Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

mistet 5 disker på 3 dager i server

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bestemte meg nylig for å oppgradere min server. nytt hovedkort/cpu og litt flere disker. Som os har jeg valgt FreeBSD.

hovedkortet er et msi k7n2 delta 2 platinum

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25468

cpu er barthon 2,4 ghz

jeg har en scsi disk til os'et (9gb)

4x200gb i raid0

1x160 sata

1x250 sata

3xdiv ide disker

1 cdrom

og 2x512 pc2700 ram

psu aspire 500w +

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=22269

en ukjent merke 250w

Under installering av oset og svak testing (1 bruker) kjørte serveren helt fint..

To dager etter at vi anså oss som ferdig med konfigurering og åpnet for smb,web,mail gikk serveren ned. Det viser seg at oset ikke finner de to sata diskene og klarer ikke å mounte span-arayet disse to var en del av. Neivel, uflaks tenkte jeg og fjernet disse to diskene fra spanarrayet (de er fortsatt i boksen, men syns ikke i dete hele tatt av oset). Så gikk det en dag til og 2 nye ide pata disker tok kvelden.. merkelig tenkte jeg, kan det være strøm forsyningen mon tro.. Jeg åpnet opp boksen og forandret litt på hvilke strømforsyninger som ga strøm til hvilke disker. Starter boksen på nytt og vips, der forsvant enda en disk. denne gang fra raid0 volumet (fra separat adaptec kontroller)!! dvs ingen konsistente feil med ide/sata kontrollere..

Jeg er tom for ideer og synes dette bare blir mer og mer merkelig. Ny hardware koster penger og jeg vil helst vite sikkert hva det er som er galt før jeg går til inkjøp av noe nytt.

Hvordan kan jeg teste om det er psuen(e) som er problemet?

eller, hvordan kan jeg teste bedre hva som faktisk er problemet?

håper noen smarte hoder her kan gi noen tips!

i

PS har sjekket at cpuen ikke er for varm, ligger på rundt 40.

Alle vifter fungerer som de skal... (div koblet på begge psuene)

psuene er koblet sammen ved å spleise poweron kabelen på begge ..

Endret av i
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ingen ting om du har testet de antatte defekte harddiskene i en annen PC?

Er det virkelig mulig at fem HD'er ryker omtrent samtidig?

PSU'en kan du jo også teste i en annen PC. Du kan også måle spenningene om de er 5V og 12V, helst med et digitalt måleinstrument. Et avvik på bare 5% vil kunne medføre feil.

Lenke til kommentar

jeg har ikke rukket å teste de diskene som ikke vises ennå i en annen maskin..

i og med at 5 disker plutselig ble borte så antar jeg egentlig at diskene ikke er ødelagt, men at det heller er noe annet galt..

det ville jo i så fall ha vært helt ekstremt ufalks om 5 disker gikk ned for telling i løpet av 3 dager...

men kan f.eks diskene bli permananent ødelagt av dårlig strømtilførsel?

Lenke til kommentar

Har tenkt på evt kontroller feil, det som er så rart er at de to første diskene som forsvant var sata, en stod på en separat sata kontroller, en på hk. de to neste pata diskene stod på hk, og den siste pata disken stod på raid kontrolleren (separat)

Lenke til kommentar
men kan f.eks diskene bli permananent ødelagt av dårlig strømtilførsel?

For høy spenning kan ta knekken på kortet på disken, men innholdet på platene blir ikke skadet.

Jeg hadde en gang en HD på 20MB (lenge siden, ja) som kortet var skadet på, og da fikk jeg tak i et nytt, og disken fortsatte å fungere til den ble skiftet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...