Gå til innhold

Hvor bra er Xbox 360? Raskere enn pc?

Tim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaja. Ganske bedritent. Hvem faen gidder bruke så mye spenn på det?

Hehe, ikke så altfor mange. Men de faller jo fort i pris og man får vel en brukbar en til 10.000 pluss/minus.

Kom også på at man kan bruke monitor hvis man vil, tipper mange vil gjøre det. Men de er jo sjeldent widescreen så... Nei, de aller fleste vil nok spille på vanlige tv`er. Vil nok se greit ut det også.

Lenke til kommentar

20k?

Nå tar dere i litt mye gutta.

Jeg kjøpte min 32" for 10k.

Man får jo mindre skjermer for en langt billigere penge og.

Får også 32" for under 10k.

Dessuten MÅ man ikke ha HDTV, selv om det blir litt bedre med.

Min skjerm funker ypperlig til pc skjerm og. Solgte min Nec NC1770, da den jeg har nå er mye råere.

Alle som ser den synes det er helt rått, og sier de bare MÅ skaffe seg en slik.

Trøtt, derfor er det alt for mye linjeskift.

Lenke til kommentar
Jaja. Ganske bedritent. Hvem faen gidder bruke så mye spenn på det?

Hehe, ikke så altfor mange. Men de faller jo fort i pris og man får vel en brukbar en til 10.000 pluss/minus.

Kom også på at man kan bruke monitor hvis man vil, tipper mange vil gjøre det. Men de er jo sjeldent widescreen så... Nei, de aller fleste vil nok spille på vanlige tv`er. Vil nok se greit ut det også.

Om det koster 10,000 om 2 år har jeg enda ikke råd ass. Micro burde gi noen screens fra vanlige TV'er. Bare så man vet. Det gjør de nok ALDRI selv om de vet de fleste har normale tv'er

Lenke til kommentar

Man vil nok merke en markant forbedring av grafikken på dagens SD-TV(standard definition tv) også.

Husk at grafikken på Xbox er ikke SÅ god i dag, og jeg har sett en del videoklipp av ingamevideoer på min ordinære tv, og grafikken er da hinsides hva XBox 1 klarer å vise på min tv.

Merker det samme hvis jeg kjører et HD-klipp på min tv. Bildet er sylskarpt og står spikret i forhold til en ordinær dvd-film, så alle vil nok merke en billedforbedring uansett.

Husk, det vil finnes mye bra bilde i å kjøpe Advanced RGB-scart til XBox360.

Den står øverst på listen min over tilleggsutstyr jeg skal ha.

Man kan også kjøpe VGA-Kabelen, og den kommer jeg til å ha også.

Når samboer kaprer tv-en til ordinær programtitting, kobler jeg XBox360 til min pc-monitor.

Den kan vise HD-oppløste bilder.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar
Men du må huske at dersom koden er optimalisert for hardwaren, får man nyttet den mye bedre. Det er derfor man ikke får utnyttet hardwaren i en pc maks. Selvfølgelig stresser man kortet når man kjører alt på maks, men det betyr ikke at man er i nærheten av det kortet faktisk kan yte.

De som programmerer spill til pc, må ta hensyn til alle de forskjellige skjermkortene, prosessorene, osv...

Men til konsollene vet man hva man har av hardware, og dermed kan man lage kode som er MYE mer effektiv enn det vi ser til pc.

FULLSTENDIG klar over dette. Eg er både programmerar og gammal Amiga-mann, so eg har kjent til fordelane og ulempene med ei "låst" maskinvareplattform ei god stund :). Poenget mitt var berre at sjølv om utviklarane ikkje lagar spel som brukar PC-en fullt ut, er der moglegheiter til å "kaste" meir rå kraft på spela, og på den måten få litt, eller kanskje ein del, meir ut av dei grafisk. På den måten klarer ein òg å till ein viss grad oppgradere spela når ein oppgraderar maskinvara.

