Snillingen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Rom, Stoff og Tid 3.422 En kloss kan gli på et skråplad der hellingsvinkelen er 36,89 grader I A er det festet en snor som går over i trinse T og ender i en annen kloss B. Vi ser bort ifra massen til trinsa og snora og regner ikke med noen friksjon i trinsa. Massen av A er 1 kg og massen av B er 0,52 KG. Hvis A får et lite puff nedover vil den fortsette med konstant fart. a) finn friksjonstallet mellom kloss A og skråplanet Hvor stort er draget i snora? 3.445 En gruppe skistudenter ønsker å måle friksjonstallet mellom skiene og snøen. De gjør målingene i en rett skibakke der vinkelen er 25 grader. De har også fått opplysninger om luftmotstanden og vet følgende: Når en skiløper står net bakken på ski øker luftmotstanden gjevnt med farten Denne dagen er luftmotstanden 170 N når farten er 10 m/S b) Hva er det rimelig å sette luftmotstanden til når skiløperen har farten 7 m/s? Endret 11. oktober 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Konstant fart; dermed er snordraget det samme som tyngden til B. 0,52 kg * 9,81 m/s^2 = 5,1 N PS. jeg har valgt positiv retning mot venstre. G(A) kan dekomponeres til G(parallell) og G(normal). G(normal) er det samme som normalkraften. Vi finner G(n) = G(A) * cos 36,87 = 7,85 N Ved konstant fart vil friksjonstall være lik tangens til vinkel. tan 36,87 = 0,75 I fasiten står det 0,10 , men jeg greier bare ikke å få det til å stemme. Fordi det er jo konstant fart! Den andre har jeg ikke tid til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå