Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Pyskologi oppgave. Noe som ikke stemmer, hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

vi har en oppgave som lyder som følgende:

 

I økonomiavdelingen der du er ansatt som avdelingsleder har du også ansvaret for å lede en gruppe som har til formål å finne løsningen på en del økonomiske problemer i bedriften.

 

Du er havnet i en arbeidsgruppe sammen med blant andre: Per, Nils og Hanne.

 

Per har jobbet i bedriften i mange år. Han har handelsskoleutdanning og mener selv at han har relativt gode kunnskaper om bedriften. Etter hvert som arbeidet i gruppen går sin gang føler Per at han har vanskeligheter med å komme til ordet. Per har inntrykk av at Nils, som er nyutdannet og nyansatt markedsøkonom fra HiBU, stjeler all oppmerksomhet. Per går derfor til sjefen og sier at Nils er alt for dominerende og at han derfor nekter å samarbeide med Nils og legger til at det var mye bedre tidligere - før Nils ble ansatt på avdelingen.

 

Neste dag henvender sjefen seg til deg. Han gjør deg oppmerksom på det som Per har fortalt, og sier han kjenner deg godt og stoler på at du har de egenskaper som er nødvendige for å løse opp i konflikten.  Du blir ganske overrasket over det som sjefen sier.

 

Hanne er økonomikonsulent og dere kjenner hverandre godt – også privat.  På Caféen, etter arbeidstid på fredag, møtes du og Hanne.

 

Du nevner for Hanne det som sjefen nevnte for deg! Hanne blir også svært overrasket når hun får høre at Per som er en svært sindig person har klaget til sjefen over en annen ansatt. Hun blir også overrasket over at Per ikke har nevnt noe om dette til deg. Hun mener også at det er sjefen som bør ta tak i denne saken og at det er feil å belaste deg med slike problemer.

 

 

Tingen er at det er todelt syns på dette:

 

 

Er det sjefen (høyst oppe) en skal klage til dersom det er sur stemming i avdelingen?

 

eller

 

Er det avdelingsleder som først skal løse problemet (prøve) så går det videre?

 

 

noen som har forslag eller tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjaa ? Si det du...

 

Personalpolitik i bedrifter er noe som man bør jobbe med fra sak til sak, det finnes vel ikke noe facitsvar på spm men i henhold HMS (helse-miljø og sikkehet)

har man s.k. linjeansvar fra golv og oppover til ledelse...

 

Psykososiale forhold for alle bedrifter i Norge er regulert gjennom HMS/Interkontrollsystemet og er ufravikelige... ;)

 

Mer her: http://www.arbeidstilsynet.no/info/

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
da blir spørsmålet bedre om jeg sier:

 

hva er vanlig generelt sett?

Siden du spør generelt, så kan jeg ut fra egen erfaring i det norske arbeidslivet si at

- det skal mye til før folk klager

- når folk klager, er da trykket farlig høyt

- for mange sjefer ser ikke sammenhengen, og fraber seg "mas"

- blir saker likevel håndtert, er det ofte ved rask delegering nedover og ut av syne

- det er uhyggelig mange som ikke eier empati eller innsikt i mennesklige forhold, det har gått en lengre serie i Dagens Næringsliv om psykopater i næringslivet og om ledere som er omgitt løgnere.

- tilslutt skjer svært lite om i det hele tatt noenting.

- korrekt fremgangsmåte er vanligvis først å henvende seg til nærmeste leder før en eventuelt eskalerer opp i hierarkiet, eventuelt gjennom tillitsmannsordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...