Gå til innhold

Besynderlige tempraturer etter underkloking!

Anbefalte innlegg

Hepp! Jeg har underklokket min AMD XP 2100+ på et ASRock K7641, men tempraturene ser ikke ut til å ha forandret seg noe serlig!

FSB: 200 (det minste merklig nok)

Mulitiplier: 5

Volt: Fra 2,7 til 2,5

Dette skulle vel bli 1000mHz (normalt 1733), men teampraturene ser ikke ut til å ha forrandret seg stort :no: Kommer lett opp i 62grader ved load! Ikke faretruende, men det er vesenlig høyere romtempratur i stua der den skal stå så jeg tror det kan bli et problem! Noen som har forslag til hva det kan være? Tror ikke det er kjølinga da den er lik som før jeg overklokket

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at prosessoren virkelig kjører på 1GHz med cpu-z.

Du skriver at du har satt ned volten fra 2,7 til 2,5, men standard vcore på en Athlon XP er 1,5v, 1,6v eller 1,65v (det varierer fra cpu til cpu). Jeg regner med at det er spenninga på ram-en du har stilt fra 2,7v til 2,5v...?

Merkelig at du ikke har mulighet for lavere FSB enn 200MHz, da.

Jeg er ikke sikker på om multiplier er opplåst nedover på den cpu'n din, så jeg lurer på om den i det hele tatt er underklokket...

Hva var tempen før du underklokket?

Lenke til kommentar
har du vurdert den muligheten at det kan være sensoren på hovedkortet?

prøv å kjenn på cpu-kjøleren nærmest hovedkortet, er den så varm at du ikke kan ta på den?

4998823[/snapback]

Tja, den er i allefall varm, men ikke så varm at jeg ikke klarer å holde fingeren på den! Men nå har jeg ordnet en fandukt slik at lufta kommer mer der den skal så tempraturen ligger stabilt på 52grader idle og ca 57 grader på load...

Sjekk at prosessoren virkelig kjører på 1GHz med cpu-z.

Du skriver at du har satt ned volten fra 2,7 til 2,5, men standard vcore på en Athlon XP er 1,5v, 1,6v eller 1,65v (det varierer fra cpu til cpu). Jeg regner med at det er spenninga på ram-en du har stilt fra 2,7v til 2,5v...?

Merkelig at du ikke har mulighet for lavere FSB enn 200MHz, da.

Jeg er ikke sikker på om multiplier er opplåst nedover på den cpu'n din, så jeg lurer på om den i det hele tatt er underklokket...

Hva var tempen før du underklokket?

5000116[/snapback]

Jeg sjekket med CPU-Z og det var faktisk ikke 1000 som jeg trodde men 1313 :hmm: og enda mer besynderlig FSB står visst på 100 og ikke 200 selv om det står i manualen at den skal stå på 200 etter der jumperene står og multipliern står ikke på 5 men på 13 :hm:

Det med volten: Det var det eneste jeg kunne stille av spenninger så jeg gikk ut ifra at det var til CPUen, det står VCCM der forresten...

Tempen før jeg underklokket var +/-5grader høyere!

Men siden tempraturene ikke går høyere selv etter jeg har satt det i kassa så er det jo ikke noe problem :thumbup: Takk for hjelpen uansett :w00t:

Edit: Det er mulig at jeg har blandet sammen FSB og Bus speed da bus speed er på 200 :blush:

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...