varmgang Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Dere klager på at dere ikke kan få 100mb/s, HVA med oss som ikke kan få adsl engang? Klager ikke, er bare bekymret for at vi vil bli utelukket fra det gode selskap. Bare tanken på å dra på public-hubs der det er tusener av kabel og dsl brukere med asymmetriske linjer og netlimiter som sitter og leacher er opprørerende. hvem er de så kalte ikke public hus du snakker om da ? har prøvd maaange huber på dc. men ingen som passer for 4 mbit linja mi en gang, får sånn 100 kb/sec fra folk jeg laster ned fra 4mbit linja di er ikke spesiell; du skiller deg egentlig ikke så mye fra de tusener av dsl/kabel-public-hub-brukerne jeg beskrev. Lenke til kommentar
enl Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Selskapene i Norge burde i allefall gjort linjene symetriske, men det blir vel problemer med rekkevidden hvis man ikke bruker fiber. Edit: skriveleif Endret 12. oktober 2005 av enl Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Selskapene i Norge burde i allefall gjort linjene symetriske, men det blir vel problemer med rekkevidden hvis man ikke bruker fiber. Edit: skriveleif Såvidt bekjent er det ikke noe verre å sende opp enn ned, rekkeviddemessig, begge deler spiser jo av den samme båndbredden, men det hadde ikke vært noe problem å ha symmetriske adsl-linjer (ja jeg vet hva ADSL står for ja ). Feks 4/4 istedet for 7/1 AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Husk at man ikke kan sammenligne sverige og norge direkte på dette: - I sverige står staten for kostnader rundt bredbånd til alle og bredbåndutbygging. - De har en helt annen bosetningstruktur som gjør det mye enklere å bygge ut gode linjer. Dette er noen viktige faktorer som utgjør en stor del av årsaken til at Norge ikke er like langt som sverige. Var en som hadde en god FAQ på dette i signaturen sin. "bredbåndsfab. faq". Norge forsøkte seg på bredbånd til alle, men hadde ikke hatt sjangs med et lignende program som sverige med vår geografi og bosetningsstruktur. Sverige og Norge på bredbåndsutbygging blir litt som Danmark og Norge på tilrettelegging for sykkel. Det er flere momenter som gjør det mer eller mindre egnet. Endret 12. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
AL3X Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er noen som er heldige ja. Jeg får ikke mer enn 1mbit pga. dårlig kvalitet på linja.. Hurra for Norge! Lenke til kommentar
enl Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Quote fra hardware bible: "ADSL can move downstream data at speeds up to 8.5Mbits/sec. Upstream, however, the maximum data rate is about 640Kbits/sec to 1Mbit/sec. ADSL doesn't operate at single rate, as does T1 and SDSL. Its speed is limited by distance, longer distances imposing greater constraints." Skal det bli fart på sakene, må telenor og de andre kvitte seg med dette asymetriske tullet og legge fiber Lenke til kommentar
maestr0 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Selv om norsk bosetning og geografi ikke akkurat er perfekt for etablering av fiber for privatpersoner, syns jeg likevel at det nesten er en skam at en såpass rik og utviklet stat ikke har bedretilbud på bredbånd per dags dato. Får håpe ting skjer - og det raskt. Dessuten hater jeg det når söta bror "slår oss" i noe som helst Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Quote fra hardware bible: "ADSL can move downstream data at speeds up to 8.5Mbits/sec. Upstream, however, the maximum data rate is about 640Kbits/sec to 1Mbit/sec. ADSL doesn't operate at single rate, as does T1 and SDSL. Its speed is limited by distance, longer distances imposing greater constraints." Skal det bli fart på sakene, må telenor og de andre kvitte seg med dette asymetriske tullet og legge fiber Poenget er at man bruker mindre av båndbredden til upload enn download, det er problemet, rekkeviddeproblemet har du uansett sålenge du driver med kobber, og har ingenting å gjøre med at det er asymetrisk. AtW Endret 12. oktober 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
