Gå til innhold

NRK var netopp på døra!

aldrimerforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før dei står på døra med ransakingstillatelse har vel ein kontrollør ingen rett til å komme inn, eller sende inkasso?

Skulle det gå så langt kan du sende TVen over til naboen når du får besøk.

"TV? Nei det har vi ikke, det har vi ikke sett"

:p

Lenke til kommentar
Hva ligger boten for å la være å betale lisens på?

Tror ikke du får bot. Saken kan sikkert gå til inkasso. I verste fall vil de trekke pengene fra lønnen din.

4998443[/snapback]

Tenker på om man blir tatt av kontrollører, ikke å la være å betale regningen.

5001036[/snapback]

Kommer kontrolløren har man for det første ingen plikt til å slippe inn vedkommende, som mange tidligere i tråden har påpekt. :)

Når gamlekollektivet mitt fikk besøk tidligere i august spurte kontrolløren om vi hadde TV og vi betalte lisens for denne. Siden TV-en var synlig fra døra hvor han stod kunne vi ikke svare annet enn ja. Men lisens betalte vi ikke, og siden vi naturlig nok ikke kunne dokumentere dette med kvittering eller lignende skrev han opp navn på en av oss som kontaktperson og adressen vår.

Du får altså ingen bot eller straff om du blir tatt, men kan vente deg en giro i posten etter en ukes tid.

Sjekk også http://www.nrk.no/lisens/ for ytterligere informasjon. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
etter å ha lest igjennom denne tråden slenger jeg på et spørsmål som jeg har lurt litt på: jeg har tv-tuner på maskine... det er ikke lisensbelagt å ha det...? 

(vet det er det i england, og noen har sagt en må betale lisens for tv-tunere i pc'er her til lands også...)

5112423[/snapback]

Kringkastingsavgift skal betales av alle som har en fjernsynsmottaker i bruk etter § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Tidligere var det ikke lisens på TV-kort, men dette har altså blitt innført i løpet av det siste året.

Lenke til kommentar
etter å ha lest igjennom denne tråden slenger jeg på et spørsmål som jeg har lurt litt på: jeg har tv-tuner på maskine... det er ikke lisensbelagt å ha det...? 

(vet det er det i england, og noen har sagt en må betale lisens for tv-tunere i pc'er her til lands også...)

5112423[/snapback]

Mener å huske at det NRK sier er at de skal ha betalt, men butikkene har ikke meldeplikt eller noe til NRK ved salg av TV-kort.

Lenke til kommentar
Det er også sant at så fort du kjøper et TV eller en video med tuner så blir du registrert hos NRK. Men løsningen på det er jo bare å kjøpe TV'n i en annen sitt navn som allerede betaler lisens...

Det gjorde jeg ;D

5115150[/snapback]

Men hva kan du gjøre for å stoppe å betale hvis du er allerede registrert? Er det nok å ringe dem og si at du har ikke TV mer?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom hele tråden synes jeg det er skuffende hvor dårlig omdømme NRK har, i hvert fall blant de som har svart på denne tråden. NRK har en veldig viktig oppgave i samfunnet, og i følge NRK selv er det «å fremme allmennkringkasting gjennom å informere, utvikle, utfordre og underholde publikum, - ikke å generere avkastning til annonsører og eiere». I tillegg kan vi lese fra NRK at «finansiering via kringkastingsavgiften gjør det mulig for NRK å opprettholde et bredt og uavhengig programtilbud».

Nettopp det at NRK er uavhengig av annonseinntekter gjør at NRK kan lage programmer til det brede lag av folket, ikke bare tenke på at reklamen må nå ut til mest mulig av den tiltenkte målgruppen for dermed å tjene mest mulig, og lage mer «smale» programmer, som for eksempel «Uti vår hage» og «Tre brødre». Mange ser dessuten ut til å glemme at NRK er mye mer enn fjernsyn! I tillegg til å ha Norges mest sette fjernsynskanal, har NRK Norges mest hørte radiokanal, NRK P1, Norges mest hørte radiokanal for ungdom, NRK P3, og en nettside nyheter, sport, kultur, underholdning og et av Europas største gratis mediearkiv på nett, NRK.no. Alt dette muliggjort med lisenspenger fra den jevne nordmann. På TV 2 sine nettsider må du betale nesten hver minste ting du skal se.

