Gå til innhold

hva er forskjell på trance og techno

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

har vel egentlig aldri skjønt forskjellen

gjerne noen gode eksempler på trance/techno også men si hvilken katogori de er idag så jeg vet forskjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

hmm så trance er en subgenre til techno ja,

Trance and its subgenres - a form that tends to emphasize continuous synthesized, melodic or harmonic figures in the lower midrange frequencies, and that often uses build-ups, dramatic crescendos, muted bass drums, and sometimes includes vocals

hmm gidder noen og oversette så jeg forstår litt bedre;)

vanskelig med engelske formuleringer syns jeg så mange kompliserte ord;(

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

(Jeg har lastet opp alle "sangene" i forkortet versjon (under 1 min) og de inneholder hverken artist eller trackname, det skal vel være "lovlig" i forhold til retningslinjene?)

Techno (loops/oldschool): tehno

Trance (eller noe i den duren): trance

House: house

Bare sånn for å gi en ide av de forskjellige sjangrene. Kan prøve å forklare litt også (det finnes en veldig stor og utfyllende tråd fra før, her der står det MASSE)

Techno (vid sjanger), består av f.eks Loops (som jeg har eksempel av) og er egentlig en veldig monoton sjanger. Sangene har som regel høy BPM (beats per minute, altså rask takt) opptil 200 noen ganger, men ca. fra 160 til 200 BPM.

Mange Techno sanger har heller inget høydepunkt, der sangen tar av, men går heller jevnt og trutt fremover med noen fete effekter og bra miksing innimellom.

Trance er litt tregere, fra 120 til 160 BPM (der 160 BPM grenser til Hard Trance). Inneholder veldig ofte vokal og har en eller flere "buildups" der sangen når et høydepunkt som ofte er en fet synth (melodi).

House er enda tregere enn de overnevnte, fra 80 BPM t.o.m 140 BPM. House sanger har nesten alltid vokal, men det finnes også unntak såklart. Instrumenter som saksofon, trompet, kontrabass etc. er ofte brukt i house musikk, enten samples/synths eller at det faktisk er spill live.

House kan ligne veldig på dance sjangeren, bare at dance er enda mer "cheesy" og har ofte en raskere takt.

Hvis dette hjalp noe :)

Vi kan uansett si at Techno ligger ganske langt unna Trance i stil. Både hvordan sangene er bygd opp, hvilke effekter som er brukt og hvordan det høres ut.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Meget bra forklaring Feb!

Men jeg lurer på en ting, hva er forskjellen på Progressive Trance og House? Vet at det er veldig liten forskjell på de.

Progressive Trance er min #1 favoritt sjanger ved siden av Hard House/Hard Trance, så jeg kjenner den ganske godt, og vil si at det er rimelig stor forskjell på det.

Progressive trance er bare en roligere form for trance, jeg nevner artister som Ferry Corsten, Armin van Buuren, DJ Tiesto har alle laget en del Prog. Trance sanger.

House har litt mer fart, litt mer funky og ligner en del på dance. House er danse musikk, Prog. Trance er litt roligere og jeg synes det er veldig avslappende å høre på Prog. Trance.

Av house kan vi jo nevne Shapeshifters, Dj Axwell, Sebastian Ingrosso, Gadjo og Deep Dish for å nevne noen.

Til post over: Å si at Techno er en hovedsjanger over flere sjangre (som trance house etc.) mener jeg er feil. Techno, altså i sin ene og rene form har en helt annen stil enn det meste annet, og jeg vil heller generalisere alt og putte det under sjangeren "Elektronisk" (merk: ikke electronica).

Fra wikipedia: "Techno" is also a informal and misleading term often used in North America, and perhaps elsewhere, to describe all forms of electronic dance music.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Tenkte jeg fikk spørre mr. almighty Feh:

Innen hvilken sjanger hører Prodigy hjemme?

Såvidt jeg har forstått lager Prodigy mye Breakbeat, Drum & Bass, Electro etc. En del former innenfor Techno og Breakbeat...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...