Gå til innhold

Svenskene får 100 Mbit/s

Anbefalte innlegg

Jeg misunner ikke svenskene så forferdelig mye. De skal tross alt rekke over alt de laster ned. De må ha nok diskplass. Det koster en del. Og at det går fort å laste ned en dvd hjelper ikke så mye mot den uhyggelige avgiften de har ordnet seg med på blanke plater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes dere det er mer riktig å bruke et titalls milliarder kroner på å bygge ut fiber i store deler av landet i steden for å prioritere annen infrastruktur som skoler/sykehus/kollektivtrafikk osv.?

Staten bruker penger på mer en de tingene du nevner, det må ikek være slik at det ene går på bekostning av det andre.

AtW

Jada, men hva tror du Ola og Kari Nordmann sier når VG legger frem artikkelen

"Telenor vedtar å bygge ut riksdekkende nett: Prislapp: 10.000.000.000 kr!"

- Herregud, hva bruker de skattepengene våre til NÅ da?

- Hva er vitsen - jeg bruker ikke nettet til annet enn surfing og regninger?

...

Lenke til kommentar
Synes dere det er mer riktig å bruke et titalls milliarder kroner på å bygge ut fiber i store deler av landet i steden for å prioritere annen infrastruktur som skoler/sykehus/kollektivtrafikk osv.?

Staten bruker penger på mer en de tingene du nevner, det må ikek være slik at det ene går på bekostning av det andre.

AtW

Jada, men hva tror du Ola og Kari Nordmann sier når VG legger frem artikkelen

"Telenor vedtar å bygge ut riksdekkende nett: Prislapp: 10.000.000.000 kr!"

- Herregud, hva bruker de skattepengene våre til NÅ da?

- Hva er vitsen - jeg bruker ikke nettet til annet enn surfing og regninger?

...

"Oioioi! Riksdekkende nett betalt av Telenor, flotte greier!" Hadde iallefall jeg tenkt eller sagt. Telenor har jo for lengst blitt privatisert. SV er faktisk for at staten skal kjøpe tilbake Telenor. Å bygge ut et riksdekkende fibernett er rett og slett en enorm investering, men om staten rullet ut et slikt nett på samme eller tidligere tidspunkt enn Sverige, så hadde nok mye av den investeringen allerede vært tjent inn igjen pga. monopolet på fiberen. Alle tilbydere hadde måttet betalt en avgift til staten for å benytte nettet til bredbåndstjenester, akkurat som tilbyderne i dag gjør til Telenor. Nå er det Telenor som har fått monopolet, så da er disse årene brukt opp på tjenester basert på kobberlinjene, siden Telenor ikke hadde økonomi eller forutsigbarhet til å ta investeringen som et fibernett ville medføre.

Skylden av at vi har et marked basert på kobber og ikke fiber må vi faktisk legge på staten fordi de solgte Televerket, og ikke på Telenor som det heter i dag. Telenor har jo så og si ingen interesse i å levere bredbånd til skoler og offentlige etater da de eies av staten. Derfor kunne Telenor se bort fra dette fiberbaserte markedet, og heller konsentrere seg om et allerede utbygd kobbernett. Man kan jo få fiber fra telenor, men det koster flesk siden konkurransen er så liten og markedet deretter.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
100mbit er ikke så stilig som mange vil tro.

Nå er det internettsidene jeg surfer på som er flaskehalsen.

Altså, du laster ikke ned vg så mye raskere med en 100mbit vs en 10mbit-linje vettu.

Rett og slett fordi at webservern til VG ikke er rask nok :p

Stemmer bra det. 10Mbit er mer enn nok for vanlig internett bruk.

Satt selv på 100Mbit når jeg gikk på skole, men opplevde sjelden mer enn 10Mbit hastighet.

Bortsett fra de få gangene jeg lasta ned Linux iso'er fra Uninett, da fikk man fort 50/60Mbit hastigheter :D

Ja, det er i grunn ganske flott å ligge på 8mb/s i nedlasting. :yes:

4995487[/snapback]

evnt når jeg testa skolens 155Mbit linje mot ITavisen siden jeg vet de har raske linjer, tok ned 28MB på ett sekund. najs det da.

Lenke til kommentar

..host stemte sv host.. (riktignok ikke fordi de er for å kjøpe telenor - det visste jeg ikke!). Har du kilde som bekrefter dette?

Lurer på om det er sannsynlig at det skjer i løpet av denne stortingsperioden? (Hvis forbrukerne maser og presser?).

Bare én ting hadde vært avgjørende: Se for dere at Telenor for 5 år siden 'ga slipp' på å eie hele kobbernettet i Norge, slik at andre selskaper fikk ordne egne løsninger. Lurer på hvordan det hadde sett ut i dag da.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til av infrastrukturen ikke er like utbygd her i norge, er at det rett og slett ikke er samfunnsnyttig! Vedder venstre hånda mi på at det aller meste som går over disse høyhastighetslinjene er typisk ulovlig materiale. (musikk, filmer, spill, programmer, etc.)

