Gå til innhold

Er dere for eller i mot aktiv dødshjelp?


Anbefalte innlegg

Prinsippløst, kanskje. Men dette er et såpass ømfintlig tema at vi ikke kan begynne å prate om prinsipper eller ikke prinsipper.

Hæ?!

 

Dette med "eierett" er for meg bare oppgulp som kommer fra "smartinger" som ønsker å virke intellektuell og wannabe politisk engasjert. Det er rett og slett piss og meningsløse drømmer som aldri ville ha fungert eller blitt en realitet i dagens verden.

Dette røret forsto jeg heller ingenting av. Hvorfor begriper ikke du at prinsippet eierett er en dagens realitet i den etiske problemstillingen rett til aktiv dødshjelp eller ikke-rett til aktiv dødshjelp, både i filosofisk og politisk sammenheng?

 

Neste gang du snubler inn i en debatt om prinsipielle spørsmål du forstår ingenting av, kan du heller da bare holde deg unna, fremfor å sabotere den med alskens usaklige meningsløsheter?

5023236[/snapback]

 

Interessant hvordan du finner på nye ord for å fremheve din fantastiske diskusjonevne. :) Hvis du tror saken bare handler om eierett, så synes jeg det er på tide du tar deg en bolle. Eierett meg her og eierett meg her. Vi lever i et samfunn. Ja, faktisk påvirkes vi av hverandre. Men for all del, la egoismen råde og eieretten være vår grunnpilar. Vi trenger ikke noe samfunn. La oss alle bare værne om vår egen eierett.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du selvmord er mulig å begå mot sin vilje?
Nei' date=' men hvorfor heter det da selvmord? [/quote']

Det er fordi ordet "selvmord" definerer den instrumentelle handling. Derfor er det ordbøker flest er unyttig og villedende som oppslagsverk i debatter hvis et minimumskvantum begrepsforståelse er helt essensielt for deltagelse.

 

Slutt å tull! Det er selvfølgelig fordi man myrder seg selv.

 

Det eneste som skiller er at det er mord med samtykke.

Like lite som det finnes tjuveri med samtykke' date=' finnes mord med samtykke. Når skal du få inn i det tjukke huet ditt at uttrykt samtykke eller uttrykt motvilje er det eneste som skiller handlingene "mord" og "aktiv dødshjelp" begrepsmessig milelangt fra hverandre? [/quote']

 

Aktiv dødshjelp ligger under mord. På samme måte som en torsk ligger under fisk.

Da hjelper det lite at det er stor forskjell på en torsk og en laks.

 

Det er ikke logisk for meg. Kanskje det er din logikk det er noe i veien med?

Noe som er logisk' date=' er logisk. Prøv å forstå slike grunnleggende logiske selvfølgeligheter. [/quote']

 

Noe som ikke er logisk er ikke logisk bare fordi den som påstår det er logisk sier det.

 

Men mord er mord og drap er drap. Enten det er med tillatelse eller ikke. enten det er med vilje eller ikke.

Ifølge denne logikk er betaling betaling' date=' uavhengig hvorvidt tillatelse er gitt eller ei. Når noen med våpen har truet fra deg tusen kroner, er ikke disse pengene stjålet, men betalt. Grunnen til at disse pengene er penger du har betalt, skyldes den instrumentelle likhet "å overføre penger ifra èn hånd til en annen".

Bare når idioter befatter seg med logiske verktøy, får vi slike resultater. [/quote']

 

Ran ligger ikke under betaling på samme måte som at en hval ikke er en fisk selv om den svømmer i havet og ligner en fisk.

 

Disse medfører å ta livet av et menneske. så har man de forskjellige typene: Aktsomt drap' date=' uaktsomt drap, balmhjertelighetsdrap (les aktiv døshjelp) Selvmord, selvdrap osv. [/quote']

Og derfor, som vist i analogien ovenfor, kan ikke det å ta livet av et menneske være drap før kriteriet "uten samtykke" er oppfylt.

5021876[/snapback]

 

Og en torsk kan ikke være en fisk fordi den har skjegg. det har ikke andre fisker :roll:

 

Og aktiv dødshjelp er balmhjertelighetsdrap dersom aktiv dødshjelp brukes for å stoppe lidelser.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Siden intellektet til enkelte deltakere (i egne øyne) ser ut til å befinne seg i en annen sfære enn resten av diskusjonsdeltakernes, og tidligere hint fra andre moderatorer om å slutte med personkarakteristikker ikke ser ut til å hjelpe, stenges tråden.

 

*Advarsler utdelt til ett par av deltakerne*

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...