.. Hente ut teksten og fylle den i en div. Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvis jeg forstår deg rett, lager du xml-filer med innhold i, med en form for egendefinert markup, som du så parser med en JSP og lager html av. Da er det vel bare å legge inn en form for markering av avsnitt, for eksempel slik du har gjort med <p> - så er det opp til deg å lage html ut av xml-fila slik at du får avsnitt. Lenke til kommentar
boemane Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Hvis jeg forstår deg rett, lager du xml-filer med innhold i, med en form for egendefinert markup, som du så parser med en JSP og lager html av. Da er det vel bare å legge inn en form for markering av avsnitt, for eksempel slik du har gjort med <p> - så er det opp til deg å lage html ut av xml-fila slik at du får avsnitt. 4998294[/snapback] Det kanskje den beste løsningen, ja. Men jeg tror trådstarter er ute etter en "enklere" løsning. Du kan erstatte < meg < og > med > Når henter ut dette kan du gjøre om til < og > programmatisk. Et annet spørsmål er vel hvorfor du ønsker å ha formateringer i en xml fil. Kanskje du heller burde vurdere å bruke en database ? Lenke til kommentar
TcB Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Det hjalp veldig bra det med < og > Grunnen til at jeg ikke vil ha en database, er for å prøve ut XML som lagring, samtidig som det er kun en liten nyhetsapplikasjon som skal skrive og hente ut info fra XML filen, og gidder ikke da å installere en database for det. Men takk for hjelpen Lenke til kommentar
boemane Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Jeg synes kanskje du bør tenke deg om før du legger inn HTML kode og formateringer i XML filen. Som regel bruker man en XML fil for å strukturere innholdet, ikke til formateringer, så du kan f.eks. ha følgende XML fil for lagring av nyheter: <nyheter> <nyhet> <id>1</id> <tittel>Hva er XML ?</tittel> <ingress>XML - eXtesible Markup Language - er et språk som benyttes for å legge til struktur i en helt vanlig tekstfil.</ingress> <innhold>Når man bruker XML bør man..... bla bla...</innhold> <dato>21.10.2005</dato> </nyhet> <nyhet> ... </nyhet> </nyheter> Deretter, henter du ut verdiene, id, tittel, ingress, innhold og dato, og skriver dem ut på HTML siden. Formateringene er det dermed lurt å legge i HTML fila, og ikke i xml-fila, ettersom det da er MYE enklerer skulle du ønske å endre utseendet. Jeg ser dermed ingen grunn til å ha noen formateringer i elementene id, tittel, ingress og dato. Når det kommer til innhold kan det være ønskelig å ha formateringer som tabeller, linker, lister, osv. En mulig løsning er å benytte deg av at BB-kode system. Dermed kan du legge til informasjon som linker og lister, men selve formateringen og utseendet blir lagt i HTML fila (eller PHP/JSP fila). Dermed søker du gjennom bytter ut f.eks. [link url=""]klikk her[/link], osv. Å implementere dette er mer arbeid i utgangspunktet, men sparer deg for MYE tid senere dersom du ønsker å endre formateringer, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå