ⅵdar Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Kan noen kommentere om jeg leser loven riktig? 5204725[/snapback] Det var ihvertfall slik jeg tolket den. Jeg regner med at en tilleggsavgift ikke er nok å true med for dem. Ihvertfall ikke når man sparer på det i lengden. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Åpner skjelden/aldri for fremmede jeg.. så da burde det gå bra da, eller? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Åpner skjelden/aldri for fremmede jeg.. så da burde det gå bra da, eller? 5207090[/snapback] joda.. bare denne fremmede ikke kan se rett inn på tv'n eller høre at den står på... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Kontrolløren som var hos meg hadde en svart jakke hvor det stod NRK på. Pass opp for slike Det spiller forresten ingen rolle om han/hun hører det eller ikke, da du faktisk må skrive under på at informasjonen stemmer såvidt jeg vet. Det kan jo være radioen eller nett-tv han hører? Endret 25. november 2005 av darkness| Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Det jeg ikke liker er metodene de bruker. Hos oss så trengte de seg inn ytterdøra (felles inngang med flere leiligheter) slik at de heller kunne banke på innerdøra istedet for å ringe på hos de leilighetene i bygget. Da kommer det jo ganske brått på en, en kan ikke "screene" ut gjestene på samme måte. I tillegg har man jo de historiene der de sitter med kikkert og ser inn vinduene til folk. Aner ikke hvor sanne disse er, men tviler egentlig ikke. Slikt synes jeg er direkte FREKT! Og ikke minst tvilsomt! Med det digitale bakkenettet som kommer så skal det visstnok gå automasjon i lisensinnkreving. Jaja, jeg er nå inne i systemet å må betale allikevel, så...*sukke* Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Frekke? Jepp. Terror, kaller jeg det. Men det må være en utrolig kjip jobb å ha. Vet ikke hva som er verst. Parkeringsvakt eller NRK-terrorist. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det som er ironisk er at det er nettopp NRK som legger ut alle sine programmer på nettet - slik at folk som ikke har TV-mottaker (og følgelig ikke betaler lisens) kan se på alle NRK programmer helt gratis. Ønsker man å se på Formel 1, må man betale NRK-lisens, fordi TV2 får ikke lov å sende F1 i reprise, for eksempel på nett. (Beklager for offtopic) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det som er ironisk er at det er nettopp NRK som legger ut alle sine programmer på nettet - slik at folk som ikke har TV-mottaker (og følgelig ikke betaler lisens) kan se på alle NRK programmer helt gratis. Ønsker man å se på Formel 1, må man betale NRK-lisens, fordi TV2 får ikke lov å sende F1 i reprise, for eksempel på nett. (Beklager for offtopic) 5218741[/snapback] Men så er også NRK dem som BØR legge ut web-TV gratis på grunn av oss som faktisk betaler lisensen. Dersom de skulle hatt betal-TV i tillegg så hadde jeg blitt forbanna. Var det ikke noe styr om dette i nyhetene nylig? Men er med på tankegangen Lenke til kommentar
SoW Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Alle som har tv må betale lisens. Til og med de som har radio såvidt jeg vet ? Det har lenge vært snakk om at de som har mobiltelefon også må betale nrk lisens, men det er ikke blitt avgjort enda.. MEN; Såvidt du er under 18år, og ikke har studielån, slipper du å betale lisens.. Lisens-duden kom til meg når jeg hadde tv2 på full lyd, så jeg kunne ikke akkurat nekte på å betale lisens. Det jeg gjorde var å sjekke skikkelig hvem som måtte betale lisens, osv. Det jeg da fant ut var at jeg slapp å betale Selvfølgelig har de ikke rett til å komme inn.. PS: De fleste som går og spør om du har nrk lisens er pensjonister, så ikke frykt Lenke til kommentar
johnj Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 http://www.propaganda-as.no/emneomrader/me.../art281923.html Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 De kan si hva de vil, men jeg har ikke TV og de får ikke komme inn! Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Skjønner ikkje kvifor alle hater NRK-kontrollørene. Det er jo hysterisk morsomt å få dei på døra. 5194585[/snapback] Ja, nesten like morsomt som å få Jehovas vitner og Mormonere på besøk. