Gå til innhold

NRK var netopp på døra!

aldrimerforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har vi flytet til leilighet med felles adresse med husverten, har også avtalt med husverten at tven vår er "hans tv" å det går på hans avgift å antenneanlegg om de skulle komme...  :w00t:

5194114[/snapback]

Denne er en fantastisk ide, jeg får kabel TV fra husverten og har felles adresse med han. Jeg skal prove å spørre han om det er mulig av min TV vises som hans i NRK register og slik avslutte med denne idiotiske avgiften. Jeg er IKKE ENIG med denne avgiften, den er ALT FOR DYRT for God's sake! Jeg betaler nesten 2000 Kr. per år for denne OG JEG SER ALDRI PÅ NRK!! Jeg skjønner at denne er en kanal fra staten og blah blah blah men 2000 !??? Det er nesten samme penger du betaler for Canal+! Canal+ er reklamefri også, og de er 7 kanaler!

De kunne begynne å ha reklamer på den jævlig NRK kanalen og tjene også penger på denne måten, sånn klarer dem og senke prisen på lisensen til en mer logisk verdi, som for eksempel 500 Kr per år.

Lenke til kommentar
Det er nok et eget leilighetsnummer på sokkel-leiligheten. Har du egen strøm-måler?

5196699[/snapback]

Jøss, vet du bedre en meg.?

Ingen egen adresse hit.!

Kun adressen til huset, ikke B eller 2 eller sokkel eller annet..

Så etter hva offetligheten vet bor vi sammen med husverten...

Alt inkluder i leia.

Gott it.?

Lenke til kommentar

Jeg leide selv en kjellerleilighet for ikke så lenge siden. Jeg hadde samme postkasse, samme adresse, delte kabeltv.

Du er ikke en del av hans husstand. Ikke såfremt han jukser seg til noe og tar det hele svart (noe som ikke er lovlig). Selv om du ikke bruker et bolignummer i din adresse, så skal alle leligheter ha et bolignummer. Dette ble fastsatt i 2001.

Jeg går ut i fra at du har en skriflig kontrakt med husvert og har en egen inngang. Dersom du ikke har egen inngang så er nok saken noe annerledes.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

De tar ikke betalt såfremt de ikke vet noe. I teorien skal du betale, men i praksis så er det vel et fåtall nerder som gjør det. Jeg går dessuten ut i fra at du bor hjemme hos foreldrene dine fremdeles. Man kan ha opptil 2 eller 3 (hvis jeg ikke tar helt feil. antallet er jeg ikke helt sikekr på) TV'er/tunere i samme husstand, og betale bare én kringkastingsavgift.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/lisens/3167973.html

Jeg finner det egentlig litt rart at NRK henviser til denne paragrafen når jeg umulig kan se at det kan stemme.

For det eneste de kan straffe med er dette:

Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker og tilleggsavgift ved forsinket betaling og når melding ikke blir gitt etter reglene i § 8-1 andre ledd.

Edit: brudd på paragrafen de henviser til har en strafferamme på inntil 6 mnd :hrm:

Endret av premium
Lenke til kommentar
http://www.nrk.no/lisens/3167973.html

Jeg finner det egentlig litt rart at NRK henviser til denne paragrafen når jeg umulig kan se at det kan stemme.

For det eneste de kan straffe med er dette:

Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker og tilleggsavgift ved forsinket betaling og når melding ikke blir gitt etter reglene i § 8-1 andre ledd.

Edit: brudd på paragrafen de henviser til har en strafferamme på inntil 6 mnd :hrm:

Jeg måtte snakke med kontrolløren i går. Ringte direkte på døren min - noen av naboer må ha sluppet ham inn i oppgangen :thumbdown: Han fikk ikke komme inn fordi jeg hadde besøk :p Han også nevnte at dette kan til og med straffes med fengselsstraff.

Så tok jeg ut og leste LOVEN. Kan jo hende at jeg leser feil, men jeg mener at § 10-1 (straff med bl. a. fengsel inntil 6 måneder) gjelder folk som SENDER signaler. Jeg gikk gjennom alle punkter som er nevnt under 10-1, alle gjelder sendere, ikke mottakere. Det er bare paragraf 8, og egentlig bare 8-1 (meldeplikt ved kjøp og salg av mottaker) og 8-3 (kringkastingsavgift) som gjelder vanlige folk.

Altså denne loven inneholder IKKE straff for folk som mottar TV signaler og ikke betaler for det. Bare advarsel eller tvangsmulkt gjelder for én som kjøper TV og ikke melder til NRK (punkt 10-2 og 10-4) og tilleggsavgift ved forsinket betaling (8-3).

Jeg tolker det slik at NRK og han fyren som snakket med meg bare bløffer om fengsellstraff! Og det var ikke eneste gang han bløffet. Han sa også noe om at de har informasjon eller har registrert at i denne leiligheten finnes en mottaker. Bullshit! Ingen mottakere har blitt levert til denne adressen.

Kan noen kommentere om jeg leser loven riktig?

Lenke til kommentar

Argh! Leste nettopp i FORSKRIFTENE

(5-II) Unntatt fra avgiftsplikt er videre personer som er bosatt i utlandet og som besøker Norge og har fjernsynsmottaker med seg eller skaffer seg mottaker, når oppholdet i Norge ikke blir lenger enn 3 måneder.

Besøket jeg nevnte er min svigerfar som virkelig drar om 4 dager! Jeg kunne bare slippe kontrolløren inn og fortelle at svigerfar har skaffet seg TV mens har oppholder seg hos meg!

Lenke til kommentar
Det er nok et eget leilighetsnummer på sokkel-leiligheten. Har du egen strøm-måler?

5196699[/snapback]

Jøss, vet du bedre en meg.?

Ingen egen adresse hit.!

Kun adressen til huset, ikke B eller 2 eller sokkel eller annet..

Så etter hva offetligheten vet bor vi sammen med husverten...

Alt inkluder i leia.

Gott it.?

5196730[/snapback]

Er i samme situasjon selv, og NRK var klar. "Betyr ikke en dritt. Betal lisens!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...