Gå til innhold

Trenger hjelp med Drupal

Anbefalte innlegg

Hei! Skal lage en side for en kompis som har eget firma og vil derfor ha en dynamisk side de kan selv redigere og konfigurere enkelt. Derfor tenkte jeg på PHP nuke da dette virker som noe som er enkelt å sette opp.

Han har skaffet domene fra webhuset.no og serverne deres vet jeg støtter MySQL, men jeg vet ikke om dette er en tilleggsfunksjon som må abboneres på..

Jeg begynte å bruke denne

guiden, men der står det at jeg trenger en "nuke***.tar.gz"-fil.

Hva er egentlig dette. Er det selve PHPen eller nuke eller hva? Og er ikke .tar og .gz en annen variant av .zip?

Så hva trenger jeg? Har lastet ned php nuke 7.8, men vet ikke helt hvor jeg skal legge innholdet. Og om noe annet må legges på ftp-rooten først?

Takker for alle svar som kanskje vil gi mer en indikasjon på fremgang! :)

Edit: Skrinla PHP Nuke og installerte Drupal istedet.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok takk! Har ikke kommet lenger enn at jeg holder på å laste opp filene fra php nuke html mappen. Har lastet opp bildene i binary mode og resten i ASCI2-mode. Hvorfor jeg må gjøre det aner jeg ikke men..

Leste også et sted at det ikke er særlig lurt å benytte php nuke 7.7 og 7.8 på grunn av store sikkerhets mangler. Hvilken versjon er da best å bruke?

Og en annen ting. La merke til at på roten på ftpen så er det en mappe som heter "www". Er det der jeg skal legge alt eller?

Lenke til kommentar
Og en annen ting. La merke til at på roten på ftpen så er det en mappe som heter "www". Er det der jeg skal legge alt eller?

Yep, er stort sett "www" eller "public_html" den heter (noen ganger er begge to der, i så fall er vanligvis "www" bare en snarvei til public_html, så det blir det samme hvilken du bruker).

Lenke til kommentar
Hvor mye jobb det er å lage en webshop er helt avhengig av hvor avansert det skal være. Hvis du kikker på www.hotscripts.com så finner du mange ferdige scripts.

5021205[/snapback]

Mmm, men her er vel det største problemet sikkerhet vel? Vil ikke begå meg utpå noe som ikke er sikkert. For jeg ganske så grønn innen php og har egentlig ikke peiling på hva jeg holder på med! :dontgetit:

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Det finnes mange bøker som viser deg hvordan du lager en handlekurv, men ikke en gang de tar nok hensyn til sikkerhet.

5023034[/snapback]

Så hva er egentlig risikoen da? At andre kanskje kan legge masse ting i handlekurven og ikke betale for det? Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer helt, men jeg regner med at det er noe automatisk som gjør at når en person gjør ferdig en bestilling så sendes en faktura eller noe sånt automatisk? Trenger det å være mer avansert enn det?

Eller kanskje det kreves at det skal gå an å betale med Visa? Da er nok sikkerheten et større tema enn det jeg hadde trodd..

Lenke til kommentar
Det finnes mange bøker som viser deg hvordan du lager en handlekurv, men ikke en gang de tar nok hensyn til sikkerhet.

5023034[/snapback]

Så hva er egentlig risikoen da? At andre kanskje kan legge masse ting i handlekurven og ikke betale for det? Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer helt, men jeg regner med at det er noe automatisk som gjør at når en person gjør ferdig en bestilling så sendes en faktura eller noe sånt automatisk? Trenger det å være mer avansert enn det?

Eller kanskje det kreves at det skal gå an å betale med Visa? Da er nok sikkerheten et større tema enn det jeg hadde trodd..

5023607[/snapback]

Skal man kunne bruke visa er du nok i en anne liga når det kommer til nettbutikk. Da må kortet sjekkes opp mot sentralen osv, og dette koster. I tillegg må du ha en så sikker tilkobling at brukerne har tiltro til butikken.

Risikoen er jo at noen kan stikke av med informasjon om brukerne.

Lenke til kommentar
Skal man kunne bruke visa er du nok i en anne liga når det kommer til nettbutikk. Da må kortet sjekkes opp mot sentralen osv, og dette koster. I tillegg må du ha en så sikker tilkobling at brukerne har tiltro til butikken.

Risikoen er jo at noen kan stikke av med informasjon om brukerne.

5025494[/snapback]

Regnet med det. Vil ikke risikere det! :nei:

Fikk omsider ordnet Drupal ved (masse) hjelp av Ingardj og har fått satt opp ihvertfall noe! Men fikk ikke helt til å sikre phpmyadmin. Noen enkel måte å gjøre det på? Sånn at alle bare kan komme inn?

Lenke til kommentar

Ok, mulig det er noe meget vesentlig jeg har gått glipp av, men hvordan legger jeg til innhold? Jeg vet jeg kan legge til innhold via kontrollpanelet på Drupal, men jeg forstår liksom ikke hvordan jeg legger til et dokument med tekst osv. Trodde det bare var basic html, men når jeg lager en meny, så får jeg beskjed om å legge til en sti til dokumentet. Hva skal stå der? Jeg prøvde å laste opp en vanlig html-fil og legge stien til den, men da kom det fram at filen ikke finnes når jeg prøvde å trykke på menyen jeg lagde. :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ok, mulig det er noe meget vesentlig jeg har gått glipp av, men hvordan legger jeg til innhold? Jeg vet jeg kan legge til innhold via kontrollpanelet på Drupal, men jeg forstår liksom ikke hvordan jeg legger til et dokument med tekst osv. Trodde det bare var basic html, men når jeg lager en meny, så får jeg beskjed om å legge til en sti til dokumentet. Hva skal stå der? Jeg prøvde å laste opp en vanlig html-fil og legge stien til den, men da kom det fram at filen ikke finnes når jeg prøvde å trykke på menyen jeg lagde. :dontgetit:

5028189[/snapback]

Du skal bruke linken Create content når du skal lage nytt innhold. Opprett så en ny "page" hvor du skriver inn HTML koden til siden.

Jeg har en test-installasjon av Drupal (siste versjon 4.7-CVS i skrivende stund) her:

http://saivertweb.no-ip.com:380/drupal-cvs/

Send meg PM om du vil ha konto der for å teste ut ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...