Sweet Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hei jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste det her, men siden det har med strøm og gjøre tok jeg det i PSU og Elektronikk. Jeg fikk 2 oppgaver i dag på skolen. 1: mål strømmen i stjerne og trekant koblingen. 2: hvordan ville du måle driftstrømmen i anlegget? vis med skisse. dette er en motor som er koblet med start knapp og stopp knapp. er strøm og driftstrøm det samme? Mvh Sweet™ Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Går vel ut ifra at driftstrøm og strøm går for det samme ja, men pass på at startstrømmen på en motor er ca 6 ganger eller høyere enn normal driftstrøm.. Men hvordan jeg ville målt strømmen, det husker jeg ikke, egentlig litt flaut for å være VK2 Automasjons elev men Men tror jeg ville brukt en form for tangamperemeter.. Endret 11. oktober 2005 av Knudre Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 hmm greit da skriver jeg det jeg.. ville vel målt i serie knudre? nappe ut ene lederen og koble amperemeteret der... eller? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Driftstrøm er strømmen motoren trekker under drift. Strømmen måles enten med tanganperemeter over den ene lederen eller ved at man kobler strømmen som går i den ene ledere via et amperemeter. Dette forutsetter selvsagt at motoren har like viklinger noe alle 3~ motorer har. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 hmm greit da skriver jeg det jeg.. ville vel målt i serie knudre? nappe ut ene lederen og koble amperemeteret der... eller? Ja, du må nok måle i serie ja, hvis ikke kommer du til å ha et svidd amperemeter Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hei. Med et tangamperemeter trenger du ikke "nappe ut" noe som helst. Du klipser kjeften på amperemeteret rundt en (og bare en) leder og leser av strømmen. For en motor vil du gjøre dette på alle tre lederne for å sjekke at det er lik strøm i alle fasene. Om strømmen ikke er lik er det sannsynligvis en feil på motoren. Meteret måler egentlig magnetfeltet rundt lederen. Husk å begynne målingen med meteret stilt inn på høyeste område og gå nedover til du har passende utslag. Sjekk denne linken og trykk på virtuell demo. http://www.fluke.no/comx/show_product.aspx...ono&product=elw Obs, jeg har ingen tilknytning til Fluke. Good Luck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå