Darkane Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Kan man arve alkoholisme via genene, eller er det et resultat av sosial arv? Har hatt en del alkoholisme i familien, og har hørt at jeg må "passe meg". Som nevnt over mener jeg at alkoholisme er et resultat av sosial arv, men jeg har ingen konkrete fakta som verken støtter eller avkrefter mitt syn. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg kan ikke tenke meg det er noe genetisk, men man finner ofte alkoholisme i flere generasjoner. Min far har hatt det problemet en tid han gikk arbeidsufør i et par år, han begynte å drikke hele dagen og ble direkte ufyselig, kjefta og bråkte og skulle diskutere høylytt med alle om alt mulig tull. Så oppdaget jeg etterhvert at faren hans er på samme viset når han blir skjenkt. Mobbet farmor hele tida med hvor stygg hun er, masse ekle ting. Jeg tror dette har mere med sosial arv å gjøre, rett og slett fordi man tar etter foreldrene sine, bevisst eller ubevisst. Har sett flere dokumentarer om familier med voldelige foreldre, der det så og si blir tatt for gitt at ungen skal bli en voldelig drittsekk som slår kona og barna sine bare fordi faren deres gjør det. Det blir dermed lagt opp til det gjennom hele oppveksten, og når sønnen begynner å bli som faren sier alle bare "jada, vi sa det hele tiden, han er AKKURAT som faren sin, jada". Ingenting blir gjort for å bryte denne tradisjonen med konemishandling, og når det skjer sier familien bare at hans far også gjorde det, og at det er deres "skjebne" å bli voldelige i fylla. Ungen blir hele tiden fortalt at han kommer til å ende opp som faren. Dokumentaren viste at et slikt mønster faktisk KAN brytes, men det må holdningsendringer til i alle ledd av familien. Så du er slettes ikke dømt til å bli alkis selv om faren din og kanskje bestefaren din har hatt det engang. Pappa ble så plagsom at mamma truet med å gå fra han, hun sa hun følte direkte ekkelt å ligge i samme seng som han. De har vært gift i 22 år. Han skjerpet seg veldig etter det, men blir fortsatt ganske plagsom med en gang han drikker litt, og begynner å skal kverulere og krangle på hver minste lille filleting noen sier. Han gir seg ikke når folk er enige med han engang, bare kverner ivei på samme poenget til folk blir drittlei og går og legger seg. Han ødela flere julaftener og nyttårsaftener på denne måten for meg. Ett år kjefta han bestefar så huden full at han gikk og la seg kl 10 på julekvelden. Skikkelig koselig stemning etter det Dette har ført til at jeg knapt rører alkohol i voksen alder. Endret 12. oktober 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Darkane Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Dette med at barna tar etter foreldrene sine er noe man har visst i alle år, og dette syntes jeg på ingen måte er rart. Syntes det er skikkelig irriterende når noen i familien min eller mine venner nevner dette med at alkoholisme "ligger i blodet", eller at man kan arve det å få smaken på alkohol. I en diskusjon med dem argumenterer de ofte med at dette kan sammenlignes med å arve en sykdom. Jeg mener at det kun beror på deg selv å avgjøre om du skal drikke. Sett at jeg vil drikke alkohol hver eneste dag og gjør dette, vil nok dette mest sannsynlig føre til alkoholisme uansett om man har såkalte "anlegg" for det, eller om man aldri har hatt dette problemet i sin generasjons-linje... Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Alkohol kan virke vanedannene på kroppen, på linje med f.eks. nikotin. Det er mye mulig at noen kan blir lettere avhengig av disse stoffene enn andre, men det går på ingen måte an å arve en vane. Da snakker vi i så fall om sosial arv, som nevnt tidligere i en post her. Lenke til kommentar
