Gå til innhold

Konvertering til sort-hvitt

steinrr

Anbefalte innlegg

Driver og eksperimenterer med konvertering av bilder til sort-hvitt.

Det er jo en kunst i seg selv å lage "smashing" sort-hvittbilder fra farger.

Noen som har noen erfaringer på området? Verktøy etc?

Selv bruker jeg Photoshop med adjustment layers.

Noen som har noen kommentarer til følgende sort-hvittversjon av bildet under:

Fargeversjon

Sort-hvittversjon

(NB! Ikke tenkt på motivet. Det er kjedelig, men brukt for å eksperimentere)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvilke funksjoner du velger under "Adj layer", men en god måte å lage s/h bilder er channel mixer, huke av for monochrome, og så leke seg med sliderene.

Ikke noen fasit på hva de skal stå på, ekstreme verdier gjør ofte bildet mer dramatisk og spennende. Huskeregel er at bildene ofte blir passe lyse\mørke når summen av de tre sliderene er ca 100...

Det er også veldig forskjell i hvordan folk liker s/h bilder, så det er bare å eksprementere. Har du lyst på inspirasjon, så sjekk gjerne ut bildene til Ansel Adams...

ChristopherH

post-209-1129072623_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noen grunnprinsipper må være å få utnyttet hele toneomfanget fra høylys til dype skygger og å ha god separasjon mellom tonene til forskjellige billedelementer, slik at ikke motiv smelter inn i bakgrunnen etc :)

I tillegg blir lys og skygge mye viktigere enn ved fargefotografi, noe å tenke på mens man er ute og fotograferer..

Legger ved et forslag.

Mvh

Kjetil

post-209-1129092471_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dersom du er interessert i digital sort-hvitt fotografering ved å konvertere fargebildene dine til sort-hvitt i PS eller lignende anbefaler jeg deg å kjøpe bladet "Black & White Photography". De har mange glimrende artikler om forskjellige fremgangsmåter, og også annet interessant stoff om både analog og digital sort-hvitt fotografering.

Det vil i de fleste tilfeller være best å skyte bildene i farver og konvertere til sorthvitt i det digitale mørkerom, da et fargebilde inneholder flere nyanser enn et sort-hvitt bilde, og vil gi deg bedre muligheter til å få bildet akkurat slik du vil ha det. Det finnes mange fremgangsmåter for å gjøre dette, noen beskrevet allerede i denne posten. Når det kommer til stykket handler det mye om personlige preferanser. Fortsett å prøve deg frem.

En god måte å lære på kan være å studere andres arbeide, som er nok en god grunn til å kjøpe B&W PGM.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilke funksjoner du velger under "Adj layer", men en god måte å lage s/h bilder er channel mixer, huke av for monochrome, og så leke seg med sliderene.

Jeg legger til to adjustments layers - begge to type hue/saturation.

På nr. 2 setter jeg saturation til -100.

Da kan jeg bruke det første adjustments-laget til å kontrollere hue/saturation/lightness for enten alle farger eller bare for noen farger om gangen.

Det er også mulig å legge til et brightness/contrast-lag for å pushe opp kontrasten litt, slik at bildet får litt mer trøkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...