Gå til innhold

Kåring av årets Nettside 2005


Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Tenkte at www.hw.no kunne lage en artikkel der de kårer årets beste nett-tjeneste / nettside her i Norge 2005. Jeg ønsker at DU nominerer en verdig kandidat så kan jeg få en moderator til å lage en avstemning, samt pushe på en skribent til å lage en artikkel :D

 

Hva er kravene?

 

1. Nettsiden skal være NORSK. Ingen utlandske sider her nå!

2. Siden bør være av en slik karakter at den er en verdig kandidat :D

3. Sider i HW nettverket er ikke lov å nominere.

 

 

 

ÅRETS BESTE NETTSIDE 2005

 

 

Jeg nominerer:

 

 

www.nrk.no

 

Ja overraskende nok nominerer jeg denne siden og det er nettopp nett-tjenesten Nett-TV som gjorde at dette var en verdig kanditat. Nett-TV er stort sett gratis og jeg har hylt lenge og vel av Singelklubben som vises kostnadsfritt over nettet :D

 

519477.jpeg

 

 

En annen positiv sak er at siden byr på nyheter, nettradio og er samtidig lett og enkel å ta seg rundt på. Dette kombinert med svært gode linjer gjør at det er lett og underholdende å se TV i meget god kvalitet. Brukergrensesnittet er med andre ord på høyeste nivå

 

Eneste minuset med siden er at NRK har valgt å ta betalt for enkelte av sine program på nett-tv. Dog har jeg ikke personlig opplevd dette, men det er nok til at det skurrer litt i mine ører.

 

 

 

Kandidat nr 2 finner vi i reisebransjen:

 

 

http://www.norwegian.no/

 

Denne nettsiden har klart det ingen andre sider har klart før de: De viser deg faktisk hvor du finner de lavest prisede billettene. Brukergrensesnittet er helt i verdensklasse. Det er enkelt, innbydende og oversiktlig. Enorm bonus for reisekalenderen. Dette betyr at du kan på en enkel måte velge å reise den dagen og på den tiden billettene er billigst.

 

Siden er rett og slett genial.

 

 

 

 

 

 

 

 

Da håper jeg å se at dere nominerer verdige kandidater folkens ;D Dere kan også kommentere ulike valg. Måtte den beste vinne :fun:

Endret av Howard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Google.no er selvfølgelig en verdig kandidat.

Det er den eneste søkemotoren jeg bruker på nett.

Der finner jeg jo alt det måtte være. ;)

 

Bruker forresten google til å søke etter innlegg på hw.no.

Mye bedre enn hw.no sin søketjeneste.  :yes:

Google er norsk ? :p

 

årets beste nett-tjeneste / nettside her i Norge 2005

Ja google er engelsk, norsk og sikkert mange flere diverse språk.

Akkurat som wikipedia.no

 

EDIT: Det jeg mener er at google er egentlig engelsk, men den er oversatt til norsk, så jeg antar den som norsk. Dahle får bestemme om den skal taes med eller ikke. Hvis ikke er det bare å ignorere dette innlegget. :)

Endret av Espen54
Lenke til kommentar

Mange gode kandidater her, men også sider med betydelige mangler. De fleste av kandidatene er dårlige når det gjelder tilgjengelighet for personer med funksjonshemminger. Sidene er heller ikke 100 % plattformuavhengige, og følger ikke W3 standarder godt nok. Flere av tjenestene til NRK.no er problematiske på LINUX plattform, blant annet nett-TV (Grunnet bruk av MS standard).

 

Selv om jeg er enig i at NRK.no er en verdig kandidat, og virkelig et godt produkt når det gjelder innhold og tjenester, så bør slike forhold telle når man skal kåre gode sider. Noe dessverre altfor få legger vekt på. Så skal gode nettsider kåres bør også følgende tillegges vekt.

  • Fungerer på alle plattformer og nettlesere (inkl tekstbaserte). Dvs ikke bruk av propritiære formater/løsninger. Kunne være lesbare på mobile enheter.
  • Tilfredstille WAI-A (Må kravene når det gjelder nettilgjengelighet for funksjonshemmede).
  • I størst mulig grad følge W3 standarder, og validere mot disse.

I tillegg bør nyhetsbaserte sider som minimum tilby RSS. (Heldigvis gjøre de fleste det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...