For å oppsummere litt:

FORDELAR KONSOLL

* Kjent maskinvare, kan pressast meir.

* Bygd for spel i endå større grad enn ein moderne PC.

* Lav pris på sjølve konsollen. Under produksjonspris, faktisk.

* Koplast til TV, store skjermar.

ULEMPER KONSOLL

* Lærekurve for utviklarar, tek vanlegvis ei stund før dei klarar å utnytte maskinvara skikkeleg. Første generasjon av spel blir gjerne av svært ujamn teknisk kvalitet. Andre og tredje blir mykje betre.

* Låst maskinvare, svært begrensa oppgraderingsmoglegheiter. PC-ar blir kontinuerleg forbetra, og vil etter kvart trekke frå.

* Noko høgare pris på spela (har ein del å seie over tid for oss som faktisk betalar full pris for spela våre, og ikkje berre kjøper "backupp spil" på QXL ;) ).

* Koplast til TV, svært begrensa oppløysning dersom ein ikkje har ein svært god (og dyr) ein.

Har kun teke med ting som har med teknisk ytelse og økonomi, sidan det var det trådstartar spurte om i utgangspuktet. Eg er sjølvsagt klar over at der er ting som er viktigare (spelutval og ergonomi, til dømes).

Kay

Lenke til kommentar

Vist man bare ser på tallene på konsoller og sammenligner det med pc så vinner pc somoftest. Men skal man se på ytelsen til Xbox 360 må man nok desvere over 25000 for en pc.

Og skal man se på PS3 så er ytelsen på Cell prossesoren tilsvarene til 4 3.2Ghz prossesorer. og det nye GPU'n som Nvidia har utviklet til PS3 er den et stykke fremfor alt annet vi kommer til å se på en stund. Selv om det var tvil om det en stund på grunn av diverse forvekslinger/forviring.

Du skal ha en ganske så dyr pc får å kunne konkurere med PS3. En del mer en 25000

Lenke til kommentar
Og skal man se på PS3 så er ytelsen på Cell prossesoren tilsvarene til 4 3.2Ghz prossesorer. og det nye GPU'n som Nvidia har utviklet til PS3 er den et stykke fremfor alt annet vi kommer til å se på en stund. Selv om det var tvil om det en stund på grunn av diverse forvekslinger/forviring.

Du skal ha en ganske så dyr pc får å kunne konkurere med PS3. En del mer en 25000

5001229[/snapback]

Du må huske på at det er lenge til PS3 kjem på markede, og mykje kan skje innan den tid. Det ser og ut til at PS3 vert veldig dyr (i forhold til "vanleg" konsollpris".

Og vennligst bruk edit knappen, sånn at du ikkje poster to innlegg etterkvarandre.

Lenke til kommentar
Vist man bare ser på tallene på konsoller og sammenligner det med pc så vinner pc somoftest. Men skal man se på ytelsen til Xbox 360 må man nok desvere over 25000 for en pc.

5001229[/snapback]

Kilde på dette med Cell?

Kilde på dette med nVidia sin GPU?

Det vi ser i dag av gpu'er fra nvidia er jo på høyde med den som skal stå i PS3en.

Og en ting til angående argumentet. Det er mulig å oppgradere pc'n. Det funker bare ikke. Jeg skal oppgradere pc'n min. Jeg skal kjøpe et skjermkort til 6-7000kr.

Og du får faen ikke noe som er like bra som GPU'n i en konsoll til 2000-3000

5001241[/snapback]

Skjermkort til 6-7000? Må bli Gainward CoolFX da. Noe som egetnlig bare er et vanlig high end kort, med stock vannkjøling.

Lenke til kommentar
Og en ting til angående argumentet. Det er mulig å oppgradere pc'n. Det funker bare ikke. Jeg skal oppgradere pc'n min. Jeg skal kjøpe et skjermkort til 6-7000kr.

Og du får faen ikke noe som er like bra som GPU'n i en konsoll til 2000-3000

5001241[/snapback]

Siden du vet dette så veldig godt, hva for en brikke sitter i en konsoll som danker ut 2x 7800GTX eller 2x X1800?

Lenke til kommentar

www.gamespot.com Under tech Både Cell og GPU'n i ps3. Det var rykter om at 7800kortet var kraftigere en RTX eller noe det var PS3 GPU'n heter. Men det helle var på grunn av en skrivefeil.

Sorry. skal huske det om edit i fremtiden :)

RTX brikken skal vist nok gjøre dette(danke ut duel 7800)

Men uansett. Det blir en pris forskjell på 2x7800kort og 1stk ps3 :)

Antatte prisen på PS3 er på 2600kr. Sony beregner et tap på 1millard doller eller kroner første året Husker ikke helt om det var kroner eller doller. Men regner med at det var er doller siden det var en artikel på gamespot.(Det tappet er kun for salg av konsoler, de legger ikke på hva de vil tjene på spill)

Men du skal ikke bare se på GPU'n. For Cell prossesoren skal vist nok hjelpe til på grafikken.

Men uansett, vist man vil spille alt bra, må man ha seg pc, xbox360 og ps3

Endret av Thigeic
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
ULEMPER KONSOLL

* Lærekurve for utviklarar, tek vanlegvis ei stund før dei klarar å utnytte maskinvara skikkeleg. Første generasjon av spel blir gjerne av svært ujamn teknisk kvalitet. Andre og tredje blir mykje betre.

* Låst maskinvare, svært begrensa oppgraderingsmoglegheiter. PC-ar blir kontinuerleg forbetra, og vil etter kvart trekke frå.

Jeg synes egentlig ikke noen av disse punktene er negativt - jeg husker hvor imponert jeg ble når jeg så Halo 2 på Xboxen, da jeg ikke hadde trodd at den skulle klare å presse ut såpass fin grafikk. Det gjør at man fortsatt kan bli imponert over grafikken noen år etter at boksen er gitt ut, og slik bør det egentlig være med konsoll. Kjiipt å kjøpe noe som blir overgått av PC med en gang.

Det at konsoller har låst maskinvare er også bare en flott ting i mine øyne, det betyr at utviklerene ikke behøver å ta hensyn til all verdens maskinvarekonfigurasjoner, men kan optimalisere for den hardwaren de vet alle sitter på. :)

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke sammenligne de to en gang. For det er ingen grunn til sammenligning når du kan betale 3500 kr for å få grafikk og spill som du ville måtte betale over 20.000 for å kunne spille på en pc i samme kvalitet.

High-End Pc'ene blir nok totalt misforstått i denne sammenhengen....High-End Pc'er er ment for programvare. Du kjøper ikke en pc for 25.000 kr for å spille det nyeste dataspillet. Da er du en bygdetulling med for mye penger. Folk som kjøper maskiner for 25.000 kr kjøper de for å kunne kjøre meeeeeget tung programvare for bilde/video redigering, musikk og lignende.

Hos meg hersker det ingen tvil, jeg kjøper mye før en Xbox en å bruke mer penger på å oppgradere en slitt pc. Konsoll 4 teh win

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig ikke noen av disse punktene er negativt - jeg husker hvor imponert jeg ble når jeg så Halo 2 på Xboxen, da jeg ikke hadde trodd at den skulle klare å presse ut såpass fin grafikk. Det gjør at man fortsatt kan bli imponert over grafikken noen år etter at boksen er gitt ut, og slik bør det egentlig være med konsoll. Kjiipt å kjøpe noe som blir overgått av PC med en gang.

