Gå til innhold

Kan man ha html-tag i teksten til en xml-tag?

Anbefalte innlegg

Hei, holder på å lage en JSP side, hvor jeg skal ha all informasjon lagret i xml filer.

Et eksempel er nyheter, som har da:

(en litt forkortet xml fil for nyheter)

<heading>Test</heading>
<body>Kroppen<(body>

Det jeg da lurer på er om det finnes noen måte å kanskje få <p> inn i body teksten, slik at man kan få lagret avsnitt i xml filen

<body><p>Dette er første del</p><p>andre del</p></body>

(dette fungerer vel ikke)

Eller er det noen annen smart måte å gjøre ting på.

Planen min er å ha på en måte ferdige sider med tekst i xml, som ikke trenger å være like. Og så styre hvordan diverse blokker ser ut vha css.. Hente ut teksten og fylle den i en div.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett, lager du xml-filer med innhold i, med en form for egendefinert markup, som du så parser med en JSP og lager html av.

Da er det vel bare å legge inn en form for markering av avsnitt, for eksempel slik du har gjort med <p> - så er det opp til deg å lage html ut av xml-fila slik at du får avsnitt.

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår deg rett, lager du xml-filer med innhold i, med en form for egendefinert markup, som du så parser med en JSP og lager html av.

Da er det vel bare å legge inn en form for markering av avsnitt, for eksempel slik du har gjort med <p> - så er det opp til deg å lage html ut av xml-fila slik at du får avsnitt.

4998294[/snapback]

Det kanskje den beste løsningen, ja. Men jeg tror trådstarter er ute etter en "enklere" løsning. Du kan erstatte < meg < og > med > Når henter ut dette kan du gjøre om til < og > programmatisk.

Et annet spørsmål er vel hvorfor du ønsker å ha formateringer i en xml fil. Kanskje du heller burde vurdere å bruke en database ?

Lenke til kommentar

Det hjalp veldig bra det med < og >

Grunnen til at jeg ikke vil ha en database, er for å prøve ut XML som lagring, samtidig som det er kun en liten nyhetsapplikasjon som skal skrive og hente ut info fra XML filen, og gidder ikke da å installere en database for det.

Men takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje du bør tenke deg om før du legger inn HTML kode og formateringer i XML filen. Som regel bruker man en XML fil for å strukturere innholdet, ikke til formateringer, så du kan f.eks. ha følgende XML fil for lagring av nyheter:

<nyheter>
 <nyhet>
    <id>1</id>
    <tittel>Hva er XML ?</tittel>
    <ingress>XML - eXtesible Markup Language - er et språk som benyttes for å legge til struktur i en helt vanlig tekstfil.</ingress>
    <innhold>Når man bruker XML bør man..... bla bla...</innhold>
    <dato>21.10.2005</dato>
 </nyhet>
 <nyhet>
   ...
 </nyhet>
</nyheter>

Deretter, henter du ut verdiene, id, tittel, ingress, innhold og dato, og skriver dem ut på HTML siden. Formateringene er det dermed lurt å legge i HTML fila, og ikke i xml-fila, ettersom det da er MYE enklerer skulle du ønske å endre utseendet.

Jeg ser dermed ingen grunn til å ha noen formateringer i elementene id, tittel, ingress og dato. Når det kommer til innhold kan det være ønskelig å ha formateringer som tabeller, linker, lister, osv. En mulig løsning er å benytte deg av at BB-kode system. Dermed kan du legge til informasjon som linker og lister, men selve formateringen og utseendet blir lagt i HTML fila (eller PHP/JSP fila).

Dermed søker du gjennom bytter ut f.eks. [link url=""]klikk her[/link], osv. Å implementere dette er mer arbeid i utgangspunktet, men sparer deg for MYE tid senere dersom du ønsker å endre formateringer, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...