howzer Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Det er mange som er opptatt av at homofile skal få gifte seg på lik linje med heterofile, og for en tid tilbake var det en debatt om dette på TV2. I denne debatten deltok også en kvinnelig AP-politiker som var svært opptatt av at man ikke skulle diskrimineres etter hvem man elsker. Men så kom man inn på dette med monogami, og der måtte hun sette foten ned. Kanskje var hun tradisjonell av seg, sa hun, men dette ville hun ikke ha noe av. Hvis man er så opptatt av at det ikke er så farlig hvem man elsker, men at man bør få gå inn i et ekteskap uansett, hvorfor er det ikke tillatt med bigami? En annen ting jeg lurer på er også hva formålet med ekteskapet er. Hva vil vi oppnå? Er homofile og bigamister forenlige med dette formålet? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 En annen ting jeg lurer på er også hva formålet med ekteskapet er. Hva vil vi oppnå? Jeg for min del ser ikke helt vitsen i å gifte meg med en kvinne, da det har ingen praktisk fordel(unntatt skatt og slikt ). Hvis homser vil gifte seg, så skal de få lov til å gjøre det, for det er sikkert noen som synes det er romantisk å stå i kirken med masse folk rundt og hele den greia der. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Personelig skjønner jeg de kristenes oppfatning av homse ekteskap, da det er feil ifølge religionen(kan hende jeg tar helt feil, men har da et inntrykk av det) men om de vil gifte seg i rådhuset så gjerne for meg. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Men hvis homser skal få gifte seg, hva med f.eks. en mann og to kvinner? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Men hvis homser skal få gifte seg, hva med f.eks. en mann og to kvinner? Huh ? Trekant bryllup ? Den var litt mer vrien, og jeg tror ikke den kommer til å gå igjennom de første 5 årene(folk er rare, så jeg setter ikke mer enn 5 år der). Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er jo poenget da. Hvis man skal få velge å gifte seg med en av samme kjønn, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke gjøre det fritt fram for hvem/hva som helst? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er jo poenget da. Hvis man skal få velge å gifte seg med en av samme kjønn, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke gjøre det fritt fram for hvem/hva som helst? Gifte seg med hunden f.eks. ? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Strengt tatt burde ikke ekteskap være et statlig anliggende, men privat og eventuelt religiøst dersom man føler for det. Hva slags samlivsform man velger er et moralsk spørsmål, og samfunnets normer regulerer dette like effektivt som lovverket. Eller ineffektivt, avhengig av hvordan du ser det. Staten gjør imidlertid folks moral til sitt anliggende, i sin streben av å gjøre gagns mennesker av oss alle. Og troen på at fravær av regler betyr orgier og anarki gjør at vi synes slikt er greit. Så dermed kan man si at kirke og stat har en felles hensikt med ekteskapet, nemlig å dirigere den offentlige moral, slik at man får et fungerende samfunn. Metoden de bruker er å regulere den private moral gjennom lover og regler. Så kommer det et punkt hvor kirke og stat er uenige i moralen. Men det er et kvalitativt skille, ikke et prinsipielt. Derfor kan Ap-folk som i det ene øyeblikket fordømmer kirken for å prakke sin moral på folk snu seg rundt å gjøre akkurat det samme utfra sitt moralske ståsted. Det er ikke noe prinsipielt galt i polygami, etter min mening. Mange vil si det er moralsk galt, men moral er ikke naturgitt. Dog viser det seg jo at mennesker flest er monogame av natur. Den tiden da folk prøvet med anarkistiske kollektiv og fritt partnervalg endte det opp med sjalusi og tosomhet i de fleste tilfellene. Sånn sett tror jeg ikke at polygami ville bli noen stor farsott om det ble tillatt. Tanken er besnærende, men det er litt som man sier: Jeg kunne godt tenkt å dele meg på flere, men ikke med flere. Mange gutter kunnet nok forestille seg litt uskyldig flerkoneri, men spør om de ville dele kona med en annen mann... Så for å oppsummere: Jeg synes enhver samlivsform, uansett kjønn og antall, bør være grei. Forutsetningen er at det skjer frivillig mellom samtykkende mennesker som er i stand til å vurdere sitt eget beste. Så får staten nøye seg med å passe på at det ikke går ut over andre. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 I denne debatten deltok også en kvinnelig AP-politiker som var svært opptatt av at man ikke skulle diskrimineres etter hvem man elsker. Men så kom man inn på dette med monogami, og der måtte hun sette foten ned. Kanskje var hun tradisjonell av seg, sa hun, men dette ville hun ikke ha noe av. Typisk. Mange lar seg styre av følelser, men påstår det er prinsipielt. Men så skraper man litt på overflaten, og den egentlige motivasjonen dukker opp. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er jo poenget da. Hvis man skal få velge å gifte seg med en av samme kjønn, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke gjøre det fritt fram for hvem/hva som helst? Gifte seg med hunden f.eks. ? Jeg vil ikke i utgangspunktet sette noen grenser, for det står ikke klart for meg hva ekteskapet er til for. Men jeg vil nok si at jeg er skeptisk til giftemål der en av partene ikke kan si ja eller nei av egen fri vilje. Altså f.eks. der en av partene ikke skjønner hva som skjer. Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Det er jo poenget da. Hvis man skal få velge å gifte seg med en av samme kjønn, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke gjøre det fritt fram for hvem/hva som helst? Gifte seg med hunden f.eks. ? 4993486[/snapback] eller søstra si feks? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Staten skulle ikke bry seg med ekteskap. La alle få en "date" med sorenskriveren som fikser det kontraktsrettslige med så mange mennesker av valgfritt kjønn de ønsker, og så la kirkene/menighetene ta stilling til om det er et ekteskap eller ikke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Om noen vil ha et harem og kvinnene er med på det, så ser jeg ikke problemet (Men blir jo litt av en utfordring å leve sammen med et halvt dusin selvstendige norske kvinner ). Støtter stort sett det TWA skriver. At nære slektninger bør unngås ekteskap/seksuelt samvær kan forsvares, med tanke på risikoen det kan påføre et evt barn. Moralsk vil jeg selv finne det lite akseptabelt. Å gifte seg med et dyr sier seg selv blir for langt å gå, da beveger man seg inn på dyreplageri. Nøkkelen er at det bør baseres på frivillighet og ikke noe press/tvang. Om det så er 2 homofile, 3 menn og 2 kvinner, eller et vanlig heterofilt mann+kvinne ekteskap, som gifter seg er for meg uvesentlig. Folk må få leve sitt liv. Selv har jeg mer enn nok med min bedre halvdel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå