Gå til innhold

Var Jesus den første kristne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil du vite min mening?

Nei, han var den første store ljugekoppen i verden.

Gi en grunn da, hvis ikke er det bare tull at du legger inn innlegg her!

Hvis du vil finne ut om du er kristen eller ikke er nok ikke forumet det riktige stedet å lete. Her kan du ganske mye slengt i trynet hvis du ikke trår varsomt.

Hvis du vil finne ut om Gud finnes så prøv han. Spør han om han finnes.

Ellers er det som Geir sier at det er du selv og hjertet ditt som bestemmer! :)

Edit: Personlig så har jeg tatt imot han og tror ikke livet mitt ville vært det samme uten! :)

Endret av DE1
Lenke til kommentar

Før vi kan svare på det må vi bli enige om definisjonen av en kristen: http://www.google.com/search?q=define%3A+c...:en-US:official

Om vi velger "en tilhenger av Jesus" så blir det litt vanskelig for ham. Om vi velger "en som tror på det nye testamentet" har vi også trøbbel. Om vi derimot velger "en som tror på Jesus Kristus", så er det vanskelig for ham å unngå å være den første kristne.

Lenke til kommentar
Vi vet alle at Jesus var grunlegger for kristendommen.

Hn var grunnleggende for Kristendommen, men han grunnla den nok ikke.

Det er vel ingen fasitsvar, men jeg ville sagt nei. Jesus regnes som jøde.

Jesus var jøde og ikke kristen - kristendommen er en religion som oppsto etetr Jesus død, ut fra troen på at Jesus åpenbarte Gud på en spesiell måte. tilhengerene av Jesus var i den første tiden en jødiske grupep ("SEKT"), men skilte seg ut/ ble utstøttfordi de fleste jødene ikke aksepterte at Jesus skulle være "Guds sønn". Det er de siset årene kommet mange bøker om Jesus av jøder, som vil se ham som en betydlige jødisk vismann/ religiøs leder, men som (selvsagt) ikke vil akseptere de kristnes tro på ham.

sitat Teologiprofessor Halvor Moxnes, Teologisk Fakultet ved Universitetet i Oslo.

Han var et godt mennske ihvertfall, burde eg ta imot ham i mitt hjerte?

Det spørsmålet kan bare du svare på, men jeg vil råde deg til å lese Bibelen.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Du har to muligheter:

Enten velger du å tro at han var Jesus kristus, Guds Sønn.

Eller så velger du å tro at han var verdens største løgnhals.

Du har rett og slett ingen andre muligheter.

Tenker du at han var en historisk god person tar du feil. For iverfall jeg, ville ikke definere en som går rundt og lurer alle til å tro at han er Guds sønn slik at mange f.eks. har lidd martyrdøden.

Så derfor må du velge. Var han en løgnhals eller Guds sønn?

Det er opp til deg ;)

Lenke til kommentar
Du har to muligheter:

Enten velger du å tro at han var Jesus kristus, Guds Sønn.

Eller så velger du å tro at han var verdens største løgnhals.

Du har rett og slett ingen andre muligheter.

Tenker du at han var en historisk god person tar du feil. For iverfall jeg, ville ikke definere en som går rundt og lurer alle til å tro at han er Guds sønn slik at mange f.eks. har lidd martyrdøden.

Så derfor må du velge. Var han en løgnhals eller Guds sønn?

Det er opp til deg ;)

Etter det du sier her gir du han jo nesten ikke noe valg da! :p

Lenke til kommentar

Det er vel ingen fasitsvar, men jeg ville sagt nei. Jesus regnes som jøde.

Jesus var jøde og ikke kristen - kristendommen er en religion som oppsto etetr Jesus død, ut fra troen på at Jesus åpenbarte Gud på en spesiell måte. tilhengerene av Jesus var i den første tiden en jødiske grupep ("SEKT"), men skilte seg ut/ ble utstøttfordi de fleste jødene ikke aksepterte at Jesus skulle være "Guds sønn". Det er de siset årene kommet mange bøker om Jesus av jøder, som vil se ham som en betydlige jødisk vismann/ religiøs leder, men som (selvsagt) ikke vil akseptere de kristnes tro på ham.

sitat Teologiprofessor Halvor Moxnes, Teologisk Fakultet ved Universitetet i Oslo.

Snodig; dette forutsetter at jødedommen er genetisk betinget, en teori jeg ville tro var temmelig betent. Ellers snakker en ofte om jødedom om religionen og jøder om den etniske gruppen.
Han var et godt mennske ihvertfall, burde eg ta imot ham i mitt hjerte?