enl Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er fullt klar over at kobberets indre resistans sørger for dårlig rekkevidde, og derfor er fiber eneste løsningen hvis større deler av befolkningen skal få tilgang til ordentlig bredt bredbånd. Man kan selvsagt bruke SDSL, men da må man være rimelig nær sentralen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Er fullt klar over at kobberets indre resistans sørger for dårlig rekkevidde, og derfor er fiber eneste løsningen hvis større deler av befolkningen skal få tilgang til ordentlig bredt bredbånd. Man kan selvsagt bruke SDSL, men da må man være rimelig nær sentralen Poenget mitt er at man kunne ha hatt symmetrisk tilkobling alle steder der det er ADSL i dag. Det er ingen tekniske hindringer som gjør at man ikke kan lage et SDSL-system der man i dag har ADSL. AtW Endret 12. oktober 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Thomas J.L Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Noen som blir me å flytte til sverige? Lenke til kommentar
enl Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er fullt klar over at kobberets indre resistans sørger for dårlig rekkevidde, og derfor er fiber eneste løsningen hvis større deler av befolkningen skal få tilgang til ordentlig bredt bredbånd. Man kan selvsagt bruke SDSL, men da må man være rimelig nær sentralen Poenget mitt er at man kunne ha hatt symmetrisk tilkobling alle steder der det er ADSL i dag. Det er ingen tekniske hindringer som gjør at man ikke kan lage et SDSL-system der man i dag har ADSL. AtW Misforstod deg litt der ja, og det er helt rett. Hadde telenor fått litt fart på baken kunne ting sett svært mye bedre ut. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) maestro: Det ble vurdert og forsøkt, store prosjekter ble satt i gang for 4-5 år siden, men kostnadsrammene sprakk betraktelig og man regnet med at det ville koste mange milliarder om man skulle bygge ut for store deler av landet med størst befolkningstetthet(langt i fra hele landet). Og når man synes det er dumt at ett rikt land som Norge ikke bruker mange milliarder på at noen skal få 10-100Mbit internett så må jeg si at det er mer skammelig at vi ikke har bedre helsevesen, eldreomsorg, barneskoler, forebyggende ungdomskriminalitet osv. Tror vi har andre ting å bruke pengene på med det første. Det koster rett og slett for mye å legge slikt i Norge. For kostbart totalt sett. Selv store selskaper hadde ikke klart å bære en slik kostnad med tanke på hva de fikk igjen for det. Søta bror slår oss på de fleste andre områder jeg nevnte også. Vi kan heller konsentrere oss om å slå de på ski, i fotball, håndball, ishockey og evt. bandy og annen sport inntill vi får de andre tingene på plass. Og ingenting i veien med å slå de på teknologi også, selv om vi ikke har 100Mbit internett i stua. Se på øst europa og russland. Endret 12. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) dette må være pinlig for telenor, når vi betaler 500kr for 1000/250. pinling! Hvorfor må dette være pinlig for Telenor ? Telenor har kjøpt det svenske selskapet Bredbandsbolaget (for penger tjent på kunder i Norge ?) Bredbandsbolaget = Telenor. http://www.bredbandsbolaget.se/portal/OMB2_OMB2_%C4GARE Ägare Sedan juli 2005 är Bredbandsbolaget ett helägt dotterbolag till norska Telenor ASA Endret 12. oktober 2005 av BearCat Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg vil ha.. Hrm. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg betaler 130kr for 100mbit her i norge jeg, så jeg har ikke noe problem med det Endret 12. oktober 2005 av Naits Lenke til kommentar
tbend Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg betaler 130kr for 100mbit her i norge jeg, så jeg har ikke noe problem med det Hvor og Hvordan? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg betaler 130kr for 100mbit her i norge jeg, så jeg har ikke noe problem med det Hvor og Hvordan? La meg tippe uninett. Iogmed at det er det vi betaler her i trondheim. AtW Lenke til kommentar
Naits Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg betaler 130kr for 100mbit her i norge jeg, så jeg har ikke noe problem med det Hvor og Hvordan? La meg tippe uninett. Iogmed at det er det vi betaler her i trondheim. AtW Ganske korrekt Uninett er flotte greier Lenke til kommentar
Leroy Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg har full forståelse at man ikke har mulighet til å legge fiber til alle her i landet, men at dekningen er så dårlig som den er i de store byene er ganske tragisk. Man kan flytte midt i Oslo men måtte ta til takke med en skral ADSL linje. Er vel ikke akkurat mangel på fiber under bakken i sentrumsområdene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå