Gå til innhold

Partisjoner av 2 GB til debinan-install?Størrelse?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har satt av 2 GB (I partisjonsprogrammet på debianbcd'en kommer det opp 12.9 GB, jeg skal spare 10 av disse GB'ene til en fat32-partisjon, men i windows vises partisjonen som nøyaktig 12.0 GB. Så jeg har vel gjerne 2.9 GB som skal brukes kun til linuxpartisjoner, ihvertfall så lenge det er 12.9 og ikke 12.0 som windows mener igjen på disken) som skal partisjoneres til debian og har også satt av 10 GB som skal brukes til en delt fat32-partisjon mellom linux og win xp. Det jeg lurer på er, skal jeg partisjonere manuelt eller automatisk og hvordan bør jeg gå fram fe.ks. med hvilket type filsystem og størrelsen på de ulike partisjonene?

Hvor stor bør swap-partisjonen være? Jeg har 512 ram.

Bør jeg ha både en home og en root-partisjon? I såfall, hvordan bør jeg fordelle disse 2 GB'ene på de ulike partisjonene?

Hva med bootpartisjon?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for ReiserFS på partisjonane. Bør funke finfint.

Swap kan du setje til 512 MB. Det bør halde med 256 MB også, men det er vel ikkje "anbefalt" (har 512 MB RAM, og har aldri brukt særleg med swap).

Reknar med du har tenkt å lagre viktige ting (dokument, multimedia osv) på FAT-partisjonen, og då er det ikkje så nødvendig med eigen /home-partisjon. Trur ikkje eg ville ha satsa på å partisjonere opp noko så lite som 2-3 GB (du veit aldri om du får dei rette størrelsane, plutseleg er root for liten osv).

Du treng ikkje nokon boot-partisjon.

Så 3 partisjonar: Swap, root og FAT32

Lenke til kommentar

Ok. Har nå laget en fat32partisjon. Monteringspunktet er /, må jeg endre det itl dos eller windows for at partisjoner også skal kunne nås fra windows? Monteringsvalg er defaults. Oppstartsflagg er av, hva er oppstartsflagg?

Men jeg laget en swap på 510 MB da. Jeg skriver 512, men det blir 512 for det, Hvorfor det?

Så bruker jeg de resterende (mellom 2.0 og 2.9 GB til root). Satser på at det er nok. Skal ikke ha så altfor mye av programvare på denne installasjonen.

Men hvilke innstillinger skal det være på en swappartisjon? Skal oppstartsflagg være av? På swap velger jeg mellomlagringsområde som "filsystem"?

Hvorfor bør jeg gå for ReiserFS, fremfor ext3 når det er det som oftes blir valgt automatisk?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Neinei!

Ikkje monter FAT32-partisjonen på /, det er root-partisjonen!

Monter FAT32 i /mnt/<namnet du vil>, f.eks /mnt/fat32

Root-partisjonen skal vere montert på /, og har ReiserFS.

Hm, "mellomlagringsområde" høyres rett ut, men nok eit eksempel på at engelsk gjer seg mykje betre i installasjon/system osv.

Lenke til kommentar
Neinei!

Ikkje monter FAT32-partisjonen på /, det er root-partisjonen!

Monter FAT32 i /mnt/<namnet du vil>, f.eks /mnt/fat32

Root-partisjonen skal vere montert på /, og har ReiserFS.

Hm, "mellomlagringsområde" høyres rett ut, men nok eit eksempel på at engelsk gjer seg mykje betre i installasjon/system osv.

Ok. Men hvorfor skal den ha ReiserFS? Når jeg partisjonerer automatisk får den ext3.

Bare lurer fordi jeg ønsker å lære hvilke fordeler eller grunn det er for at du mener jeg bør velge reiser :)

Dessuten ble den montert på / default :) Så jeg endret det. Holder bare på med å gjør klar størrelsene. Partisjonerer ikke ennå.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Nei, eg har ingen god grunn til at du skal velje ReiserFS framfor EXT3. Trudde ReiserFS var default, då det er det eg har på Debian-serveren min, men det var vel eg som gjorde det manuelt.

Eg har alltid bruke ReiserFS, og det har vore dønn stabilt. Berre ta EXT3 du, du vil ikkje merke nokon forskjell.

Lenke til kommentar

Okey. Men gidder dere se litt på den andre tråden min. Får ikke til å komme inn i x og kde.

Noen som kunne ha veiledet meg slik at jeg får det til? Ønsker ikke å installere både gnome og kde, som jeg forsto det som man fjorde når man installerer desktop envirement. Ønsker og å bruke kde sin oppstartsbehandler.

Lenke til kommentar

Det lar seg ikke montere filsystem på /mnt/delt stasjon på fat32-disken.

Men er kan ikke monteringen av fat32-partisjonen og partisjoneringen av den vente til innstalleringen er fullført? Er jo dokmenter og multimedidafiler jeg skal ha der og jeg kan vel montere dne på senere. Jeg kalte den delt stasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...