Noen som har veldig nytte av STOR båndbredde får andre ting enn dette? ikke det jeg vet om.. :)

Skal man spille mens man laster ned, er det vel ikke værre enn at man alltids kan begrense hastigheten på nedlastningen mens man spiller.

Lenke til kommentar
Noen som har veldig nytte av STOR båndbredde får andre ting enn dette? ikke det jeg vet om..  :)

Skal man spille mens man laster ned, er det vel ikke værre enn at man alltids kan begrense hastigheten på nedlastningen mens man spiller.

5005757[/snapback]

Off-site backup krever mye båndbredde, og er meget nyttig.

AtW

Lenke til kommentar
..host stemte sv host.. (riktignok ikke fordi de er for å kjøpe telenor - det visste jeg ikke!). Har du kilde som bekrefter dette?

Lurer på om det er sannsynlig at det skjer i løpet av denne stortingsperioden? (Hvis forbrukerne maser og presser?).

5005578[/snapback]

SVs mål med å kjøpe tilbake Telenor er igrunn bare å kunne tilby bredbånd til alle. Her er det ikke snakk om fiber til alle, men ADSL og kanskje ADSL2(+.) Det de ikke tenker på er at det umulig å levere ADSL2+ med 25Mbit/s på linjelengder over 1.5km. Sånn sett så synes jeg det hadde vært klokere å inngå en avtale med telenor om å investere penger på forsking innenfor framtidige DSL teknologier, istedet for å kjøpe Telenor tilbake.

Da jeg skrev innlegget skrev jeg på husk, så det var ikke helt ordrett presist.

SVs fremste næringspolitiker, Inge Ryan, mener at en ny rødgrønn regjering må ha som ambisjon å ta over hele Telenor.

Forslaget kommer opprinnelig fra BI-professor Lars Thue.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=285161

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Noe av grunnen til av infrastrukturen ikke er like utbygd her i norge, er at det  rett og slett ikke er samfunnsnyttig! Vedder venstre hånda mi på at det aller meste som går over disse høyhastighetslinjene er typisk ulovlig materiale. (musikk, filmer, spill, programmer, etc.)

Noen som har veldig nytte av STOR båndbredde får andre ting enn dette? ikke det jeg vet om..  :)

5005757[/snapback]

Det du gjør er jo bare å reflektere en ihugga warez nedlastende persons interesser av en slik linje. Selvfølgelig er det mange som bruker og ville brukt en nærmest ubegrenset linje til slikt, men slik du framstiller det så skulle man tro at disse utgjorde en så vesentlig del av norges befolkning at en markedsundersøkelse på det området ville vært bortkastede penger. Jeg er enig i at slik virksomhet som du nevner ikke er samfunnsnyttig, men noen lette "bivirkninger" må man vel ofre for å kunne tilby andre tjenester enn internett over samme linje? Om like mange nordmenn som svensker hadde hatt en slik linje i dag, så hadde staten kunne tilbydt tv, radio, telefoni og internett helt til fibereret blir en flaskehals (noen som tør å spå når?) Akkurat slik som Lyse gjør og Banetele har startet med. Vil du si at disse to ikke har lagt opp til noe samfunnsnyttig? NRK kunne f.eks sendt tv over fiber i stedet for å bygge ut et eget kostbart digitalt bakkenett bare for TV. Hvem er det som betaler mesteparten av bakkenettet? Jo, det er lisens og skattebetalerne.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Staten eier i dag 54 prosent av selskapet som er verdt rundt 100 milliarder kroner. Skal staten overta hele selskapet vil det koste om lag 46 milliarder kroner.

Haha, er vel 1milliard kr per (%) aksje det...småpenger :cool:

Jess, det er derfor jeg mener at staten er i seineste laget. Aller helst skulle de ikke ha solgt så mye som de gjorde. Prisen per aksje tyder også på at Telenor har blitt større opp igjennom årene, monopolet på kobberen og kjøpet av det svenske Bredbåndsbolaget vitner om det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

evnt når jeg testa skolens 155Mbit linje mot ITavisen siden jeg vet de har raske linjer, tok ned 28MB på ett sekund. najs det da.

5003045[/snapback]

Joda, teoretisk umulig med 155Mb linje, men bra ;)

5003241[/snapback]

er jo godt mulig litt ble lasta ned før den progress baren i det hele tatt kom fram, men det var som om jeg skulle lasta ned en fil på noen få kb med min 1Mb linje, den var allerede ferdig når den greia kom fram.. fikk forøvrig 24456kb i hastighet på itavisen speedometer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...