Darkane Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 det går på ingen måte an å arve en vane. Det er dette jeg er usikker på... Er alkoholisme en vane/uvane, eller ligger dette i genene våre på lik linje med å arve f.eks utseende etc.? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Litt Off T, men litt relevant også Det skal sies at min far ikke er alkoholisert, men jeg har sett han full mange ganger i "voksen"-selskaper(hvor for øvrig alle andre "voksne" er fulle). Jeg synes i alle fall det er ekkelt, selv om det ikke er så ille som det kunne vært. Jeg vet jeg er heldig, men jeg synes i alle fall det er ekkelt når pappa er full. Mamma er aldri full men hun røyker(same shit different pile, jeg holder meg unna det og). Jeg synes det er motbydelig. Jeg tror at jeg som en konsekvens av det har holdt meg unna alkohol, så her er det i såfall stikk motsatt av noen slik arv. Men nå er jeg jo såvidt kommet i "den alderen" hvor man driver med fest&fyll, så jeg har jo enda muligheten til å bli en fyllebøtte.=P Poenget var i allefall at jeg har sett på mine forbilder og hvordan de blir under alkoholpåvirkning, og det ser ikke kult ut selv om det kanskje er gøy å være full. Jeg tar altså ikke etter faren min eller andre nære forbilder som drikker alkohol(foreløpig). Mitt største forbilde er for øvrig morfaren min som er avholdsmann , men han bor såpass langt unna, at jeg ikke ser så mye til han og hvordan han oppfører seg, så jeg kan ikke påstå at jeg tar etter han. Når det gjelder ren genetisk arvelighet, så kan jo en slekt være mer tilbøyelig til å bli avhengig en en annen slekt, vil jeg tro. Om ikke det foregående var veldig relevant, så er i alle fall denne artikkelen det. Den hevder at alkoholisme er arvelig. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 det går på ingen måte an å arve en vane. Det er dette jeg er usikker på... Er alkoholisme en vane/uvane, eller ligger dette i genene våre på lik linje med å arve f.eks utseende etc.? Jeg kan ikke se noen argumenter for at det skal være rent biologisk arvelig, så jeg velger å tro det som slår meg som mest sannsynlig, nemlig at dette er noe man velger å begynne med, og man velger(til en viss grad, her kan man jo trekke inn hvorvidt arvestoffet er mer tilbøyelig for å bli avhengig enn normalt) å drikke regelmessig/hyppig, og hyppig alkoholkonsum medfører en fare for avhengighet. En kort konklusjon er at (hehe) man velger avhengighet. Jeg er åpen for at det er biologisk arvelig også, men slik det er nå så tror jeg ikke det. Vil bare nevne at jeg synes dette var et fint tema å ta opp, og jeg har lyst til å ta det opp i psykologivalgfaget. Dette blir bare mer og mer interresant jo mer jeg tenker på det =). Lenke til kommentar
haarod Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Selvom faren din er/var alkoholiker betyr det ikke at du trenger å bli det. Du kan jo bli påvirket, men alkoholisme kan på ingen måte arves på samme måte som f.eks. utseende. Din oppførsel i fylla kan dog være "arvelig" på ett vis ved at du har sett faren din full og ubevisst oppfører deg som han. Men hvis du har sett noen "forbilder" i fylla og du synes det er ekkelt, flaut så blir jo det et bilde i underbevisstheten din. Men uansett; hvis du begynner å drikke i bevisst tilstand er det ditt eget valg. Endret 12. oktober 2005 av HKoN- Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg har hørt fremleggelse av teorier om at det kan være genetisk arvelig, men om det er sant, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 hvordan du reagerer på alkoholen er nok arvelig, men selve alkoholikerproblemet kommer nok heller av svak viljekraft. hvis ikke man vil være alkoholiker da. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 hvordan du reagerer på alkoholen er nok arvelig, men selve alkoholikerproblemet kommer nok heller av svak viljekraft. hvis ikke man vil være alkoholiker da. Støtter utsagnet ditt. Faren min har aldri hatt noe alkohol problem utover hva jeg veit, men han drikker vel like mye som en gjennomsnittlig mann på 50 år. En 6-7 øl eller en flaske vin i uka ca. tipper jeg. Jeg derimot drikker sikkert 3 ganger så mange liter alkohol i året som det han gjør Men i beruset tilstand er vi vel ganske like. Mamma drikker nesten aldri så henne har jeg ikke arva noe etter hvertfall. Hun drikker vel vin sammen