Gå til innhold

Merkelig OC problem! Trenger virkelig tips.

Anbefalte innlegg

Dette er en gammel XP-M2400 FJQ4C(35w/1,35vcore).

Den klokket som en drøm på DFI NFII Ultra Infinity og gikk lett opp i 11.5*218/1.675 som jeg hadde den kjørende på, kaldt og stabilt. Hadde den også på 12*[email protected] (klikk på linken for klokking på annet kort), Jeg fikk også FSB alene opp i 225+ med Value PC3200 RAM på 1:1 by spd og 1.450 vcore.

Og det på elendig luftkjøling til 50,-!?

Nå derimot på vannkjøling, kvalitet PC3200 osv(burde ikke ha noenting å si under 200Mhz) men et midlertidig dårligere DFI NFII U400SG-AGF kort(venter på garantirep), så klarer jeg ikke engang å få FSB alene opp til 200?!

Den feiler før 172(ikke prøvd lavere). Uansett hvor lav MP jeg kjører og om jeg setter vcore til 1.675, no chance.

Jeg har AGP låst på 66 og RAM låst på 200Mhz(By spd så lenge jeg ikke går over 200) når jeg forsøker å klokke opp FSB fra 166, har også forsøkt ram 1:1 med FSB. Jeg kan stille volt på MCPS, AGP, DDR og CPU.

Det går å klokke MP, har den på 1916*166/1,350. (husker ikke helt hva som er default for denne), men det virker jo greit på så lav spenning. Virker derimot ikke som om jeg kan gjøre noe særlig ved å øke vcore. Temps øker aldrig særlig over 43 når jeg forsøker å klokke så temp er ikke problemet ser det ut som.

NB'en har en passiv ribbe. (ikke vannkjølt)

Kortet virker veldig ustabilt på spenning. På 1.350 vcore varierer den fra 1.310-1.344.

Men alt dette virker helt sprøtt på meg, noen som har noen tips?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har samme kortet selv. Fungerer utmerket for min del, foruten om en ting; max spenning på RAM er 2.9 volt. Og jeg finner ikke voltmod. Veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg.

Mens jeg letet litt fant jeg imidlertid svaret på ditt spørsmål :)

Problemet er nemlig at dette kortet ikke støttet Athlon XP Mobile prosessorer. Er bare "overklokkingskortene" lanparty og de som har lagt til ekstra støtte for dette. Denne støtten er nemlig ikke etter spesifikasjonen, og det er en ekstrafunksjon de fleste produsenter legger til biosene.

Det er imidlertid en ting som har sett ut til å hjelpe på dette problemet!

Og det er en L12 mod. Det går ut på å feste en tynn ledning så den kortslutter etpar huller i cpu-socketen din. Nærmere beskrivelse finner du på DFI forumene.

Selv har jeg en Barton xp2500. Med vannkjøling har jeg hatt denne langt over 200mhz fsb og overklokket til rett under 2500mhz (flukterende rails på psu stopper meg), så det bekrefter bare at problemet antageligvis ligger i prosessortypen. For ellers funker overklokkingen utmerket.

Men det som er synd er at dette kortet ikke er særlig attraktivt for overklokkingsentusiaster fordi socket A er relativt "gammelt", det var det lanparty NFII rev b som var i sin tid. Dette tilbys nå ikke lenger, så skjønner ikke hvorfor idiotene DFI lar være å støtte høyere minnespenning osv når dette er det eneste socket a kortet de tilbyr for tiden. Det er da meningsløst å presse noen over på lanparty for å kunne overklokke hardt, siden dette ikke er til salgs lengre.

Hadde et par skikkelige overklokkingsnerds kastet seg over kortet hadde de sikkert fikset en ROMSIP konvertering fra BIOSen til lanparty rev b og/eller mekket noe custom bios + skrevet guider til voltmods. Men det er dessverre ikke tilfelle :no:

Skulle gjerne hatt en RAM spenningsmod da det er dette som setter stopper for at jeg kan leke litt med kortet.. Har vannkjøling og alt. Kan vel kanskje kjøpe en OCZ rambooster, men det koster jo nesten like mye som HKet i seg selv så det blir litt for dumt.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...