Det spørsmålet kan bare du svare på, men jeg vil råde deg til å lese Bibelen.

Begreper som nåde, miskunn og tilgivelse er vel mer utpreget i det nye testamentet enn det gamle, som kunne fortelle mer om nedkjempelse av fienden til siste mann, kvinne og barn. I så fall er det nok en forbedrelse.

Lenke til kommentar
Snodig; dette forutsetter at jødedommen er genetisk betinget, en teori jeg ville tro var temmelig betent. Ellers snakker en ofte om jødedom om religionen og jøder om den etniske gruppen.

jeg skjønte ikke hva du mente med

dette forutsetter at jødedommen er genetisk betinget
ble litt nyskjerrig

Ellers snakker en ofte om jødedom om religionen og jøder om den etniske gruppen

Man bruker strengt tatt ordet jøde både for en person som har jødisk tro og for en person som er av den den jødiskefolkegruppen.

Lenke til kommentar

For å være jøde, så må man ha jødisk mor, er det ikke slik?

man kan konvertere til jødedommen, men det er krevende og det skal mye til for å "få lov". De misjonerer jo heller ikke eller gjør andre forsøk på å spre religionen sin til andre.

Så ja, til en viss grad så er jødedom genetisk betinget kan man vel si.

Lenke til kommentar

ble litt nyskjerrig

Mulig min ironi er i tørreste laget, men poenget jeg prøvde å få frem er at det å sause sammen begrepet jøde og jødedom da impliserer at alle jøder bekjenner seg til jødedommen, og det gjør de ikke. Det finnes f.eks. en gruppe jøder med kristen tro.
Ellers snakker en ofte om jødedom om religionen og jøder om den etniske gruppen

Man bruker strengt tatt ordet jøde både for en person som har jødisk tro og for en person som er av den den jødiskefolkegruppen.

Strengt, strengt tatt bruker jeg ordet jøde om en person av denne etniske gruppen. Hva som definerer denne gruppen er litt infløkt og politisk, en vanlig betingelse er å ha en jødisk mor. Dersom det betydde begge deler var det ingen grunn til å ha et eget ord som jødedom. Jeg ser også at "den mosaiske tro" brukes.

Lenke til kommentar

Det er to varianter av ordet jøde.

1) Del av den såkalte "etniske" gruppen jøder, dvs. ha en jødisk mor.

2) Ha jødedommen som personlig tro.

(Correct me if I'm wrong)

Disse to trenger ikke nødvendigvis kombineres.

Og én ting til, en israelerer er ikke det samme som en jøde. Israel er en stat, ikke en religion. Det bor både jøder, muslimer, kristne og ateister i Israel. (bare så det er sagt...mange bommer på denne)

Lenke til kommentar
QUOTE (Snillingen @ 12/10/2005 : 20:10)

ble litt nyskjerrig

Mulig min ironi er i tørreste laget, men poenget jeg prøvde å få frem er at det å sause sammen begrepet jøde og jødedom da impliserer at alle jøder bekjenner seg til jødedommen, og det gjør de ikke. Det finnes f.eks. en gruppe jøder med kristen tro.

Jeg har aldri nektet for at det finnes jøder med kristen tro. Ordet Jøde har to betydninger og da blander han ikke begrepene år han bruker ordet jøde. Jøde er som nevnt påde en folkegruppe, men det kan også bety en som tulhører den jødiske tro. Jødedommen er selve religionen og tilhengere av den kan kalles jøder.

Strengt, strengt tatt bruker jeg ordet jøde om en person av denne etniske gruppen. Hva som definerer denne gruppen er litt infløkt og politisk, en vanlig betingelse er å ha en jødisk mor. Dersom det betydde begge deler var det ingen grunn til å ha et eget ord som jødedom. Jeg ser også at "den mosaiske tro" brukes.

Ordet har en dobbelbetydning som jeg og Decline har sagt.

jøde m1 (gj lty fra lat. og gr, av hebr jehudi 'av Juda stamme') 

1 medlem el. etterkommer av det semittiske folket som i oldtiden bodde i Palestina 

2 person som bekjenner seg til den jødiske religion 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jeg synes det er utrolig rotete å blande sammen etnisitet og religion i ett ord, men siden ordboken gir deg rett, er det intet jeg kan gjøre med det.

Tilbake til det opprinnelige temaet: når professoren sier at "Jesus var jøde og ikke kristen", er det ingen tvil om at Jesus var etnisk jøde, men menes det her også at han var jøde i den religiøse betydningen?

Jeg har litt problemer med sistnevnte, bl.a. fordi Jesus tillot å spise svinekjøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...