Det at konsoller har låst maskinvare er også bare en flott ting i mine øyne, det betyr at utviklerene ikke behøver å ta hensyn til all verdens maskinvarekonfigurasjoner, men kan optimalisere for den hardwaren de vet alle sitter på. :)

5001355[/snapback]

Nei, eg synest heller ikkje det er negativt sånn generelt. Eg trur vi diskuterar to forskjellige ting. Du diskuterar "Kva er best av konsoll og PC?", eg diskuterar berre rein ytelse svindyr PC vs. neste generasjons konsoll (prøvar i alle fall, lett å spore av). Det var slik eg forstod spørsmålet til trådstartar. Utifrå DET meiner eg at det trekk ned for konsollane at all den (på papiret) fantastiske maskinvaren ikkje vil bli utnytta maks frå starten. Innan utviklarane har lært seg å utnytte konsollen fullt ut, vil PC-en ha betre maskinvare. Men for min eigen del synest eg det er heilt greitt at konsollane har eit visst utappa potensiale frå starten. Det gjer det jo berre meir spennande med nye spelutgivelsar. :)

Mogleg eg har vore litt krass, men eg har inntrykk av at enkelte treng å få føtene ned på jorda med tanke på kva forventningar dei har til konsollane. Påstandar som at GPU-ane vil vere betre enn noko anna i eit år etter utgivelse, og at Cell-prosessoren er 4 gongar so kraftig som noko av det beste på dagens datamaskiner, får meg til å mistenke at enkelte har litt for mykje vilje til å tru på hypen omkring XBox 360 og PS3. For sopass komplekse ting som CPU og GPU-ar, er det svært vanskeleg for oss vanlege dødlege å lese noko sikkert ut av spesifikasjonane. Dei som lagar dei har ei stor interesse av å slenge rundt høge talverdiar og teoretisk ytelse, for å skape høge forventningar og sensasjonsoppslag. Men det er først når maskinene er ute, og vi har sett dei i praktisk bruk, at vi veit kor bra dei faktisk er. Eg er ikkje i tvil om at der er ting Cell-prosessoren kan gjere mykje, mykje raskare enn ein Pentium 4. Men spørsmålet er kor raskt den gjere dei tinga vi kjem til å bruke den til. Eg seier ikkje at den ikkje har mykje potensiale, men korvidt den vil gi den fantastiske generelle ytelsen Sony prøver å gi inntrykk av, gjenstår å sjå.

Kay

Lenke til kommentar
Så hvis man ikke har råd til ny HD tv til 10-20k da skal man bare drite i og kjøpe seg Xbox360 eller?

Hvor mye bedre er det egentlig med HD tvene kontra de som finnes på markedet fra før av?

5003255[/snapback]

Gå i en butikk hvor de har demonstrasjon av HD oppløsning. Da vil du se hva forskjellen er. Den er rimelig heftig spør du meg. Og nei du trenger ikke drite i å kjøpe nytt konsoll bare fordi du ikke har råd til en HDtv. MEN du vil ikke få på langt nær så mye utav konsollen din som dersom du hadde kjøpt en.

Men folk i denne tråden snakker om pcer til 20-25000 kr, og de snakker om spesifikasjoner, men hva har det med saken å gjøre når ingen spillutviklere til pc tenker så langt som high-end pcene, og det finnes absolut ingen spill til pc i dag og kommer ikke til å gjøre det på sikkert et år som utnytter en high end pc. Rett og slett fordi dette ikke er noe folk sitter på. Som flere har sagt tidligere... Det eneste som teller er hvor mye spillutviklerene pusher grensene for maskinvaren. Dette gjør de ikke på PC i den grad de gjør på konsoll. Så slutt å snakk om High-End, og begynn å snakk om de pcene som ligger i rekkevidden spillene til PC blir utviklet for idag, og om 2 måneder. For det er disse tallene som gjelder når du skal måle den opp mot Xbox360'en (nevner bare den siden den er den eneste med launch i nærmeste fremtid). Hvis noen her inne har kjøpt seg en PC for 25.000 kr, for å spille.....så sier jeg det en gang til....da er det individet bortimot hjernedød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...