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Synes ikke dette tema blir helt utdatert i og med at det berører så mange mennesker daglig. En kan argumentere for og i mot lisens på mange måter. Metodene med kontrollører gjør nødvendigvis lisensen dyrere å betale. I gamle dager var det 1 statskanal og gjerne noen svenske kanaler og slikt du kunne se på. Det er ganske mange år siden kabel-TV og parabol-mottakere fikk fotfeste i Norge. Bredbåndsutviklingen som er en noe ferskere teknologi har plutselig åpnet for mye mer effektiv spredning av slike ting som TV sending. De gamle TV apparatene kommer til å bli byttet ut med flatskjerm TV, flatskjerm PC monitorer og prosjektorer. Noen apparater har tv-tuner for å gjøre ting enkelt for brukeren. Men noen apparater er frie for slike tunere. Hvis du mikser tunerfritt utstyr og henter sendingene over internett vil du faktisk kunne klare å se noe uten å trenge TV-tuner. Selvfølgelig kommer regler om opphavsrett inn, og tilgjengelighet. Tilgjengelighet består av mye forskjellig: TV-kanalens egne internett sendinger (betalt eller gratis), distribusjon gjennom tredjepartsbedrifter og det helt uunngåelige fenomenet fildeling (evt. filstreamings-deling). Det finnes nok flere varianter og kommer ganske sikkert til å dukke opp nye ting. NRK har kanskje for lenge siden innsett at kampen for lisenspengene delvis er tapt. Selvfølgelig vil de nok få inn ganske mange lisenskroner gjennom det nye digitale bakkenettet. Cracking av digitale sendinger vil nok bli en het sak. Beskytte seg gjennom all slags krypteringssystemer og slikt. En har jo sett hvor vanskelig de har det disse parabol-TV, kabel-TV, musikk, film og spill distributørene med å holde ulovlig kopiering unna. Forbrukerne som betaler for gildet blir pådyttet mye ekstra kostnader på sluttproduktene som på mange måter gjør ting dyrere enn det behøvde å være. En slags konklusjon blir gjerne at forbrukerne ønsker et ord med i laget. Det er tross alt de som betaler for produktene. Leverandøren som i denne sammenheng er NRK, blir sett på som en gammeldags, sitte-på-gjerdet type bedrift. Som en gang har fått "velsignelse" fra staten på å gjøre ting på en foreslått måte. Stortinget som er den lovgivende makt har kostet "problemet" under teppet, ved å ikke være åpne på å forandre et system de synes fungerer "greit nok". Forbrukerne ønsker et mer fleksibelt system. At det var apparatbunden lisens fungerte greit når konkurransen fra andre TV-kanaler var liten. Det var nok også mindre grunn til å være misfornøyd med løsningen når du ikke hadde samme fleksibilitet som vi har fått med årene. Nå ville nok de fleste hatt lyst til å kunne velge når de hadde behov for å se på en kanal som NRK ved å gjøre valget selv. NRK koster tross alt en del kroner for at skal bli tilgjengelig for deg. Bredbåndet tror jeg vil gjøre knockout på mye av de andre teknologiene, men det kan jo bare tiden vise. NRK må tilpasse seg bredbånds-alderen heller enn å satse på et fordyrende digitalt bakkenett! Såpass mye skylder de oss forbrukere. Hvis de på "død-og-liv" ønsker det digitale bakkenettet i tillegg så bør det ihvertfall bygges på grundige markedsanalyser. Er det økonomisk forsvarlig å satse på? Slik ville ihvertfall en hver nystarting hos de fleste bedrifter blitt valgt å gjøre det på. Forbrukeren må få sjansen til å ytre seg sine ønsker for framtiden. Altså er det behov for en totalt annerledes måte å tenke på enn tidligere. Det finnes nok mange gode allerede foreslåtte løsninger, og flere nye kan komme til å komme opp i dagen hvis folk får slippe til i beslutningsprosessene. Det fortjener folket i Norge, da det tross alt er Stortinget som har påtvunget oss den lisensløsningen som råder i dag. Stikkordet er fleksibilitet. Ett forslag for diskusjonen kan da bli "pay per view" (du betaler for det du bruker). Bredbåndsleverandørene har da alle forutsetninger for å levere slike løsninger. Hvis NRK ønsker kan de jo selv investere i en gigantisk serverpark som leverer slike sendinger etter forespørsel fra hele befolkningen. Fordi bredbåndet allerede ligger tilgjengelig og er i daglig bruk. Leverandøren kan jo som før gi deg full pakke 24 timer i døgnet til en annen fast pris, som et alternativ hvis du liker ting best slik. Det skal ikke så mye investeringer til for å skulle klare å videresende TV-bildet fra PC'en frem til TV-skjerm (eller hva du liker best å bruke). Mange PC'er som folk sitter på i dag har allerede muligheten gjennom skjermkortet for å gjøre dette. Det kreves gjerne bare en kabel med noen overganger, alt etter hvilket sluttapparat du ønsker å bruke. Noen nyanser finnes, og selvfølgelig må noen (som ikke allerede har utstyret på plass) investere i noen "dippedutter" til noen hundrelapper for å kunne gjøre dette. Du kan jo allerede i dag bestille videofilmer over bredbåndet som du kan ta i bruk (se) på denne måten. En naturlig utvikling vil nok mange si. Endret 31. januar 2006 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå