Papillon Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Kom nettopp hjem med en saftig bot på 700,- for å ha parkert feil på scooter. Sto ikke til hindring for noen/noe, med stod utenfor fastsatte parkeringsplasser. Kan dette være lov? Trodde scootere kunne parkeres på lik linje med sykkler. Det var forresten en privat aktør som utsendte boten. Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Kom nettopp hjem med en saftig bot på 700,- for å ha parkert feil på scooter. Sto ikke til hindring for noen/noe, med stod utenfor fastsatte parkeringsplasser. Kan dette være lov? Trodde scootere kunne parkeres på lik linje med sykkler. Det var forresten en privat aktør som utsendte boten. Hvis det var privat aktør du fikk boten av så kan du vel bare si at det ikke var du som parkerte scooteren der. Skyld på vennen din som nå har flyttet til Afrika ellerno. Det fungerer faktisk...men det innebærer at du må skrive et brev der du forklarer at du ikke brukte scooteren. De kan ikke bevise det motsatte. Uten og vite nøyaktig hvordan det fungerer så kan ikke de bøtelegge på samme måte som staten gjør. Endret 11. oktober 2005 av Nobrains Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Dakars papi At det går ann å være så... Kaldblodig! Lenke til kommentar
Glenn635 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 I dette tilfellet vil jeg si at parkeringsselskapet er direkte smålige. En scooter er vel ikke i veien hvis den parkeres utenfor oppmerket felt! Nei, si du lånte bort scooteren til en annen person. I dette tilfellet har selskapet ikke fortjent annet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 I dette tilfellet vil jeg si at parkeringsselskapet er direkte smålige. En scooter er vel ikke i veien hvis den parkeres utenfor oppmerket felt! Nei, si du lånte bort scooteren til en annen person. I dette tilfellet har selskapet ikke fortjent annet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece Må jeg ikke da dokumentere for hvem som kjørte scooteren? Hvordan skal jeg gå frem på dette? Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Du må vel si et navn på den personen du lånte den til....det er vel bare og finne et jon doe navn og si at personen bor i utlandet ellerno... De kan ikke kreve mer uten og trekke deg for retten ellerno... Min far og flere bekjente bruker hvertfall denne metoden hver gang de blir bøtelagt av private parkeringselskaper. Fremgangsmåten er bare og sende et brev inn om at boten er ugyldig siden du ikke var fører av kjøretøyet. Du lånte bort kjøretøyet til Britney Spears mens hun ferierte i Oslo og de kan nå henne på hollywoodroad 1 i usa. Da blir saken nesten automatisk droppet... De har vel muliget til og trekke deg for retten kanskje...men har ikke hørt det blir gjort, det er sikkert ikke bare en enkel sak for de da. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hvis bildebevis framlegges, så er det samme hvem som kjørte den, men de tar sjelden bilde Hva om bota har blitt "borte" da? Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Hva om bota har blitt "borte" da? 4992817[/snapback] Da vil jeg anta at jeg får purring og medfølgende ekstragebyr. Det beste er nok å betale boten og sende inn klage etterpå. Synes det er hårreisende at jeg får 700,- bot på scooter for å stå inntil en vegg i 5 min, ikke til hindring for noen. Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) En moped / scooter kan parkeres som en tråsykkel, så den bota kan du bare brenne. Endret 15. oktober 2005 av christer-R Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 En moped / scooter kan parkeres som en tråsykkel, så den bota kan du bare brenne. 5011219[/snapback] Kan du vise til noen konkrete regler som sier det? Lenke til kommentar
C_D_R Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Jeg er også 99% sikker på at en moped kan parkeres som vanlige sykler. Lenke til kommentar
Glenn635 Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 I dette tilfellet vil jeg si at parkeringsselskapet er direkte smålige. En scooter er vel ikke i veien hvis den parkeres utenfor oppmerket felt! Nei, si du lånte bort scooteren til en annen person. I dette tilfellet har selskapet ikke fortjent annet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece Må jeg ikke da dokumentere for hvem som kjørte scooteren? Hvordan skal jeg gå frem på dette? 4990824[/snapback] Nei du trenger ikke dokumentere at du lånte bort mopeden til noen andre. Det er p-selskapet som må BEVISE at det faktisk var nettopp DU som parkerte. Med mindre de har filmet deg kjøre inn og parkere kan de selvsagt ikke bevise dette..... For å være 100% safe, sier du det var et medlem av familien som lånte mopeden og "feilparkerte" den. Da er du ikke pliktig å oppgi navnet på vedkommende, ikke engang ovenfor politiet eller i en rettsal. Dette er samme metode som virker hvis en blitt knipset i fotobokser, kjørende i en bil. Denne p-boten trenger du IKKE bekymre deg for! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 I dette tilfellet vil jeg si at parkeringsselskapet er direkte smålige. En scooter er vel ikke i veien hvis den parkeres utenfor oppmerket felt! Nei, si du lånte bort scooteren til en annen person. I dette tilfellet har selskapet ikke fortjent annet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece Må jeg ikke da dokumentere for hvem som kjørte scooteren? Hvordan skal jeg gå frem på dette? 4990824[/snapback] Nei du trenger ikke dokumentere at du lånte bort mopeden til noen andre. Det er p-selskapet som må BEVISE at det faktisk var nettopp DU som parkerte. Med mindre de har filmet deg kjøre inn og parkere kan de selvsagt ikke bevise dette..... For å være 100% safe, sier du det var et medlem av familien som lånte mopeden og "feilparkerte" den. Da er du ikke pliktig å oppgi navnet på vedkommende, ikke engang ovenfor politiet eller i en rettsal. Dette er samme metode som virker hvis en blitt knipset i fotobokser, kjørende i en bil. Denne p-boten trenger du IKKE bekymre deg for! 5012990[/snapback] Da er man forpliktet til å fortelle det som er sant til politi og rettsvesen her i Norge, alt annet er straffbart og annbefales ikke. Om man har moral til å lyve til en annen for være opp til vedkommende. Trafikkreglene læres når man tar mopedlappen, så da lærer man åssen man skal parkere. På private p plasser er det privatrettslige regler som gjelder. Hvis du mener boten er ufortjent så klager du til dem, hvis du ikke gjør det så betal boten. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Jeg er også 99% sikker på at en moped kan parkeres som vanlige sykler. 5012273[/snapback] Nei, det er ikke egne parkeringsregler for mopeder. Samme regler gjelder for alle motoriserte kjøretøy, om det er to eller fire hjul spiller ingen rolle. Selv om mange tror dette. Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Nå sitter jeg med en del motstridende argumenter. Kan folk vise til lovverk som støtter opp under deres påstande? Takk Lenke til kommentar
Glenn635 Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 I dette tilfellet vil jeg si at parkeringsselskapet er direkte smålige. En scooter er vel ikke i veien hvis den parkeres utenfor oppmerket felt! Nei, si du lånte bort scooteren til en annen person. I dette tilfellet har selskapet ikke fortjent annet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece Må jeg ikke da dokumentere for hvem som kjørte scooteren? Hvordan skal jeg gå frem på dette? 4990824[/snapback] Nei du trenger ikke dokumentere at du lånte bort mopeden til noen andre. Det er p-selskapet som må BEVISE at det faktisk var nettopp DU som parkerte. Med mindre de har filmet deg kjøre inn og parkere kan de selvsagt ikke bevise dette..... For å være 100% safe, sier du det var et medlem av familien som lånte mopeden og "feilparkerte" den. Da er du ikke pliktig å oppgi navnet på vedkommende, ikke engang ovenfor politiet eller i en rettsal. Dette er samme metode som virker hvis en blitt knipset i fotobokser, kjørende i en bil. Denne p-boten trenger du IKKE bekymre deg for! 5012990[/snapback] Da er man forpliktet til å fortelle det som er sant til politi og rettsvesen her i Norge, alt annet er straffbart og annbefales ikke. Om man har moral til å lyve til en annen for være opp til vedkommende. Trafikkreglene læres når man tar mopedlappen, så da lærer man åssen man skal parkere. På private p plasser er det privatrettslige regler som gjelder. Hvis du mener boten er ufortjent så klager du til dem, hvis du ikke gjør det så betal boten. 