Det å kalle NRK for kommunistisk er helt totalt tåpelig da NRK har total redaksjonell uavhengighet og på ingen måte er styrt av staten. Dette viste de for noen uker siden da de sendte en dokumentar på fjernsyn som var kritisk til politiets etterforskningsmetoder i forbindelse med NOKAS-saken, selv om de hadde fått en kjennelse fra tingretten om å ikke sende den, nettopp for å befeste sin redaksjonelle uavhengighet.

Bare se lenger ned i Europa, til bananrepublikken Italia, der statsminister Silvio Berlusconi, i tillegg til å Italias rikeste mann, er landets største mediaeier og har sine folk i den italienske statskanalen RAI. Slik har han klart å fylle det italienske folks hoder med grøt og lurt de til å velge og gjenvelge han som statsminister. Det kunne ikke skjedd i Norge, det sørger NRK med sin brede og uavhengige nyhetsdekning for.

Derimot vil jeg si at jeg heller synes at TV 2 søppel. Undersøkelser viser at det kun er Høyre- og FrP-folk som holder TV 2 som sin favorittkanal, dermed så lager de programmer og rapporterer nyheter som i mer eller mindre grad er tiltenkt Høyre og FrP-folk, for å opprettholde seertallet, og dermed inntektene. Dette er i og for seg greit nok med at TV 2 vil tjene mest mulig penger, og det er folk som vil ha programmene som TV 2 lager, men det illustrerer og ganske tydelig at det er viktig å ha en uavhengig allmennkringkaster som kan lage programmer for alle i hele landet, fordi dette er av økonomiske årsaker en oppgave som en kommersiell kanal ikke klarer å ta seg av.

Alle som kjører bil på norske veier betaler årlig en avgift til staten for å få lov til å gjøre dette. Det er den mest rettferdige måten å gjøre det på, siden da slipper de som ikke kjører bil å betale for at andre skal kunne gjøre det samme. Det samme gjelder når folk som ser på fjernsyn betaler for å kunne se på fjernsyn. Samfunnet i dag er av den oppfatning at det å kunne se på fjernsyn er et gode man må betale for og ikke en rettighet. Hvis ikke NRK hadde blitt finansiert direkte gjennom lisens, måtte de blitt finansiert av pengene som alle betaler felles i skatt, og da hadde vi enten fått høyere skatt, eller mindre penger til andre ting, for eksempel utdanning, politi, whatever. Og skulle NRK blitt finansiert av reklamemidler kommer vi tilbake til poenget mitt ovenfor. Da måtte NRK sendt innhold som trekker mest mulig seere, dermed annonseinntekter. NRK ville derfor miste sin totale uavhengighet og dermed hele vitsen med kanalen.

Edit: Rettskriving.

Endret av Nebatym
Lenke til kommentar
I tillegg til det Nebatym kommer med, så er det så vidt jeg har skjønt (skyt meg om jeg tar feil) NRK som bygger ut, og vedlikeholder sendenettet (er det det det heter?). Noe som gjør at man ikke hadde hatt TV2 om man ikke hadde hatt lisens.

5118593[/snapback]

*Hente hagla*

Tar jeg ikke helt feil er det Norkring som drifter bakkenettet, og det er ikke bare NRK som finansierer herligheten. For de av oss som har kabeltvnett eller parabol har dette nettet liten funksjonalitet som ikke kunne ha vært dekket på andre måter. Hvis det er slik at man må ha lisensfinansiert tv-kanal for å ha et bakkenett er det jo underlig iht din teori at man finner dette i land uten lisensfinansierte tvkanaler.

Lenke til kommentar

Nebatym:

At vi blir tving til å ha en mediekanal som alle _må_ betale til er ikke rettferdig. Om du syns det er flott med en kanal uten reklame kan du vel bare gi de penger selv så de kan fortsette, ikke pålegge dette som en felles byrde.

Om jeg en dag skulle kjøpe meg TV, for å se på film på dvd/vhs eller på en filmkanal, så er det rettferdig at jeg også betaler for noe jeg ikke kommer til å bruke?

Det at Tv2 er en kanal for folk på høyresiden.. Det skulle jeg gjerne sett dokumentert. En tvkanal skal uansett kunne få sende det de selv vil.

Det å kalle NRK for kommunistisk er helt totalt tåpelig da NRK har total redaksjonell uavhengighet og på ingen måte er styrt av staten.

NRK er forsatt eid av staten. Det er finansier igjenom penger fra staten og lisenspenger.

Da Stortinget vedtok å etablere Norsk rikskringkasting i 1933, ble det slutt på all privat kringkasting. NRK fikk monopol på utsending av kringkasting i Norge.

Vel, NRK hadde monopol på alt av det som ble sendt ut på radio til almenheten. Dette er en måte for staten å kontrolere hva som blir gitt av informasjon til befolkningen og også stenge ut de andre som vil ytre sin mening på dette..

Tolkes som du selv vil.

Hvis ikke NRK hadde blitt finansiert direkte gjennom lisens,

Feil, de får penger fra statsbudsjettet også. Når du betaler skatt, betaler du også for å se på NRK.

Samfunnet i dag er av den oppfatning at det å kunne se på fjernsyn er et gode man må betale for og ikke en rettighet.

Er det å se på tv en rettighet? Hvordan i alle dager kan det å se på tv være en rettighet? Hvordan kan dette forsvares mot aldersgrenser på film?

Å se på TV er en gode man må betale for.. På samme måte man må betale for en bil.

Lenke til kommentar
Nebatym:

At vi blir tving til å ha en mediekanal som alle _må_ betale til er ikke rettferdig. Om du syns det er flott med en kanal uten reklame kan du vel bare gi de penger selv så de kan fortsette, ikke pålegge dette som en felles byrde.

Alle må ikke betale lisens, og det er heller ingen byrde for fellesskapet, men for de som er eiere av et fjernsynsapparat.

Det å kalle NRK for kommunistisk er helt totalt tåpelig da NRK har total redaksjonell uavhengighet og på ingen måte er styrt av staten.

NRK er forsatt eid av staten. Det er finansier igjenom penger fra staten og lisenspenger.

NRK er eid av staten. Ikke styrt av staten. NRK er et selvstendig aksjeselskap som styrer seg selv. Hvis den norske regjeringen vil gå til krig med Sverige fordi Svergie har masseødeleggelsesvåpen som kan true Norge, og NRK avslører at dette bare er løgn og at Sverige ikke har masseødeleggelsesvåpen, så kan ikke staten gå inn å straffe NRK for å ha fortalt det.

Lov om kringkasting.
§ 6-3. Kringkastingssjefen 

Kringkastingssjefen er administrerende direktør i Norsk rikskringkasting AS og har ansvaret for den løpende programvirksomhet.

Hvis ikke NRK hadde blitt finansiert direkte gjennom lisens,

Feil, de får penger fra statsbudsjettet også. Når du betaler skatt, betaler du også for å se på NRK.

Feil. De pengene som på statsbudsjettet er oppført under utgifter til NRK er igjen dekket inn under inntekter som kringkastingsavgift i statsbudsjettet. En vanlig person som betaler skatt, men som ikke har fjernsyn, betaler ikke for NRK.

Lov om kringkasting.
§ 6-4. Finansiering m.v. 

Virksomheten i Norsk rikskringkasting AS finansieres ved kringkastingsavgift, salgsinntekter m.v. Virksomheten kan ikke finansieres ved reklame i NRKs allmennkanaler.

Samfunnet i dag er av den oppfatning at det å kunne se på fjernsyn er et gode man må betale for og ikke en rettighet.

Å se på TV er en gode man må betale for.. På samme måte man må betale for en bil.

Her er vi tydeligvis helt enige.

Lenke til kommentar
Og det som er problemet er at du får inn nrk med eller uten tuner, med eller uten parabol. Med eller uten kabel tv.

Kan feks kjøpe en antenne på clas of få inn nrk.

4996837[/snapback]

Uten tuner i TV'en får du ikke inn en dritt! Da er det bare scart inngangene som vil fungere, og vise bilde fra kilder som DVD, konsoll o.l.

Og peilebilene har vel også utspilt sin rolle ettersom de bare plukker en type elektronisk stråling, som like gjerne kan komme fra en skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...