Gå til innhold

Spillverket.no: grafikk i anmeldelsene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-20 13:23, El_PoLLa skrev:

er det ikke mye bedre til og legge ved ett screenshot og la leserne selv dømme grafikken.


Grafikk er ikke det viktigste aspektet i et spill, likevel er det i noen spill viktigere enn andre. Et enkelt skjermbilde ville vært feil, da skjermbilder ofte kan lyve. Vi syns det er mye bedre å fortelle leseren hva vi opplever når vi spiller det. Jeg skjønner egentlig ikke problemet her. Er det noe du mener vi bør skrive mer om i steden for grafikk?

Lenke til kommentar

synes ikke det er noe som det bør skrives mere om. det er unødvendig at anmelderen dømmer grafikk, folk tenker selv og trenger ikke lese hva en annen synes om grafikken. alle har sikkert hver sin mening om den, uansett spill eller program.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 14:44, El_PoLLa skrev:

det er unødvendig at anmelderen dømmer grafikk, folk tenker selv og trenger ikke lese hva en annen synes om grafikken.


Så hvis det er mye clipping-errors og andre visuelle feil, skal vi finne fram til ett bilde som viser alle problemene i steden for å fortelle om det? Eller skal vi bare ta et vilkårlig bilde uten å si et ord om feilene som bildet ikke forteller? Når det gjelder dataspill-skjermbilder blir det feil å si at et bilde sier mer enn 1000 ord. Hva med de leserne som ikke alltid har mulighet til å se på bildene der og da?

Lenke til kommentar

Ja El Polla, alle har rett til sin mening. Nå ytrer du din mening, og de som skriver reviewen ytrer sin mening. Håper du ikke begynner å forsøke å overbevise dem om at DIN mening er den eneste riktige. Da møter du jo deg selv i døra.

 

Anmeldelse av grafikk og lyd har vært standard i datablader (og internett) siden "tidenes morgen". Tenk, i CU Amiga sin tid (tidlig på 90-tallet) var det tilogmed en post som het "Durability" (varighet).

Lenke til kommentar

El Polla, hvis du tror grafikken i et spill kan dømmes utelukkende utfra skjermbilder, tar du nok grundig feil. Hvordan grafikken flyter, animasjonenes tekniske kvalitet osv. kan du ikke se på skjermbilder. Det samme gjelder clipping og grafikk-feil slik som Tor-Steinar peker ut.

 

Grafikken, i hvert fall for min del, dømmer jeg ut i fra hvor bra det er til å være et spill av den sjangeren, samt hvor bra det er i forhold til det de har forsøkt å gjøre. Å måle Unreals grafikk med Transport Tycoons grafikk er naturligvis silly, defor regner man mest ut i fra tidligere spill i samme sjanger.

 

Grafikk-karakteren er meget viktig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 13:23, El_PoLLa skrev:

hvorfor dømmer dere grafikk i spill? alle anmeldere gjør det men kan dere begrunne hvorfor? er det ikke mye bedre til og legge ved ett screenshot og la leserne selv dømme grafikken.


 

"Buhu...De beskriver grafikken for meg...jeg vil ikke ha gode anmeldelser!!! :sad: "

Lenke til kommentar

Syntes ikke El Polla's forslag var så bra. Hvis vi hadde satt opp en rekke skjermbilder kunne det vært en mulighet, men tror allikevel ikke det blir det samme. Enig med TST; et enkelt skjermbilde som leserne skal dømme utfra blir feil.

 

Har hatt en annen idè, som jeg syntes er rart at ingen andre spillsider har, vekttall. Hva med å ha vekttall på de forskjellige(ehh, hva heter det?) "plassene" som anmelderen skal gradere, så kan f.eks. grafikk og lyd ha litt lavere vekttall enn spillbarheten. Eller så kunne dere jo laget et lite script hvor leseren kunne velge mellom flere forskjellige oppsett av vekttall, alt etter hva han mener. Og deretter vil poengsummen bli utregnet.

 

Når jeg tenker i ettertid så blir vel dette litt for komplisert å tungvindt, men det er absolutt en mulighet. Det er en rekke andre tester som bruker vekttall i gradsettingen av produktene de har testet/anmeldt, men har aldri sett det i spill.

 

Men det siste med scriptet vil føre til mange problemer, tror jeg. Dere må ivhertfall ha en karakter som dere mener er riktig.

 

Dette var bare en rask tanke folkens... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 16:41, sanoj_20 skrev:

Hva med å ha vekttall på de forskjellige(ehh, hva heter det?) "plassene" som anmelderen skal gradere, så kan f.eks. grafikk og lyd ha litt lavere vekttall enn spillbarheten. Eller så kunne dere jo laget et lite script hvor leseren kunne velge mellom flere forskjellige oppsett av vekttall, alt etter hva han mener. Og deretter vil poengsummen bli utregnet.


Per i dag har vi forsåvidt slike vekttall, men det er ingenting vi har fastsatt som noen standard. Det kommer av at spill vurderes veldig forskjellig. Quake 3 vurderes ikke på samme måte som Zoo Tycoon, og FIFA vurderes heller ikke på samme måte som Operation Flashpoint. Dermed blir det feil å si at gameplay f.eks. alltid skal telle 40%, mens grafikk 20% (eksempel) osv. Totalkarakteren er dermed sjeldent eller aldri oppbygget direkte av de andre karakterene. Den er rett og slett ment som et totalinntrykk av spillet. Men ideen din skal jeg allikevel notere ned, slik at det evnt. kan tas med i et fremtidig publiseringssystem. Selv om jeg tror det kan bli vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Ihvertfall på nyere spill bør ikke grafikk dømmes når annmelderen sitter med gf2mx :smile: selv om de som har et gf2 ville ønske det, men enkelte spill som Morrowind har litt bedre grafikk med gf3+ enn gf2 og det blir værre på nyere spill.

Lenke til kommentar

He. Det er ikke stort, (1333Mhz athlon m. Gf2MX). Men jeg har spilt Morrowind på maskinen til en kamerat av meg, og den er litt fetere. (2x Athlon 1900+, GF4 TI 4600). Den takla spillet med alt på fullt og 3x antialiasing. (_helt_ uten hakking)

 

Men selv på min maskin, som på ingen måte takler alt på fult, så er animasjonene det som trekker ned grafikkmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...