5017644[/snapback] Vedr politi og rettsvesen har du rett, men ovenfor et privat p-selskap som i dette tilfellet har opptrått ekstremt smålig synes jeg ingen burde ha dårlig samvittighet for å "lyve" til. Europark har allerede tapt en rettsak så det suste, noe selvsagt alle andre private p-selskaper har fått med seg. INGEN selskaper vil derfor prøve en ny slik sak for retten, før det skjer en lovendring på området. Dvs en lovendring som likestiller kommunale og private p-selskaper. Lovendringer i Norge tar som regel laaaaang tid..... Derfor, i dette spesielle tilfellet, er det derfor bare å klage til selskapet og nekte for at DU kjørte og parkerte scooteren. Er det private p-selskapet så sleipe som de har vist her, kan jammen du være litt sleip tilbake. Rett skal være rett og i dette tilfellet burde p-selskapet se langt etter den bota. I dette tilfellet vil denne saken koste deg en konvolutt, et ark, et frimerke og tiden det tar å skrive brevet. Hvis noen mener det strider mot norsk lov å lyve ovenfor et privat p-selskap, ønsker jeg å se en henvisning til lov eller forskrift. Les denne en gang til du: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece Les nøye.... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Glenn635: Det er galt å lyve, jeg sa ikke at det var straffbart ovenfor private p selskap, men politi, rettsvesen etc. Men det er snak om en dårlig moral uansett. Dessuten var ikke Pselskapet smålig, det er ikke deres skyld at mopedisten har parkert i strid med deres regelverk. Å ja, mopeder er regnet som motorvogn. Pappillon: Leste du i det hele tatt på trafikkreglene når du tok mopedlappen? Den uttalelsen din skremte meg veldig. Hvis du hade lest i mopedboken som du har\ har hatt så ser du der at moped er definert som motorvogn. Vegtrafikkl. §2 (2) Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor. Siden du ikke gadd å oppfylle parkeringsreglene, så får du også tåle at du får bot som alle andre. Mopeder og tohjulinger er ikke fredet i det hele tatt, p- regler for motorvogn gjelder også dem medmindre noe annet står eksplisitt i det private p selskapets p avtale. Lenke til kommentar
Glenn635 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Glenn635: Det er galt å lyve, jeg sa ikke at det var straffbart ovenfor private p selskap, men politi, rettsvesen etc. Men det er snak om en dårlig moral uansett. Dessuten var ikke Pselskapet smålig, det er ikke deres skyld at mopedisten har parkert i strid med deres regelverk. Å ja, mopeder er regnet som motorvogn. Pappillon: Leste du i det hele tatt på trafikkreglene når du tok mopedlappen? Den uttalelsen din skremte meg veldig. Hvis du hade lest i mopedboken som du har\ har hatt så ser du der at moped er definert som motorvogn. Vegtrafikkl. §2 (2) Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor. Siden du ikke gadd å oppfylle parkeringsreglene, så får du også tåle at du får bot som alle andre. Mopeder og tohjulinger er ikke fredet i det hele tatt, p- regler for motorvogn gjelder også dem medmindre noe annet står eksplisitt i det private p selskapets p avtale. 5022608[/snapback] Selv en parkeringsvakt har lov å BRUKE HUE, har han ikke? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Vel det å bøtelegge for en p overtredelse er da helt legitimt. Det er vel heller mopedisten som skulle brukt hodet her. Uten parkeringsregler ville det fort blitt kaos. Jeg vet at noen steder gjør de unntak for mopeder, men hovedreglen er som sagt at helt vanlige p regler også gjelder for mopdister. Det er ikke snakk om at en parkeringsvakt skal "BRUKE HUE" eller ikke. Det er snakk om at trådstarter brøt med p bestemmelsene på en parkeringsplass som var underlagt privat rettslige regler. Nei jeg synes ikke p-boten var urettferdig, men hvis trådstarter synes det så finnes det egen klagenemnd for private p selskap, hvis du sender en klage der så blir den behandlet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå