Gå til innhold

Rare farger i spill med ATI Radeon 9800pro?

Downy

Anbefalte innlegg

Jeg har et sånt ATI Radeon 9800Pro, 128 MB kort. Har prøvd med forskjellige drivere fra både ATI sin webside, og Omega sin driver. Har prøvd med begge de nyeste driveren Catalyst 5,9. Får noen sånne grafikk problemer i enkelte spill. Er det grafikk kortet som det er feil med, eller er det bare driveren. Har hatt det ganske lenge. Får det i spill som Battlefield 2, TM Sunrise, opplevde det noen ganger i half-life 2 også. Ikke hele tiden, men kommer ganske ofte synes jeg, spesielt i Battlefield 2.

Sån ser det ut, (klikk på bildet):

test23rs.th.jpg

Se de rare fargene på geværet, og kontaineren i bakgrunnen, er helt hullete. Dette skjer kanske ofte. Teksten blir også litt rar. Isteden for hvit, så blir den utydelig, litt forskjellig farget, og grumsete. Når jeg restarter maskinen og starter spillet igjen så er den fin igjen. Det rare er jo at ikke hele skjermen blir sån, men jeg har opplevd det og. De rare grafikk fargen forsvinner når jeg går ut tilbake i windows, da er det bare enkelte tekster i de tekst forklarings boblene i windows som blir rare som jeg forklarte over.

Og sån skal det se ut:

test30vw.th.jpg

Hadde vært fint hvis noen viste hva det var. Er det noe man kan gjøre noe med?

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ga jo meg litt håp om at ting kan bli bra igjen. Det er ganske lenge siden jeg kjøpte kjermkortet, over et år, nærmere to år. Jeg kan faktiske høre at kjermkortet viften drar i gang ganske sent når jeg starter pc'n etter at den har stått noen timer. I det siste har jeg faktisk hørt en svak liten pipe lyd, som om noe som gikk rundt som manglet smøring. Så i everest, men der var det bare cpu, og hardisken som viste tempratur. Cpu tempraturen var på 46 grader. Men jeg tror jeg skal ta å få renset viften, og fjerne en del støv inne i pc'n. Noen som har noe tips om kjermkort rengjøring. Det er vell ikke sån at jeg har kverka kjermkortet, ved at det er så støvete der?

Lenke til kommentar

Har du et lite munnstykke til en støvsuger (eller datastøvsuger-kit fra Biltema:)), kan du bruke det til å få blåst vekk det meste av støvet. Selve kjøleribben er ikke noe vanskelig å få av, så du bør kanskje ta den av og legge på et godt lag med kjølepasta.

Sørg også for at det er god luftstrømning i kabinettet ditt. Hvis det ligger masse ledninger rundt omkring, bør du stripse dem, og legge dem inntil sidene i kabinettet, slik at det blir mest mulig luftgjennomgang.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå har jeg støvsugd å renset, absolutt alt i pc'n. Finnes ikke en eneste støvdot. Det eneste jeg ikke har gjort enda, det er å smøre på kjølepaste. Jeg kjøpte en sån idag. Fikk noe som het Arctic silver 5 termisk paste. Men ble litt usikker når han nevnte at man kun skulle smøre på litt, som en tyn film akkurat i kjerne området. Man måtte ikke finne på å smøre på mer. Fordi den var litt strømledende. Men aller først måtte jeg fjerne den gamle pastaen med noe sprit beregnet til elektriske komponenter. Så jeg tenkte jeg ville lese litt mer om det først. Så man ikke gjør noe galt. Men jeg har fremdeles problemer med Battlefield 2. Får disse helt sprøe grafikk forstyrrelsene.

Her er et bilde:

snerdetenda3rf.th.jpg

Den vifta jeg nevnte i stad, den som dro litt sent igang, og ulyder i vifta med en gang jeg startet opp, er blitt litt bedre, men ikke bra. Det er fremdeles en litt sån bråkete lyd med en gang. Akkurat som den hoster litt. Jeg har funnet ut at det er cpu vifta som lager den ulyden. Så hva gjør jeg nå?

Her er seneste info fra everest:

Hovedkort: 39 C.

CPU: 42 C.

harddisk: 31 C.

Viftehastighet: 4561-4688 RPM.

Endret av Downy
Lenke til kommentar

Tror jeg skal vurdere en tilleggs vifte. Hvet dere hva jeg gjorde? Jeg avinstallerte catalyst 5.9, og installerte inn catalyst 4.1. Det er jo helt utrolig. ingen artifact lenger. :yes: Jeg har faktisk hatt noe sånne problemer siden jan 2005. Begynte å oppstå litt etter litt, til slutt nå hvor problemet ble så stort at man enten måtte fikse dette, eller kjøpe nytt kjermkort. Tror det har noe med OpenGL. Det skjedde ihverfall mye i 3D spill. Skulle nesten tro att det alltid lønner seg å oppdatere til nyeste driver. For å nevne det så kjører jeg nå med full grafikk, og litt overclocket med catalyst 4.1, pluss at jeg bruker ati tray tools for enda en hastighets økning. Bare for å gi et tips så merker jeg faktisk stor forskjell på hastigheten med eller uten ati tray tools. Hadde også samme effekt når jeg installerte catalyst sin nye control senter. Selv om den er litt treg i oppstart når man bruker den med hot key. Så fungererte den bra i spill. Fra å ha en litt svak lagging til at det går mye glattere. Så det er faktisk å anbefalle. Man må bare prøve seg litt frem med instillingene. Men på en annen side så er jeg litt skuffet over ati. Fordi det er så utrolig vanskelig å få support derfra. Jeg fikk jo bare en hau med autorespons email uansett hva jeg gjorde. Hvet ikke om det er sån nå. Men det var i hvertfall sån sist jeg var i kontakt med dem i fjor. Så neste gang blir det nok ett annet merke. Noen som har en forklaring på hvorfor de gamle driverne virker bedre?

Endret av Downy
Lenke til kommentar

Leste hele tråden nå, og dette ser veldig ut som du har et problem med kjølingen av kortet ditt. Anbefaler deg å bytte viften før den stopper helt. Alternativt kan du ta av klistrelappen bak på viftemotoren og dryppe en dråpe symaskinolje eller lignende, dette har fungert bra for meg.

Forklaringen på at eldre drivere virker bedre en nok enkelt å greit at de gamle drivene ikke 'stresser' kortet så mye som de nye - Ati prøver jo hele tiden å gjøre kortene sine raskere med nye driverversjoner.

Det er ikke temperaturmåler på R9800pro..

Bare delvis riktig - nyere PRO kort har samme layout som R9800XT kortene. Dersom du har et slikt kort, og flasher det med en XT-bios, vil du kunne lese av temperaturen på kortet f.eks i Atitool. Dette forusetter at det sitter en R360 kjerne på kortet ditt.

mvh r.-

Lenke til kommentar

Skulle gjerne skiftet både cpu, og skjermkort vifta. Vet du om noen steder med en god bruksanvisning på hvordan? Cpu vifta er jo lett. Den monterte jeg jo av under rengjøringa av pc'n. Men jeg tenker mer på skjermkort vifta. Åssen vifte kan anbefales til radeon 9800pro, 128Mb kort? Har hørt om noen man kan montere i pci porten rett under skjermkortet. Og som da blåser luften opp i selve skjermkortet. Er de noe bra? Eller er det like greit å montere en vifte rett på selve skjermkortet? Når man skal kjøpe vifte til pc'n, er det da samme størrelse for alle pentium 4 baserte maskiner osv, eller er det litt mer komblisert? Hvordan finner jeg ut om det sitter en R360 kjerne i skjerm kortet?

Endret av Downy
Lenke til kommentar
roger_h99: Riktig det at nyere R9800pro kort har samme layout som 9800XT. Jeg snakker utfra egen erfaring, har R350 brikke..

5002580[/snapback]

Hehe.. snakker også av egen erfaring - jeg hadde en R360 brikke på mitt Sapphire - kjøpt høsten 2003.

Til trådstarter: Kan anbefale en Artic Silencer.

mvh r.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...