med pappa eller pils, men det er sjeldent. Og cognac til kaffen En annen ting med foreldre som jeg ikke har arvet er den kose drikkinga. Der de drikker ETT? glass aquavit eller noe til mat. ETT? Hvis du først skal bruke så mye penger på drekke kan du vel likesågodt drikke deg full? Og som fattern gjør... Tar seg en halvliter etter han er ferdig på jobb, så han har en god unnskyldnig for å ikke kjøre meg noe sted senere på kvelden Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er vel en ting som kommer etter en stund, Feh. Menneh, hvorfor sier de at det bare er arvelig fra farssiden, og ikke morssiden da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg har en hau av alkoholikere i familien og jeg har ikke blitt det enda.. Så tror alkoholsimse er langt ifra arvelig og heller kommer av "egen vilje". Endret 12. oktober 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er vel en ting som kommer etter en stund, Feh. Menneh, hvorfor sier de at det bare er arvelig fra farssiden, og ikke morssiden da? Er vel mannen i huset som pleier å drikke mest da kanskje? Sånn er det hvertfall her. Har sett fattern full 1 gang og har heller aldri selv drukket sammen med pappa, men jeg har drekki mange ganger sammen med kompiser og fedrene dems Men aldri sammen med mødrene... Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 at du i det hele tatt spør viser jo at du har litt noia får å bli alkis Men for å svaret på spørsmålet ditt, jeg tror det er mer sosial arv, men man veit jo aldri. Begge besteforeldrene mine på fars sida mi var alkoholikere, oldemor var det, hun også på fars sida, og min far. Så jeg jeg burde passe meg selv, men det gjør jeg ikke Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Så jeg jeg burde passe meg selv, men det gjør jeg ikke I second that Noen burde vel kanskje komme med en definisjon på alkoholiker her? Jeg veit det ikke, men jeg tror jeg er veldig nære når vi snakker mengde alkohol. Nå drikker jeg for å ha det gøy da, ikke for å "drukne sorgene" lol. Er vel kanskje det som forbindes med en alkoholiker, en som prøver å rømme fra virkeligheten? Eller er en akoholiker en gammal grinebiter som sitter hjemme og kjefter etter litt for mye gin? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du er ikke alkoholiker før du kjenner suget etter alkohol, pr. min definisjon i hvert fall. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Nuvel, alle kjenner suget etter alkohol når de står på jobb på en lørdagsformiddag. Lenke til kommentar
ra_berg Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg var på avrusningsklinikk sammen med min far, og forøvrig resten av familien, for en lang tid tilbake (ca 8 år). Terapeutene der fortalte meg iallefall at alkoholisme kan være genetisk arvelig. I en alder av 22 år har jeg et fornuftig forbruk av alkohol, og ingen spes. trang for å drikke. Menmen, hvem vet hva som skjer i fremtiden.. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) hvordan du reagerer på alkoholen er nok arvelig, men selve alkoholikerproblemet kommer nok heller av svak viljekraft. hvis ikke man vil være alkoholiker da. Det var det jeg prøvde å få frem, men du klarte det ganske mye bedre enn meg Ifølge WHO er kvinner som drikker tre flasker vin (= ca. 18 enheter alkohol), og menn som drikker fem flasker vin (= ca. 30 enheter alkohol) eller mer i uken alkoholikere. En alkoholenhet er ca. 3.5 dl øl/1.2 dl vin/0.4 dl brennevin. Men hvis du er alkoholiker er det ikke bare mengden alkohol som teller. Hvis drikkingen din hindrer deg i å fungere optimalt i hverdagen, bør man begynne å tenke seg om. Ander symptomer/faresignaler er: -om du drikker alene, utenom en sosial setting -om du stadig blir for full -om du begynner å forandre deg når du drikker på måter du ikke gjorde før -om du havner opp i farlige situasjoner når du har drukket -om alkoholbruket ditt går utover personer som står deg nær OT: Hva er koden for punkt, trodde det var (*) jeg. Endret 12. oktober 2005 av HKoN- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå